امروز: شنبه, 6 مرداد , 1403

6 مرداد , 1403

بانک، بیمه و بورس 30 اردیبهشت 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چشم‌انداز مثبت بازار ارز با کاهش تورم و کنترل انتظارت تورمی

چشم‌انداز فعالان بازار از آینده نرخ ارز، تداوم ثبات و آرامش است؛ هرچند برای ادله اثبات این ادعا می توان نگاهی هم به آمار و ارقام تخمین انتظارات تورمی در اقتصاد کشور انداخت.

به گزارش صنعت مالی، در سال 1401 اقتصاد ایران نوسانات ارزی شدیدی را تجربه کرد. دلار در مدت کوتاهی به بالای 50 هزار تومان رسید و در ماه‌های ابتدایی سال 1402 نیز نرخ 60 هزار تومانی را تجربه کرد؛ همان زمان بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی را در دستور کار قرار داد.

با گذشت بیش از یکسال از عمر اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و با وجود فراز و فرودهای نرخ ارز در بازار غیررسمی (که عمدتا ناشی از تحولات سیاسی بود) باردیگر قیمت دلار به همان محدوده نرخ های قبلی نزدیک شده و بازار ارز نیز تا حدودی به ثبات رسیده است ضمن اینکه آمار متغیرهای کلان اقتصادی نیز حاکی از تغییر ریل‌گذاری در سیاست‌های پولی و ارزی در اقتصاد کشور است.

نرخ دلار بازار آزاد در معاملات صبح روز گذشته در کانال 57 هزار تومانی بود که در پایان معاملات به کانال 56 هزار تومان هم عقب نشینی کرد و این در حالیست که دلار در اسفندماه سال 1401 نیز با همین نرخ‌ها معامله می‌شد.

شاخص انتظارات تورمی در سطوح پائین حفظ شد

با فروکش کردن اخبارهای منفی سیاسی و بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در دنیا بار منفی از بازار ارز تخلیه و روند نزولی قیمت‌ها در این بازار آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.

برهمین اساس نیز چشم‌انداز فعالان بازار از آینده نرخ ارز تداوم حفظ ثبات و آرامش است؛ هرچند برای ادله اثبات این ادعا می توان نگاهی هم به آمار و ارقام تخمین انتظارات تورمی در اقتصاد کشور انداخت.

منبع: تسنیم

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *