1 مهر , 1403

نفت و انرژی 01 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
نماینده مجلس در گفت‌وگو با صنعت مالی؛

افزایش قیمت بنزین به مثابه شمشیر دو لبه؛ تأمین منابع دولت به قیمت کوچک شدن سفره مردم

نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین به مثابه شمشیری دو لبه است که از یک سو برخی منابع دولت را تأمین اما از سوی دیگر با افزایش تورم سفره معیشت مردم را تنگ می‌کند.

احمد راستینه

احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صنعت مالی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر اقتصاد ایران گفت: اساساً سیاست افزایش قیمت در تمام دولت‌ها سیاستی شکست‌خورده محسوب می‌شود که متأسفانه این سیاست شکست‌خورده در دولت‌های مختلف تکرار شده و هزینه‌های سرسام‌آور آن بر دوش مردم و سفره‌های معیشتی آنها ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها برای تأمین منابع کشور ساده‌ترین راه را در دستورکار خود قرار می‌دهند که آن هم افزایش قیمت‌هاست؛ در حالی که افزایش قیمت‌ها یک شمشیر دو لبه‌ای است که از یک سمت برخی از منابع دولت را تأمین اما از سمت دیگر با افزایش تورم سفره معیشت مردم را تنگ می‌کند و لذا این دست سیاست‌ها هیچگاه منجر به رفع ناترازی‌ها و بهبود مصرف انرژی نشده‌اند.

کنترل مصرف انرژی؛ جایگزین سیاست‌های دستوری قیمتی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا مادامی که مصرف بالای انرژی در کشور وجود دارد، سیاست‌های دستوری در بحث قیمتگذاری‌ها نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه این افزایش قیمت‌ها سبب می‌شود تا تمرکز حکمرانان در بحث افزایش بهره‌وری تحت شعاع قرار گرفته و بهره‌وری به عنوان مهمترین رکن در هدایت و کنترل مصرف مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

راستینه گفت: اگر تمرکز دولت بر کنترل مصرف از طریق واردات خودروهای هیبریدی، برقی و همچنین خودروهای با مصرف سوخت کمتر و همچنین اصلاح تولیداتمان در عرصه‌های انرژی‌بر از سرمایشی تا گرمایشی و اصلاح ساخت و ساز مسکن باشد طبیعتاً می‌توان بر ناترازی‌ها غلبه کرد بدون اینکه مردم در زندگی تحت فشار قرار بگیرند و اصلاح ناتراتزی‌ها رقم بخورد.

تأثیر چندوجهی حامل‌های انرژی در زندگی مردم

وی با بیان اینکه اساساً بحث قیمت بنزین یک موضوع تک‌بعدی در قیاس با درآمد سرانه مردم نیست، تأکید کرد: امروز حامل‌های انرژی اساساً نقش چندوجهی در زندگی مردم از تولید تا مصرف دارند و لذا قیاس قیمت بنزین با درآمد سرانه مردم دقیق و درست نیست و به همین دلیل بیان اینکه ناگزیر هستیم بنزین را به صورت دلاری تولید و وارد کنیم و ریالی به مردم بفروشیم تبیین درستی نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امسال سالی است که رهبری فرمودند باید با مشارکت مردم تورم را مهار کرد و به همین دلیل باید با مشارکت مردم مصرف حامل‌های انرژی را مدیریت کرد و به نظر من بهتر است با ایجاد صندوق ملی مشارکت مردم در کنترل مصرف گام بلندی برای صادرات محصولات تولید ملی به جای مصرف در داخل برداریم و یا با ایجاد سهام انرژی درآمد مردم را از قبال کاهش و مدیریت مصرف افزایش دهیم و مردم را به مطالبه‌گر اصلی مصرف بهینه و حفظ سرمایه ملی کنیم.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *