امروز: پنجشنبه, 29 شهریور , 1403

29 شهریور , 1403

بورس 08 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

خرید طلا در بورس به 5 روش جذاب+ آموزش نحوه خرید

روش های خرید طلا در بورس در این مقاله جذاب و خواندنی ارائه خواهد شد در پایان هم تعدادی از مطالب حوزه سرمایه گذاری برای مخاطبان پیشنهاد شده است.

خرید طلا در بورس

به گزارش خبرنگار بورس پایگاه خبری صنعت مالی، روش های خرید طلا در بورس در این مقاله جذاب و خواندنی ارائه خواهد شد؛ در پایان هم تعدادی از مطالب حوزه سرمایه‌گذاری برای مخاطبان در این خبر ارائه شده است.

خرید طلا در بورس به چند روش جذاب:

1- گواهی سپرده کالایی سکه طلا

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس، «گواهی سپرده کالایی سکه» است. برای خرید این نوع گواهی‌ها نیاز به کد بورس کالا نمی‌باشد و می‌توان با سامانه آنلاین کارگزاری‌ها و با جستجوی نماد مربوطه اقدام به خرید این گواهی‌ها نمود.

نماد‌های این گواهی‌های مبتنی بر طلا با نماد «سکه» آغاز می‌شوند و در مقابل هر نماد یک رقم 4 عددی درج شده که زمان سررسید آن است.

مزیت این روش این است که سکه به صورت فیزیکی در خزانه نگهداری می‌شود و در صورت تمایل، خریدارِ اوراق می‌تواند آن را به صورت فیزیکی دریافت کند. هزینه انبارداری هر سکه روزانه 3.830 ریال است. هزینه ارزیابی و کارشناسی هرسکه 142.000 ریال می باشد که موقع تحویل دریافت می گردد.

نمودار خرید طلا در بورس

2- گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس

روش دوم برای سرمایه گذاری در طلا، خرید «گواهی سپرده کالایی شمش طلا» است. شمش طلا در بورس کالا با عیار 995 عرضه می‌شود. از مزایای این روش این است که هم می‌توانید اوراق را خرید و فروش کنید و هم میتوانید درصورت تمایل، شمش طلا را به صورت فیزیکی دریافت کنید.

هرگواهی سپرده  شمش طلا در بورس کالا معادل 0.1 گرم طلا است و حداقل خرید در بورس کالا یک گواهی سپرده 0.1 گرمی است.

متقاضیانی که تمایل به دریافت شمش دارند می‌بایست حداقل 11 هزار گواهی معادل هزار و صد گرم طلا تهیه کنند. حداکثر میزان در هر سفارش 10 هزار گواهی سپرده طلا می باشد. نماد این گواهی‌ها  «CD1G0B0001» است.

بیشتر بخوانید صنعت مالی چیست؟

 3- صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

یکی دیگر از روش های خرید طلا در بورس سرمایه‌گذاری در «صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا»  می‌باشد. دارایی این صندوق‌ها شامل گواهی‌های سپرده کالایی سکه و شمش طلا می باشد.

صندوق های قابل معامله در بازار بورس: آلتون، جواهر، طلا،زر، مثقال، عیار، زرفام، گوهر، ناب، نفیس، گنج، کهربا و تابش می باشند.

یکی از مزیت‌های این صندوق‌ها، امکان خرید با مبلغ حتی زیر یک میلیون تومان و مدیریت دارایی حرفه‌ای توسط مدیران و متخصصین این حوزه است. شما می‌توانید با جستجوی نام هر یک از صندوق‌ها در سامانه آنلاین کارگزاری‌ها به راحتی اقدام به خرید و فروش کنید.

خرید طلا از بورس

4- قراردادهای آتی شمش یا صندوق طلا

«قراردادهای آتی شمش طلا» جزء ابزارهای مالی نوین مالی محسوب می شوند برای معامله قراردادهای آتی نیز باید کد بورس کالا دریافت کرد. در این نوع قراردادها دو طرف معامله متعهد می‌شوند که دارایی پایه را در زمان سررسید با یکدیگر معامله کنند.

تفاوت قرارداد آتی با قراردادهای اختیار معامله این است که طرف خریدار اختیار ملزم به اعمال قرارداد نیست و حق اعمال را خریداری می‌کند در حالی که در قرار داد آتی دو طرف قرارداد ملزم به معامله دارایی پایه در زمان سررسید هستند.

5- قرارداد اختیار معامله طلا

در این روش بازدهی ایجاد شده از تغییرات ارزش طلا، صندوق های طلا و قراردادهای اختیار معامله سکه و شمش است. برای معامله قراردادهای اختیار طلا نیاز به دریافت کد بورس کالا می باشد.

در این نوع قرارداها فروشنده متعهد می‌شود دارایی پایه را با قیمتی مشخص و در زمان سررسید معین با طرف خریدار قرارداد معامله کند. خریدار نیز با پرداخت پرمیوم(مبلغ خرید هرواحد قرارداد)، این اختیار را برای خود سلب می‌کند که در زمان سررسید قرارداد، قرارداد را اعمال کند یا منصرف شود.

قراردادهای آتی و اختیار معامله خالی از ریسک نیستند؛ باتوجه به اینکه این اوراق دارای اهرم هستند و می توانند باعث کسب سود چند برابری شوند، در صورت زیان هم می‌توانند بیشتر از اصل سرمایه حساب را وارد زیان کنند.

بیشتر بخوانید

خرید طلا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *