9 مهر , 1403

نفت و انرژی 09 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
خادمی در گفت‌وگو با صنعت مالی پاسخ داد:

مردم یا کارخانجات؛ کدام یک در ناترازی انرژی مقصر هستد؟

کارشناس مسائل انرژی و نماینده ادوار مجلس گفت: امروز ملت ایران جزء کم‌مصرف‌ترین ملت‌ها محسوب می‌شود ولی چون امکانات و ماشین‌آلات در اختیارشان پرمصرف هستند برچسب پرمصرف بودن را به ملت می‌زنیم به عبارت بهتر مشکل از مصرف مردم نیست بلکه مشکل از تجهیزات است.

هدایت الله خادمی

هدایت‌الله خادمی، کارشناس مسائل انرژی و نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با صنعت مالی درباره ناترازی انرژی در کشور گفت: با توجه به ذخایری که در کشور وجود دارد نباید ناترازی انرژی وجود داشته باشد؛ به هر حال ایران دومین دارنده ذخایر گاز در جهان است و یا اینکه از نعمت دریا و رودخانه و نیز خورشید و باد بهره می‌برد. متأسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح موفق نشده‌ایم این منابع را به فعل تبدیل کنیم.

وی افزود: امروز به دلیل نبود برنامه‌ریزی و عزم جدی برای بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع طبیعی علاوه بر اینکه ناترازی انرژی را رقم زده از تبدیل حداکثری این منابع به فرآوری هم محروم شده‌ایم.

این کارشناس انرژی بیان کرد: به بهانه کاهش مصرف انرژی و مدیریت آن، مانع توسعه کشور شده‌اند؛ در صورتی که یک کشور برای توسعه حداکثری نیازمند مصرف انرژی است و بدون مصرف انرژی اصلاً نمی‌توان توسعه یافت. همه صنایع نیازمند انرژی هستند و فقط کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته مصرف انرژی اندکی دارند.

ضرورت مدیریت صحیح مصرف انرژی از طریق مدرن‌سازی تجهیزات

خادمی با بیان اینکه مدیریت صحیح مصرف انرژی اصلی لازم و ضروری است، گفت: به جای اینکه به اسم کاهش ناترازی خودمان را از مصرف انرژی محروم کنیم بهتر است مدیریت مصرف و به‌روزرسانی فناوری را مدنظر داشته باشیم. امروز ملت ایران جزء کم‌مصرف‌ترین ملت‌ها محسوب می‌شود ولی چون امکانات و ماشین‌آلات در اختیارشان پرمصرف هستند برچسب پرمصرف بودن را به ملت می‌زنیم به عبارت بهتر مشکل از مصرف مردم نیست بلکه مشکل از تجهیزات است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در خصوص سیستم حمل و نقل درست عمل نکرده‌ایم. مثلاً نسبت به جمعیت و وسعت کشور کمترین خطوط راه‌آهن را داریم طوری که حتی خیلی از کارخانجات بزرگ کشور به خطوط راه‌آهن متصل نشده‌اند تا محصولات تولیدی خود را به هر نقطه از کشور ارسال کنند. اگر سیستم حمل و نقل کشور گسترش و روزآمد شود قطعاً باعث کاهش هزینه‌ها و زمان صرف‌شده خواهد شد.

از ظرفیت میادین مشترک غفلت شده است

این نماینده ادوار مجلس گفت: متأسفانه از ظرفیت بسیاری  از میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه غافل شده‌ایم. به عنوان مثال قطر 21 سال قبل در میدان پارس جنوبی گاز را برداشت کرد و بازار منطقه و دنیا را در اختیار گرفت و یا در میادین گازی فرزاد هم، چنین اتفاقی افتاده و یک دکل حفاری در این میادین نداریم و عربستان از آن بهره‌برداری می‌کند و در مورد میدان گازی آرش هم همه مدعی هستند.

خادمی با ضروری دانستن پرهیز از خام‌فروشی در حوزه نفت و گاز تصریح کرد: متأسفانه امروز به خام‌فروشی روی آورده‌ایم در صورتی که نباید شرکت‌های نفتی و گازی خام‌فروشی کنند و لازم است این مواد را به پتروشیمی‌ها بدهیم تا تبدیل به فرآوری شوند.

این کارشناس انرژی در پایان تأکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای کاهش ناترازی انرژی به موضوع به‌روزرسانی و واردات کشنده‌های مدرن و کم‌مصرف بازمی‌گردد که اگر در این حوزه هم اقدامات خوب و عملیاتی انجام شود قطعاً مصرف انرژی را می‌توان مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *