21 مهر , 1403

صنعت مالی در جیتکس
کد خبر : 30960
اقتصاد ایران شنبه 21 مهر 1403 - 12:28 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

تغییرات کلیدی بر قانون مالیات 1403 و تاثیر آن بر کسب و کار ها

قانون مالیات، هر سال دچار تغییراتی می‌شود و مدیران و صاحبان کسب و کارها، باید این تغییرات را بدانند و مطابق با آن‌ها به امور مالی خود رسیدگی کنند. شناخت قوانین مالیاتی و عمل به آن‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما این تغییراتی که در سال جدید اعمال شده و کسب و کارها را ملزم به رعایت کرده در کدام حوزه‌ها هستند و چه تاثیری بر هر کسب و کار و شغلی خواهند داشت؟

به گزارش صنعت مالی، قانون مالیات، هر سال دچار تغییراتی می‌شود و مدیران و صاحبان کسب و کارها، باید این تغییرات را بدانند و مطابق با آن‌ها به امور مالی خود رسیدگی کنند. شناخت قوانین مالیاتی و عمل به آن‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما این تغییراتی که در سال جدید اعمال شده و کسب و کارها را ملزم به رعایت کرده در کدام حوزه‌ها هستند و چه تاثیری بر هر کسب و کار و شغلی خواهند داشت؟

در این مطلب، به بررسی کلی تغییرات کلیدی بر قانون مالیات جدید سال 1403 می‌پردازیم و این تغییرات در هر حوزه مانند املاک، خودرو، مراکز درمانی، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را مطابق با سال مالی جدید معرفی خواهیم کرد. هر کدام از این تغییرات، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تاثیراتی بر کسب و کارها دارند که صاحبان هر کسب و کار باید از آن‌ها آگاهی پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در کنار قوانین جدید مالیاتی، یکی از بهترین شرکت‌های حسابداری در حوزه مالیات را نیز به شما معرفی کنیم.

قانون جدید مالیات

معافیت‌های مالیاتی جدید

در سال جدید مالی، قوانین مالیاتی تغییراتی داشته‌اند که اولین مورد در این زمینه، معافیت‌های مالیاتی در سال 1403 است. هر سال، برای حوزه‌هایی مانند املاک، درآمد مشاغل و حقوق معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شوند. معافیت‌های مالیاتی در سال 1403 به شرح زیر هستند:

  • معافیت مالیاتی حقوق: در سال 1403، برای معافیت حقوق، حداقل میزان درآمد ماهانه ۱۲ میلیون تومان و سالانه ۱۴۴ میلیون تومان محاسبه شده است. به این معنا که افرادی که حقوق دریافتی آن‌ها کمتر از این میزان باشد، معاف از پرداخت مالیات هستند.
  • معافیت درآمد املاک: معافیت درآمد از اجاره املاک هم با توجه به متراژ و هم با توجه به میزان اجاره تعیین می‌شود. در تهران، متراژ زیر 150 و در شهرستان‌ها زیر 200 متر معاف از مالیات هستند.
  • معافیت مالیات مشاغل: افرادی که صاحبان مشاغل باشند، تا سقف 100 میلیون تومان معاف از مالیات خواهند بود.

قوانین مالیاتی جدید در حوزه‌های مختلف

در سال 1403، قوانین مالیاتی تغییراتی را در خود دیده است. به موجب این تغییرات، تبصره 7 ماده 105 مالیات و تبصره 113 به آن اضافه شده‌اند. با توجه به تغییرات اعمال شده، نرخ مالیات بر درآمد افراد از 10 درصد، مازاد بر 40 درصد نیز بیشتر شده است. به علاوه، برخی دیگر از آیین نامه‌های اجرایی در ارتباط با مالیات‌های غیرمستقیم در راستای تسهیل در فرآیند‌های مالیاتی افراد دچار تغییر شده‌اند.

قانون مالیات در سال 1403

قوانین مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که از ابتدای پروسه تولید تا دریافت توسط مشتری ادامه داشته و پرداخت آن توسط مشتری خواهد بود. میزان مالیات بر ارزش افزوده در سال جدید 10 درصد خواهد بود.

قوانین مالیات برای مراکز درمانی در سال 1403

در سال جدید، پزشکان و مراکز درمانی نیز مشمول دریافت مالیات هستند. در این زمینه، برای سرعت بخشیدن به پروژه‌ای سرمایه گذاری به ویژه در مناطق سردسیر، وزارت امور اقتصادی و دارایی این امکان را دارد تا با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، با استفاده از اسناد اعتباری و با توجه به ظرفیت بانک‌ها، بودجه لازم را تامین کرده و تخصیص نماید. دولت می‌تواند با استفاده از این اسناد، مطالبات مالیاتی خود از اشخاص حقیقی یا حقوقی را انجام دهد.

به علاوه، طبق بند «ث» تبصره 6 قانون بودجه در سال 1403، همه مراکز درمانی وظیفه دارند که 10 درصد از دستمزد پزشکان یا گروه‌های پزشکی را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

قوانین مالیات برای املاک و زمین‌ها در سال 1403

قوانین مالیاتی جدید، در حوزه املاک نیز تاثیرگذار بوده است. افرادی که صاحب ملک مسکونی یا تجاری باشند و آن را به اجاره داده باشند، در صورتی که تنها منبع درآمدی آن‌ها از اجاره باشد، تا مبلغ صد میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهید بود. این مبلغ در سال 1402، 47 میلیون تومان بود. از طرف دیگر، مالکانی که قصد خرید یا فروش ملک را دارند، باید برای آن مالیات نقل و انتقال را پرداخت نمایند که محاسبه آن متناسب با متراژ ملک و نوع مسکونی، اداری یا تجاری آن خواهد بود.

قوانین مالیاتی بروز و جدید

قوانین مالیات برای خودرو

در قوانین مالیاتی که در سال جدید به تصویب رسیده‌اند، نقل و انتقال خودرو نیز مشمول مالیات شده و مالیات آن به سه مورد مهم بستگی دارد:

  1. سال تولید خودرو یا مدل آن
  2. کشور تولید کننده خودرو (خودرو داخلی یا خارجی)
  3. میزان آلاینده بودن خودرو

سه مورد فوق، تاثیر مستقیم بر قیمت خودرو دارند و به همین دلیل هم، در محاسبه میزان مالیات خرید و فروش آن دخیل خواهند بود. توجه داشته باشید که خرید و فروش خودرو پیش از پرداخت بدهی مالیاتی آن، ممنوع است.

نرخ صفر مالیاتی در قوانین مالیات جدید

یکی از مواردی که در قوانین مالیات جدید وجود دارد، وجود نرخ صفر مالیات است. این مورد، برای تشویق سرمایه گذاران و تولید کنندگان است که در بخش‌های خاص تجارت یا بخش‌های بین الملل، ایجاد اشتغال و غیره فعالیت می‌کنند.

تاثیر قوانین مالیاتی جدید بر کسب و کارها

قوانین مالیاتی جدید، در برخی از کسب و کارها ممکن است باعث سودآوری منفی شده و در برخی دیگر نیز، توجهات را به خود جلب کند. در این مورد، افزایش مالیات بر ارزش افزوده یکی از نمونه‌های موجود در این تغییرات است. در این خصوص، برخی از محصولات ممکن است با افزایش قیمت مواجه شوند و مشتریان خود را از دست بدهند. این امر، موجب کاهش سودآوری برخی از واحدهای تولیدی یا فروشندگان خواهد شد.

از طرف دیگر، معافیت‌های مالیاتی اعمال شده و همچنین نرخ صفر مالیاتی، انگیزه‌ای مضاعف برای افرادی است که قصد سرمایه گذاری در بخش‌های تولید را دارند. همچنین، پاداش‌های مالیاتی برای سرمایه گذاران در این بخش‌ها نیز درنظر گرفته شده که باعث ایجاد انگیزه خواهد شد. در مجموع، تبعیت از قانون مالیات جدید در سال 1403 و شناخت آن‌ها، به کسب و کارها کمک می‌کند تا از مزایای قوانین جدید استفاده کرده و از ایجاد ضرر و زیان‌های ناخواسته جلوگیری کنند.

دریافت بروزترین خدمات مالیاتی

قوانین مالیات، هر سال دچار تغییراتی می‌شوند؛ به همین دلیل صاحبان کسب و کار باید به موقع متوجه این تغییرات شده و متناسب با آن‌ها امور مالی خود را پیش ببرند. این تغییرات، در حوزه‌های مختلف مانند ارزش افزوده، مراکز درمانی، املاک و خودرو اعمال شده است که تاثیرات بسیاری بر کسب و کارهای مربوطه خواهند گذاشت. در این زمینه، کسب و کارها باید حتما از مشاوران مالیاتی در مجموعه خود بهره ببرند. شرکت های زیادی در این به عنوان ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری فعالیت دارند و در زمینه مالیات تجارب بالایی دارند. این شرکت ها، در کنار شرکت‌های دیگر، به کسب و کارها مشاوره‌های مالیاتی می‌دهند و آن‌ها را برای تطبیق با قوانین مالیاتی جدید آمده می‌کنند. اگر شما نیز جزء صاحبان کسب و کاری هستید و در زمینه مالیات نیاز به کمک دارید، بهتر است که با مشاوران این شرکت ها ارتباط برقرار کرده و هرچه سریع‌تر، خود را با قوانین مالیاتی جدید وفق دهید.

بیشتر بخوانید 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *