امروز: شنبه, 6 مرداد , 1403

6 مرداد , 1403

راه و مسکن 28 اردیبهشت 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
 یادداشتی به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی

روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی؛ گامی به سوی توسعه پایدار با نوآوری دیجیتال

17 ماه می در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی در نظر گرفته شده است. این روز یادآور پیشرفت‌هایی است که همچنان باید صورت بگیرد تا همه از فناوری‌های دیجیتال بهره‌مند شوند.

هدف از روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، افزایش آگاهی در مورد امکاناتی است که استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICTs) می‌توانند برای جوامع و اقتصادها به همراه داشته باشند. امکاناتی که راهکارهای موثر برای پرکردن شکاف دیجیتال ارائه می نمایند.

17 می یادآور سالگرد امضای اولین معاهده بین‌المللی تلگراف و تأسیس اتحادیه مخابرات بین‌المللی (ITU) است. روزی که به نام روز جهانی مخابرات در نظر گرفته شد. هرچند از سال 2006 و در کنفرانسی در ترکیه با رویکردی مترقیانه مقرر گردید نام این روز به “روز جهانی مخابرات وجامعه اطلاعاتی” تغییر یابد و هرساله در کشورها این روز جشن گرفته شود. جشنی که در آن پیشرفتهای بازه یک ساله مرور شده و برنامه های سال آتی تبیین می گردد.

امسال هم مانند تمام دوره ها شعاری برای این روز معین شده است : “نوآوری دیجیتال در جهت تحقق توسعه پایدار”

در حال حاضر، بیشتر از هر زمانی، برای ساخت آینده‌ای پایدار، اندیشه و عمل نوآورانه در دنیای دیجیتال ضروری است.

روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۴ فرصتی فراهم می‌کند تا بررسی کنیم که چگونه نوآوری دیجیتال می‌تواند با برقراری ارتباط فراگیر و بکارگیری فناوری های نوین، رفاه پایدار را برای همه فراهم آورد.

صنعت هوانوردی یکی از مظاهر استفاده از فناوری های نوین بویژه فناوری های ارتباطی می باشد. ارتباطات و استفاده از تجهیزات ارتباطی و بروزرسانی آنها از دیرباز در صنعت هوانوردی جزء بدیهیات و اصول اساسی فعالیت ها بوده و همگامی با پیشرفتهای فزاینده تکنولوژی، بخش لاینفک عملیات هوانوردی و فرودگاهی دنیا قلمداد می گردد.

نوآوری و خلاقیت در بخش مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی به عنوان موتور پیشران حرکت به سمت ارائه خدمات نوین، برگ برنده صنعت هوانوردی در جهت تحقق توسعه کشورها می باشد.

تولید انبوه داده های هوانوردی از جمله اطلاعات طرح های پرواز، فرودگاه ها، مجوزهای پرواز، هواشناسی هوانوردی، موقعیت پرواز و… و بکارگیری این اطلاعات در سامانه های نوین راداری و پردازشی دیگر، فصلی نوین در ارائه خدمات چابک به پروازها، مسافرین، بخشهای نظارتی و سایر ذی نفعان صنعت هوانوردی فراهم می آورد.

پیش بینی پذیری، ایجاد فرایندهایی که به یادگیری ماشین منجر شود، اتخاذ تصمیم صحیح و به موقع و در نهایت تسهیم دانش آموخته شده، ماحصل کاربست فناوری های نوین با رویکرد خلاقانه برای این صنعت رو به رشد در دنیا می باشد.

امید است تا با رویکرد جهانی همراه شده و با روشهای خلاقانه و نوآورانه شاهد توسعه روزافزون و البته پایدار در این بخش حساس کشور باشیم و با تقویت ذی مدخلان این عرصه امکان حرکت به سمت توسعه را فراهم آورده و بدانیم که دنیا معطل نمی ماند و انفعال و رویکردهای غیر علمی بویژه در بخشهای منابع انسانی، تجهیزات و البته مدیریتی، ما را از چرخه رشد و توسعه پایدار دور نگاه می دارد.

مجید یارندی-کارشناس هوانوردی

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *