امروز: جمعه, 30 شهریور , 1403

30 شهریور , 1403

تیتر دوم 30 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
اصولی هلان در گفتگو با صنعت مالی؛

جهان سایبر در بحران؛ دولت‌ها علیه غول‌های فناوری

پژوهشگر حوزه حکمرانی فضای سایبر گفت: «جهان به‌زودی شاهد اقداماتی جدی‌تر در راستای ایجاد یک موازنه سایبری خواهد بود.

محمد اصولی هلان

به گزارش صنعت مالی، محمد اصولی هلان، نویسنده و پژوهشگر حوزه حکمرانی فضای سایبر، در گفت و گو با صنعت مالی به تحولات مهم جهانی در این حوزه پرداخت. وی گفت: «طی هفته‌های اخیر شاهد موجی از چالش‌های جدید میان دولت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ فناوری بودیم. از دستگیری پاول دوروف در فرانسه تا مسدودسازی شبکه ایکس در برزیل، این رویدادها نشانه‌ای از افزایش تنش‌ها بین حکومت‌ها و این پلتفرم‌ها است.»

وی افزود: «این نوع چالش‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده بود، اما پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ وارد مرحله‌ای جدید شد. اسناد اسنودن نشان می‌داد که چگونه سازمان‌های امنیتی آمریکا از طریق پروژه‌هایی مانند پریزم، با همکاری شرکت‌های بزرگ فناوری به جمع‌آوری اطلاعات مردم و حتی دولت‌ها پرداخته‌اند. این مسئله باعث شد تا کشورها نسبت به قدرت و نفوذ این پلتفرم‌ها حساس‌تر شوند.»

اصولی در ادامه توضیح داد: «چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که از مدت‌ها قبل انتقادهایی جدی نسبت به حکمرانی یکجانبه آمریکا در فضای سایبری داشتند. این کشورها از مدل حکمرانی اینترنت و کنترل آمریکا بر پلتفرم‌های بزرگ انتقاد کرده‌اند. کشورهای در حال توسعه نیز همواره نسبت به نفوذ و تسلط این پلتفرم‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند، چرا که این پلتفرم‌ها می‌توانند در سیاست‌ها و افکار عمومی تأثیرگذار باشند. حال نکته جالب این است که خود آمریکا نیز دچار چالش حاکمیت سایبری با پلتفرم‌های خارجی مانند تیک تاک شده است.»

وی با اشاره به واکنش دولت‌ها به نفوذ سایبری گفت: «این نگرانی‌ها در حال حاضر به اوج خود رسیده‌اند. نمونه‌هایی مانند دعوای آمریکا با تیک‌تاک یا دستگیری پاول دوروف نشان‌دهنده حساسیت جهانی نسبت به داده‌های کاربران و امنیت ملی است. پلتفرم‌ها توانسته‌اند فراتر از جغرافیای ملی نفوذ کنند و حتی برخی دولت‌ها را به چالش بکشند.»

اصولی در پایان خاطرنشان کرد: «جهان به‌زودی شاهد اقداماتی جدی‌تر در راستای ایجاد یک موازنه سایبری خواهد بود. این تغییرات می‌تواند منجر به شکل‌گیری حکمرانی سایبری جهانی شود و بسیاری از کشورها را به سمت تدوین قوانین جدید و ایجاد چارچوب‌هایی برای کنترل و نظارت بر پلتفرم‌های بزرگ سوق دهد.»

 

بیشتر بخوانید:

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *