امروز: یکشنبه, 29 مهر , 1403

29 مهر , 1403

کد خبر : 21380
بانک و بیمه سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14:28 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با صنعت مالی؛

الزامات بازگرداندن سرمایه ها به بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تداوم روند نزولی بازار سرمایه، مهمترین الزامات بازارگرداندن سرمایه ها به بورس را تشریح کرد.

محمد صادق پور در گفت و گو با خبرنگار بورس صنعت مالی با اشاره به اینکه در سال 1403 برخلاف انتظارات تورمی بازار سرمایه دستخوش تغییرات منفی شده است، افزود: با وجود افزایش تورم بازار سرمایه همچنان با روند نزولی قیمت ها دست به گریبان است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام باید بر اساس تغییرات بنیادی شرکت ها و دارایی شکل بگیرد، گفت: این روندی که بازار سرمایه در پیش گرفته عمدتا به دلیل جو بی اعتمادی سرمایه گذاران به تصمیمات و سیاست های حاکمیت بر می گردد.
وی افزود: این تصمیمات که مستقیما بر سودآوری شرکت ها اثر گذار است توانسته در برخی صنایع مانند صنعت سیمان قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و در نتیجه به کاهش سودآوری شرکت ها بیانجامد.
صادق پور با تاکید بر اینکه بازار سهام اکنون نیاز به جو روانی مثبت و حمایت همه جانبه دستگاه های دولتی دارد، گفت: دولت در برخی موارد تصمیماتی را اعمال می کند که در نهایت به ضرر خودش تمام می شود.

آموزش مدیران روابط عمومی شرکت های بورسی

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مدیران شرکت های بورسی باید با آخرین اطلاعات و پیوست های رسانه ای مرتبط با بازار سهام آشنا باشند، گفت: سرمایه گذاران و سهامداران نسبت به اخبار و رویدادهای مهم داخل شرکت ها حساس هستند و با بررسی اخبار درباره سهام ارزش گذاری و تصمیم گیری می کنند.
آن چیزی که در بازار مشاهده می شود نشات گرفته از عدم آگاهی مدیران روابط عمومی شرکت ها نسبت به رخدادهای قابل افشا در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران است؛ مدیران روابط عمومی ها اگر درک درستی از رویدادهای داخل شرکت داشته باشند با انتشار اخبار امیدبخش و موثر بر تصمیم گیری سهامداران علاوه بر خود به کلیت بازار سهام نیز کمک خواهند کرد.
صادق پور با اشاره به نشست مشترک رئیس سازمان بورس و مدیران رسانه ها گفت: در این نشست پیشنهادات متعددی از جمله آموزش مدیران روابط عمومی شرکت های بورسی با آخرین روش های اطلاع رسانی بورسی و لزوم رعایت پیوست رسانه ای در اخبار شرکت ها ارائه دادم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

مخالفت جدی سازمان با هر نوع تصمیم گیری غیرمنطقی در بازار؛ قیمت گذاری دستوری

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس بایستی با هر نوع تصمیم گیری غیرمنطقی در بازار و قیمت گذاری های دستوری مخالفت کند، گفت: در برخی دستگاه های دولتی بر خلاف رویه بازار و عدم توجه به منافع سرمایه گذاران تصمیماتی اتخاذ می شود که کلیت بازار را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی گفت: این تصمیمات عمدتا در وزارت خانه ها و حتی بانک مرکزی گرفته می شود که عملا در بلند مدت موجب زیان کلیت سهامداران و حتی خود دولت می شود.
صادق پور افزود: افزایش نرخ سود سپرده ها و انتشار اوراق اخزا با رقم های 28 تا 30 درصدی عملا جذابیت سرمایه گذاری در بورس را سلب کرده و موجب رکود پول و اصطلاحا پارک پول در بازار سهام شده است.
وی تاکید کرد: کاهش سودآوری شرکت‌ها، زیان سهامداران، سلب اعتماد به بازار سرمایه و در نتیجه خروج نقدینگی از نتایج مهم تصمیم گیری های غیر منطقی در بازار سرمایه است.

دستورالعمل حاکمیت شرکتی به قانون تبدیل شود

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد داد تا دستورالعمل حاکمیت شرکتی به قانون تبدیل شود و در عین حال گفت: یکی از محاسن مهم این امر بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار است.
وی افزود: از سلب رای شرکت های فرعی تا تایید صلاحیت مدیران شرکت ها از مواردی است که در آینده ضمن مدیریت صحیح شرکت ها موجب بازگرداندن سرمایه ها به بازار سهم می شود.
این دستور العمل اگر به قانون تبدیل شود موجب افزایش امیدواری ها نسبت به آینده بازار و در نتیجه بازگرداندن اعتماد عمومی می شود؛ در صورت داشتن ضمانت اجرایی برای این دستورالعمل مهم عملا امکان حق رای برای شرکت های به اصطلاح تودلی هم سلب خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *