20 دی , 1403

کد خبر : 41611
بانک و بیمه چهارشنبه 19 دی 1403 - 16:39 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سرعت عمل در بانکداری: کلید افزایش بهره‌وری نظام بانکی

بهمن اسکندری، مدیرعامل بانک آینده در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران تاکید کرد: امروزه نیازی که در تفکر فعالین اقتصادی کشور به وجود آمده، بالا بردن سرعت در انجام امور بانکی است. با به کارگیری از هوش مصنوعی می‌توان سرعت انجام امور بانکی را بالا برد و در نتیجه آن شاهد بهبود کارایی نظام بانکی و افزایش بهره‌‌وری، کاهش هزینه های نظام بانکی و تسهیل و بالا رفتن کیفیت استفاده مشتریان از سرویس های بانکی بود.

به گزارش صنعت مالی، دکتر بهمن اسکندری مدیرعامل بانک آینده در میزگرد مدیران عامل بانک ها در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران، با اشاره به اینکه در گذشته بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال یک الزام بودند، بر لزوم هوشمند سازی و استفاده از هوش مصنوعی در نظام بانکی امروزی تأکید کرد و گفت: امروزه با مطرح شدن بحث هوشمند سازی و هوش مصنوعی، نظام بانکی بیشتر از گذشته برای ورود به این عرصه تأکید دارد.

اسکندری افزود: امروزه نیازی که در تفکر فعالین اقتصادی کشور به وجود آمده، بالا بردن سرعت در انجام امور بانکی است.
با به کارگیری از هوش مصنوعی می‌توان سرعت انجام امور بانکی را بالا برد و در نتیجه آن شاهد بهبود کارایی نظام بانکی و افزایش بهره‌بری، کاهش هزینه های نظام بانکی و تسهیل و بالا رفتن کیفیت استفاده مشتریان از سرویس های بانکی بود.

وی در ادامه به چند مورد از کارکرد های اصلی هوش مصنوعی در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: اولین مورد از این کارکردها، بحث امتیاز و اعتباردهی ست که نظام بانکی با استفاده هوش مصنوعی، مشتریان خود را رتبه بندی می‌کند.

اسکندری در رابطه با نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای اعتبار و ظرفیت سنجی مشتریان متوسط و بزرگ گفت: نظام بانکی تا به امروز به این مساله ورود نکرده است و هنوز افراد در ارتباط با پرونده های بزرگ نظام تسهیلاتی نظر می‌دهند و ضروریست‌ که در این حوزه، نظام بانکی با انتقال دیتاها و شناخت ها به بخش های مختلف متخصص در حوزه هوش مصنوعی، برای ظرفیت و اعتبار سنجی مشتریان متوسط و بزرگ از هوش مصنوعی استفاده کند.

وی ادامه داد: مورد دوم، بحث امنیت سایبری‌ست که هوش مصنوعی می‌تواند در این حوزه نیز به نظام بانکی کمک کند.
در نظام بانکی برای تسهیل امور، از اپلیکیشن های مختلف استفاده می‌شود که بعضا این اپلیکیشن ها، بیشتر از ۳ میلیون کاربر دارند و در صورت عدم تامین امنیت سایبری این اپلیکیشن ها، ممکن است آثار مخربی برای نظام بانکی داشته باشد.
ضروریست برای افزایش بستر خدمات دهی آنلاین به مشتریان، امنیت سایبری را با کمک هوش مصنوعی تأمین کرد تا امنیت این اپلیکیشن ها و خدمات آنلاین بانک ها را بیشتر کند و در نتیجه آن، فعالین این حوزه بتوانند راحت تر از این اپلیکیشن ها و خدمات آنلاین استفاده کنند.

مدیرعامل بانک آینده افزود: مورد بعدی، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه کشف تقلب یا کلاهبرداری ها و یا رخدادهای مشکوک در نظام بانکی ست، که البته استفاده از هوش مصنوعی در این مورد به اندازه‌ای که مدنظر مسئولین اصلی کشور بود، نیست.

وی در پایان به تشریح کارکرد های هوش مصنوعی در بانک آینده پرداخت و گفت: در بانک آینده در ارتباط با KYC مشتریان، روزانه و لحظه ای مشتریان شناسایی می‌شوند.
در رابطه با سامانه کشف تقلب نیز، این امر اتفاق افتاده است و قطعا باید پیشرفت های بیشتری در مورد این سامانه در دستور کار داشته باشیم.
در شعبات سامانه کیلید بانک آینده نیز سوالاتی که مطرح می‌شود، به صورت آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.
گام اول در این حوزه برداشته شده و در گام های بعدی مسیر توسعه را در پیش خواهیم داشت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *