امروز: شنبه, 6 مرداد , 1403

6 مرداد , 1403

اقتصاد جهان 09 خرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
2

اقتصاد چین؛ چگونه اژدهای قرمز اقتصاد برتر جهان شد

اقتصاد چین
به گزارش خبرنگار صنعت مالی، چین در ده های گذشته توانسته است اقتصاد خود را تبدیل به یکی از اقتصادهای برتر دنیا کند؛ اقتصاد چین؛ چگونه اژدهای قرمز دومین اقتصاد برتر جهان شد موضوع جذاب این مقاله خواندنی است.
تولید ناخالص داخلی چین 17.9 تریلیون دلار تا سال 2022 بود. تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در همین سال 25.4 تریلیون دلار است.
رتبه آمریکا بیشتر به علت قدرت تولید صنعتی و صادرات تولیدی این کشور است. اگر ملاک رتبه برتر اقتصاد در جهان را قدرت خرید بدانیم چین به عنوان بزرگترین اقتصاد با قدرت خرید بیش از 30.3 تریلیون دلار در مقایسه با 25.4 تریلیون دلار، از آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد پیشی می گیرد.

وقتی چین‌ فقیر بود

چگونه چین از یک جامعه فقیر، ویران شده بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ داخلی خود در اواسط قرن بیستم، به اقتصاد شماره دو امروز تبدیل شد؟ پس از دهه‌ها رکود اقتصادی و عقب‌نشینی تحت حاکمیت کمونیست، چین با برقراری روابط دیپلماتیک و تجاری با ایالات متحده در سال 1979، شروع به باز کردن خود به روی تجارت بین‌المللی و آزادسازی اقتصاد کرد.
در چهار دهه آینده به یک قدرت بزرگ اقتصادی جهانی تبدیل شد. چین در بین بزرگترین اقتصادهای جهان اقتصاد چین در چند دهه گذشته به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است.
تولید ناخالص داخلی چین با توجه به تولید صنعتی و صادرات تولیدی، در واقع بزرگترین تولید ناخالص داخلی چین از نظر برابری برابری قدرت خرید (PPP) است. علیرغم این رشد، اقتصاد چین به شدت تحت کنترل دولت این کشور است، جایی که اتهامات فساد، معاملات ناعادلانه و داده های جعلی وجود دارد.
چین با انتقاداتی در مورد اینکه چگونه اقتصاد این کشور توانسته رشد سالانه تقریباً 10 درصدی را حفظ کند، مواجه شده است . با این حال، این روند در چند سال گذشته با رشد 3 درصدی در سال 2022 کاهش یافته است.
به عبارت دیگر، دولت متهم به دستکاری ارز برای جذاب نگه داشتن صادرات چین و عدم تنبیه شرکت‌هایی است که در دزدی مالکیت معنوی شرکت می‌کنند، شد. تولید نیمی از فولاد جهان در چین مانند بسیاری از کشورهایی که به دنبال توسعه اقتصاد خود هستند، اولین گام چین ایجاد صنعت سنگین خود بود.
امروزه چین پیشرو در صنعت تولید است و تقریبا نیمی از فولاد جهان را تولید می کند. صنعت معدن چین زغال سنگ، سنگ آهن، نمک، نفت، گاز و طلا استخراج می کند. برای کاهش وابستگی چین به زغال سنگ، این کشور به سمت منابع تجدیدپذیر بیشتر حرکت می کند و قصد دارد مصرف گاز طبیعی خود را در سال های آینده افزایش دهد.
چین همچنین دارای ذخایر متعدد نفت و همچنین ذخایر گاز طبیعی است که هنوز به طور کامل اکتشاف نشده است. این کشور همچنین کاندیدای خوبی برای تولید برق آبی است و در سال 2012، سد سه دره تکمیل شد و در حال حاضر تولیدکننده بزرگ برق برای شهرهای جنوبی چین از جمله شانگهای است.
اکثر آمریکایی ها می دانند که چین یک نیروگاه تولیدی است. علاوه بر بخش بزرگ تولید نساجی، این اقتصاد همچنین ماشین آلات، سیمان، فرآوری مواد غذایی، وسایل حمل و نقل (قطار، هواپیما، و اتومبیل)، کالاهای مصرفی و الکترونیک را نیز تامین می کند.
چین پیشرو در صنعت آی تی و تولید خودرو چین نه تنها شرکت‌های داخلی زیادی دارد که سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید می‌کنند، بلکه این کشور مونتاژکننده پیشرو لوازم الکترونیکی خارجی است.
صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات چین از می 2021 تا مه 2022 10.8 درصد رشد کرد و درآمدی تقریباً 415 میلیارد دلاری در سه ماهه اول ایجاد کرد. به طور مشابه، چین در کارخانه هایی که متعلق به شرکت های داخلی و خارجی هستند، خودرو تولید می کند.
با این حال، اکثر خودروها در داخل کشور خریداری می شوند. این کشور تا اواخر سال 2022 دارای 318 میلیون خودرو بود. اکثر خودروهای تولید شده توسط شرکت های چینی به آفریقا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه یا روسیه صادر می‌شوند.
به دلیل روش‌های توزیع و فروش منحصربه‌فرد چین، نمایندگی‌های خودرو و فروشندگان سود بالایی در فروش هر خودرو کسب می‌کنند. چین تولید‌کننده بزرگ دارو صنعت داروسازی چین مانند سایر نقاط چین با سرعت زیادی در حال رشد است.

شرکت های داخلی در چین اکثریت بازار را تشکیل می دهند، اما شرکت های بین المللی مانند Pfizer (PFE)، GlaxoSmithKline (GSK)، Novartis (NVS) و AstraZeneca (AZN) نیز حضور دارند. با اصلاح و تنظیم صنعت داروسازی توسط چین، از جمله با افزایش دسترسی OTC و اعمال حق ثبت اختراع ، پتانسیل بالایی برای رشد سرمایه گذاری در این زمینه وجود دارد. مصرف گرایی چینی

در حالی که چین زمانی کشوری با جیره بندی و کمبود کالاهای مصرفی بود، پس از آزادسازی اقتصادی، چین می تواند بهشت ​​مصرف کننده برای کسانی باشد که دارای امکانات و عشق به کالاهای لوکس هستند.
چین خانه برخی از بزرگترین مراکز خرید در جهان است و علاوه بر عمده فروشی ، خرده فروشی 6.1 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی در سال 2022 کمک کرده است. علی بابا شرکت هایی مانند علی بابا (BABA) رونق زیادی به خرده فروشی و تجارت الکترونیک داده اند.
روش ترکیبی Alibaba و JD.com در روز مجردها در سال 2021 – یک رویداد خرید سالانه – رکورد فروش 139 میلیارد دلاری را تنها در یک روز به ثبت رساند. سایر خدماتی که در چین بزرگ هستند عبارتند از حمل و نقل، املاک و مستغلات و ساخت و ساز. نگرانی های اقتصادی چین در حالی که رشد چین در مقطعی غیرقابل توقف به نظر می رسید، شکاف های آشکاری در اقتصاد وجود دارد که حرکت آن را کمی کند کرده است.
هر سال منابع تجدیدناپذیری قابل توجه ای در چین از بین می رود. با توجه به اینکه چین قبلاً به عنوان یک آلوده کننده و انتشار دهنده گازهای گلخانه ای بزرگ در نظر گرفته می شود، افزایش مورد انتظار در استفاده از زغال سنگ نگران کننده است.
علاوه بر این چین فساد در بخش هایی از اقتصاد این کشور دیده می شود. دولت ملی فعالانه در تلاش است تا آن را از بین ببرد تا تجارت در این کشور دوستانه‌تر شود. در نهایت، مشکل بیکاری و تورم در چین وجود دارد.
کشاورزان چینی در قطعات کوچک زمین بسیار مفید هستند و در یک بازار کارآمد، بیکار خواهند بود. اگرچه تورم در ژوئن 2022 2.5 درصد قابل کنترل بود، در 20 سال گذشته نرخ تورم بسیار متفاوت بوده است، که برای مشاغلی که مایل به سرمایه گذاری در کشور هستند، نگرانی ایجاد کرده است.
بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی چین چیست؟ بخش خدمات بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی چین دارد و 52.8 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال 2022 تشکیل می دهد.

بزرگترین شریک تجاری چین چیست؟

ایالات متحده بزرگترین شریک تجاری چین است. در سال 2022، صادرات چین به ایالات متحده 582.76 میلیارد دلار بود. صادرات شماره یک چین چیست؟ بزرگترین صادرات چین ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی است که بیش از یک چهارم کل صادرات در سال 2022 را شامل می شود.
قدرت دوم اقتصادی دنیا چین اولین یا دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد، بسته به اینکه به ترتیب به PPP یا GDP نگاه می کنید. تولید صنعتی و صادرات تولیدی نیروهای اصلی محرک اقتصاد هستند. ساخت و سازهای بی رویه در چند سال گذشته در چین انجام شده است.
حتی با داشتن بیشترین جمعیت روی زمین، چین برای یافتن خریدارانی برای املاک و مستغلات در شهرهای خود تلاش کرده است.
اما آخرین دستور کار دولت بر محرک‌هایی برای تقویت مجدد فعالیت‌های اقتصادی متمرکز است و اگر این امر محقق شود، کشور ممکن است هنوز فضای قابل توجهی برای رشد داشته باشد.
منبع: Investopedia

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدی گلکالا میگه

    بسیار عالی و مفید

    • راضیه عظیمی میگه

      نظر لطف شماست
      امیدواریم مطالب مفید تقدیم کنیم