امروز: یکشنبه, 29 مهر , 1403

29 مهر , 1403

کد خبر : 22025
اقتصاد جهان سه شنبه 15 خرداد 1403 - 12:48 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

امارات و چین؛ نشانه‌های روشن در مسیر روابط اقتصادی

سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات به چین، نشان‌دهنده پیشرفت کیفی در روند روابط تاریخی دو کشور بود.

به گزارش خبرنگار صنعت مالی ، سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات به چین، نشان‌دهنده پیشرفت کیفی در روند روابط تاریخی دو کشور بود.

این روابط به سطح مشارکت راهبردی در سطوح مختلف و در همه زمینه‌ها رسیده است.

دو کشور روابط نزدیکی در سطوح مختلف دارند که در گفتگوهای جاری بین دو طرف، دیدارهای بالاترین سطوح بین دو کشور و نشست‌های وزیران دولتی در حال انجام است، به گونه‌ای که نشان‌دهنده علاقه زیاد بین آن‌ها به توسعه روابط دوجانبه است.

روابط امارات و چین تاریخی و ریشه‌دار است، زیرا سفر مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان به چین در ماه می ۱۹۹۰ اولین سفر در نوع خود توسط رئیس یکی از کشورهای حاشیه خلیج عربی به چین بود که پس از سفر یانگ شانگکون رئیس‌جمهور فقید چین به امارات در دسامبر ۱۹۸۹ انجام شد.

دیدارهای رسمی مبادله‌شده بین رهبران دو کشور به تحکیم روابط دوجانبه بین آن‌ها و سوق دادن آن‌ها به سمت توسعه بیشتر کمک می‌کند، از جمله سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به امارات در سال ۲۰۱۸ و همچنین سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان به جمهوری خلق چین در ژوئیه ۲۰۱۹ که مرحله جدید و محوری در مشارکت استراتژیک بین دو کشور رقم زد.

روابط دیپلماتیک دوجانبه بین دو کشور از اول نوامبر ۱۹۸۴ آغاز شد و سفارت چین در ابوظبی در آوریل ۱۹۸۵ افتتاح شد، در حالی که سفارت امارات متحده عربی در پکن در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد که نشان از اهمیتی است که امارات متحده عربی به تقویت روابط خود در چین قائل شده و کنسولگری‌های ایالتی متعددی در هنگ‌کنگ در آوریل ۲۰۰۰، شانگهای در ژوئیه ۲۰۰۹ و گوانگجو در ژوئن ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرده است.

در مقابل، کنسولگری چین در نوامبر ۱۹۸۸ در دبی افتتاح شد.

روابط امارات متحده عربی و چین با همکاری و هماهنگی مشترک در همه سطوح مشخص شد که این امر در امضای بیش از ۱۴۸ توافقنامه و یادداشت تفاهم دوجانبه در زمینه‌های مختلف مشهود بود.

سفر رسمی «محمد بن زاید» به چین

همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور به تلاش‌های خود برای توسعه مشارکت اقتصادی متمایز خود به سمت سطوح رقابتی‌تر، گسترش زمینه‌های همکاری در بخش‌های مورد علاقه متقابل، به ویژه اقتصاد جدید، کارآفرینی، گردشگری، حمل‌ونقل هوایی و لجستیکی، ارتقای ارتباطات بین جوامع تجاری اماراتی و چینی و سازوکارهای حمایتی برای رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​در بازارهای دو کشور ادامه می‌دهند.

کمیته مشترک اقتصادی، تجاری و فنی بین دو کشور نقش مهمی در بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری امیدوارکننده در بازارهای دو کشور به گونه‌ای ایفا می‌کند که در خدمت دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی آن‌ها در حال و آینده باشد.

حجم تجارت خارجی غیرنفتی امارات با چین طی سال گذشته با رشد ۴.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۲۹۶ میلیارد درهم معادل (۸۱ میلیارد دلار) رسید.

بدین ترتیب چین جایگاه اول امارات را به عنوان شریک تجاری خود در تجارت غیرنفتی در سال ۲۰۲۳، که ۱۲ درصد از این تجارت را به خود اختصاص داده حفظ کرد.

چین از نظر واردات از امارات، با سهم ۱۸ درصدی در صادرات غیرنفتی رتبه اول و در صادرات مجدد با سهم ۴ درصدی در رتبه هشتم قرار دارد.

در طول سال ۲۰۲۳، امارات متحده عربی اولین شریک تجاری عرب با سهم ۳۰ درصدی خواهد بود.

مجموع جریان سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی در چین بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳ به حدود ۱۱.۹ میلیارد دلار آمریکا رسید که شامل چندین بخش، به ویژه ارتباطات، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل و ذخیره‌سازی، هتل‌ها و گردشگری و لاستیک بود، در حالی که جریان سرمایه‌گذاری چین در امارات متحده عربی بالغ بر ۷.۷ میلیارد دلار در مدت مشابه رسیده است.

کمربند و جاده امارات متحده عربی با پتانسیل توسعه، موقعیت استراتژیک و نقش اقتصادی پیشرو خود در منطقه، شرکت‌کننده فعالی در طرح کمربند و جاده است که توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، به ویژه که این ابتکار بر نقش محوری امارات در تجارت بین‌الملل و در راستای مسیرهای توسعه یکصدمین ساله امارات متحده عربی و همچنین نقش ابتکار عمل در حمایت از جنبش صادرات مجدد است که رکن اساسی تجارت غیرنفتی امارات با کشورهای سراسر جهان را تشکیل می‌دهد

گردشگری

 

بخش گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در روابط اقتصادی مشترک دو کشور است، به طوری که تعداد کل گردشگران چینی در ده ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به بیش از یک میلیون بازدیدکننده رسید و تعداد چینی‌ها در امارات به رقمی در حدود ۳۵۰ هزار نفر رسید.

تعداد پروازهای بین دو کشور در ماه از طریق خطوط هوایی ملی امارات به بیش از ۲۱۰ پرواز رسید.

در هشتمین نشست کمیته مشترک اقتصادی، بازرگانی و فنی که در فوریه گذشته در ابوظبی برگزار شد، دو کشور بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مشترک گردشگری برای معرفی برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در کشور تاکید کردند.

همچنین با بهره‌مندی از پتانسیل و مولفه‌های تنوع گردشگری در آن‌ها برای جذب بیشتر هیئت‌های گردشگری از سراسر جهان تلاش می‌کنند.

فرهنگ و آموزش فرهنگ فضای مهمی را در روابط امارات و چین اشغال می‌کند، زیرا هر دو کشور به فرهنگ به عنوان یک قدرت نرم نگاه می‌کنند که نقش مهمی در ایجاد پل‌های همکاری و نزدیکی بین کشورها و مردم در سراسر جهان ایفا می‌کند.

روابط فرهنگی دو کشور شاهد توسعه روزافزون و قابل‌توجهی است که با تبادل دیدارهای دانشجویی و هیئت‌های مسئولین فرهنگی، چهره‌های رسانه‌ای و پژوهشگران بین آن‌ها نمایان می‌شود.

از سال ۱۹۸۹، زمانی که رئیس جمهور وقت چین، یانگ چانگکون، از امارات متحده عربی بازدید کرد، قراردادهای فرهنگی زیادی بین دو کشور امضا شد. در آن سال، امارات و چین توافقنامه همکاری فرهنگی بین دو کشور در زمینه رسانه را امضا کردند.

مرکز مطالعات زبان عربی و مطالعات اسلامی شیخ زاید بن سلطان آل نهیان که در سال ۱۹۹۰ در دانشگاه مطالعات اسلامی پکن تأسیس شد، به گسترش فرهنگ عرب در چین و ترویج هفته‌های فرهنگی عربی کمک کرد.

جشنواره‌ها و رویدادهایی که بین دو کشور برگزار می‌شود و نمایشگاه‌ها نیز به تقویت روابط فرهنگی بین آن‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را سال به سال به جلو می‌برد.

آموزش یک رکن اساسی در روابط فرهنگی امارات و چین است، زیرا افزایش قابل‌توجهی از نظر تبادل دانشجو و همکاری بین دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی در همه اشکال آن برای تبادل تجربیات بین دو کشور در این زمینه وجود دارد.

در سال ۲۰۱۵، دو کشور یادداشت تفاهمی برای همکاری در زمینه آموزش عالی به منظور تشویق همکاری در زمینه‌های علمی، تضمین کیفیت آموزش بین موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقات علمی در دو کشور و همچنین تبادل بورسیه‌های دانشگاهی امضا کردند.

سال ۲۰۱۹ شاهد راه‌اندازی «پروژه آموزش زبان چینی در ۲۰۰ مدرسه» در امارات بود که تا به امروز بیش از ۷۱۰۰۰ دانش‌آموز را در ۱۷۱ مدرسه در امارات جذب کرده، که نشان از علاقه شدید دانش‌آموزان اماراتی در یادگیری زبان چینی به عنوان پلی برای ارتباطات فرهنگی و انسانی بین دو کشور است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *