20 دی , 1403

کد خبر : 41624
بانک و بیمه چهارشنبه 19 دی 1403 - 22:45 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فرهنگ‌سازی در زمینه هوش مصنوعی: از چالش‌های اساسی نظام بانکی کشور

غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران، فرهنگ‌سازی در زمینه هوش مصنوعی را از چالش‌های اساسی حوزه بانکی کشور دانست و گفت: بخشی از این فرهنگ‌سازی درون‌سازمانی است و بخش دیگر مربوط به حاکمیت و نهادهای نظارتی است که با آموزش به کارکنان، توسعه رویکردهای دیجیتال، هماهنگی و همدلی با نهادهای حاکمیتی مربوطه، چالش مذکور قابل رفع است.

به گزارش صنعت مالی، دکتر غلامرضا فتحعلی مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در میزگرد مدیران عامل بانک ها در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران، به بررسی راهبردهای هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: ارزش بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۲ میلیارد دلار رسیده بود و پیش‌بینی می‌شود ارزش این بازار در سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ تریلیون دلار برسد.

فتحعلی با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری دولت ها و شرکت‌های فین‌تکی در حوزه هوش مصنوعی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، افزود: در واقع هوش مصنوعی این توانایی را دارد تا بیش از ۴۰ درصد بهره‌وری سازمان‌ها را ارتقا داده و تا ۹۰ درصد سرعت پردازش را نسبت به رویکرد سنتی افزایش داده و همچنین میزان خطای انسانی را تا ۷۰ درصد در زمینه تحلیل داده کاهش دهد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به رویکرد هوش مصنوعی در حوزه بانکداری دیجیتال کشور، اظهار داشت: ارائه راه‌حل‌های هوشمند برای ارتقای نظام بانکی، تحلیل داده‌ها بدون خطای انسانی، ارتقای بهره‌وری سازمان، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در مدیریت ریسک، تسهیل فرآیندهای بانکی و کاهش نیروی انسانی، بهینه‌سازی منابع بانکی و شخصی‌سازی خدمات بانکی از جمله دستاوردهای مهم هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور است که برای دستیابی و توسعه آن باید استراتژی مدونی ایجاد شود.

فتحعلی به استراتژی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه هوش مصنوعی در سیستم بانکی کشور اشاره کرد و گفت: این بانک دارای حدوداً ۲۰ میلیون مشتری معادل یک‌چهارم جمعیت ایران است و بالغ بر ۴۰۰ همت منابع در اختیار دارد.

وی ادامه داد: دو راهبرد اساسی برای توسعه هوش مصنوعی در بانک دنبال می‌شود. نخستین راهبرد، توسعه کسب‌وکار و دومین مورد، توسعه و ارتقای بانکداری دیجیتال و پلتفرمی است که در این مسیر سرزمین هوشمند مهر شکل گرفته است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به بیان ویژگی‌های سرزمین هوشمند مهر پرداخت و افزود: رویکرد سرزمین هوشمند مهر همان بانکداری دیجیتال است که پلتفرم‌های اختصاصی برای آن با کمک هوش مصنوعی طراحی شده و تا کنون از این طریق بیش از ۴ میلیون اعتبارسنجی، ۲ میلیون افتتاح حساب و پرداخت ۲۸۰ همت تسهیلات صورت گرفته است.

فتحعلی با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در راهبرد سه‌ ساله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تأکید کرد: توسعه خدمات شعب مجازی بانک و کاهش شعب فیزیکی برای کاهش هزینه‌های سربار، از رویکردهای اصلی ما در چشم‌انداز سه‌ ساله بانک است تا با کمک هوش مصنوعی، هر چه سریع‌تر به آن دست یابیم.

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همه هزینه سربار این بانک ۴ درصد هزینه‌های جاری است که این یک مزیت نسبت به سایر بانک‌ها است که با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و بانکداری دیجیتال مقرر شده این هزینه کاهش یابد.

وی به تشریح دیگر ظرفیت هوش مصنوعی در حوزه بانکداری پرداخت و گفت: حفظ امنیت سایبری، بهبود خدمات مشتریان و به حداقل رساندن چالش‌های نظام بانکی می‌تواند از دستاوردهای هوشمندسازی نظام بانکی و پرداختی کشور باشد.

فتحعلی، فرهنگ‌سازی در زمینه هوش مصنوعی را از چالش‌های اساسی حوزه بانکی کشور دانست و گفت: بخشی از این فرهنگ‌سازی درون‌سازمانی است و بخش دیگر مربوط به حاکمیت و نهادهای نظارتی است که با آموزش به کارکنان، توسعه رویکردهای دیجیتال، هماهنگی و همدلی با نهادهای حاکمیتی مربوطه، چالش مذکور قابل رفع است.

وی در پایان، چالش دیگر را در زمینه زیرساخت‌های حوزه فناوری و ارتباطات دانست و گفت: از آنجایی که تأمین زیرساخت‌های صنعت بانکی کشور گران و هزینه‌بر بوده و در معرض تحریم قرار دارد، کار با پیچیدگی‌هایی همراه است که امیدواریم با تعامل بانک‌ها و شرکت‌های فناوری و استارت‌آپی، این چالش رفع شود و هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور توسعه یابد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *