یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فضای مبهم فعالیت مونتاژکاران و واردکنندگان، بر لزوم نظارت مؤثر بر این بخش تأکید کرد.
به گزارش صنعت مالی ،امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز به صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بخش عمده این رقم از روی کدهای گمرکی محاسبه شده و شامل قطعات یدکی نیز میشود.
وی صنعت خودرو را به سه بخش اصلی قطعات یدکی، خودروسازان داخلی و شرکتهای مونتاژکار تقسیم کرد.
کاکایی با بیان تفاوت الگوی ارزبری خودروسازان داخلی و مونتاژکاران توضیح داد: خودروسازان داخلی مانند ایرانخودرو و سایپا برای هر خودرو کمتر از یکسوم ارزش نهایی را ارزبری میکنند، در حالی که این نسبت در شرکتهای مونتاژکار به ۸۰ تا ۸۵ درصد میرسد.
به گفته وی، سهم مونتاژکاران در مصرف ارز حدود دو تا سه برابر خودروسازان داخلی است.
این کارشناس صنعت خودرو درباره اظهارات اخیر مبنی بر تراز منفی صنعت خودرو گفت: تمرکز بر اعداد مطلق مانند ۹ یا ۲۰ میلیارد دلار اهمیت چندانی ندارد و آنچه مهم است خروجی واقعی و بهبود کارکرد صنعت است.
کاکایی با اشاره به شفافیت حداقلی در زنجیره توزیع قطعات یدکی و فعالیت مونتاژکاران اظهار داشت: در سالهای اخیر به بهانه اصلاح صنعت خودرو، به مونتاژکاران اجازه رشد بیش از اندازه داده شد و اکنون بیش از ۱۵۰ واردکننده فعال در کشور وجود دارد که بسیاری فاقد شفافیت لازم هستند.
وی تأکید کرد: در بخش واردات و مونتاژ نظارت مؤثری وجود ندارد و تنوع زیاد خودروها و قطعات وارداتی، کنترل گمرک را دشوار کردهاست.
وی در پایان گفت: بخش رسمی صنعت خودرو یعنی ایرانخودرو، سایپا و قطعهسازان زیرمجموعه آنها، شفافترین بخش این زنجیره هستند؛ اما در مقابل، مونتاژکاران و واردکنندگان در فضایی مبهم و با حداقل نظارت فعالیت میکنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
بیشتر بخوانید:
- اجرای طرح تسهیلاتی ماهیار بانک سینا ویژه پرسنل سازمانها و شرکتها