امروز: پنجشنبه, 29 شهریور , 1403

29 شهریور , 1403

صنعت و تجارت 26 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
عبدالملکی در نشست «جغرافیای خلیج‌فارس و ظرفیت‌های اقتصادی آن» بیان کرد:

مناطق آزاد؛ قلابی برای پیوند اقتصاد ایران به جهان

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: طی سال‌های گذشته بر تعداد مناطق آزاد افزود شده و امروز می‌توان مناطق آزاد را به قلاب‌هایی شبیه کرد که اقتصاد ایران را به اقتصاد دنیا گره می‌زند و نتیجه‌اش آن شده که بیش از یک‌سوم تجارت ایران از طریق مناطق آزاد انجام می‌پذیرد.

مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، حجت‌الله ملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد صبح دوشنبه، 26 شهریور ماه در نشست تخصصی «جغرافیای خلیج‌فارس و ظرفیت‌های اقتصادی – راهبردی آن برای ایران» که به همت بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد، بر اهمیت نقش دریا در توسعه اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: دریا نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد و اگر به درستی برنامه‌ریزی صورت گیرد می‌توان از چهار بخش دریا یعنی کرانه، بستر، بطن و سطح استفاده برد.

وی افزود: ولی متأسفانه طی سال‌های گذشته به خاطر درک ناقص، اقتصاد بنادر را مشابه اقتصاد دریا دانسته‌ایم در صورتی که اقتصاد بنادر جزئی از کلان‌موضوع اقتصاد دریاست. در اقتصاد دریا مباحثی مانند آبزی‌پروری، حمل و نقل، استخراج نفت و گاز و گردشگری مطرح هست و لذا نباید آن را تنها به بنادر محدود کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه حجم قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز کشور از طریق دریا وارد و یا صادر می‌شود، اظهار کرد: با تأمین مالی صحیح می‌توان به اقتصاد دریا رونق بخشی و سهم آن را در تولید ناخالص داخلی افزایش داد. ایران به واسطه بهره‌مندی از نعمت دریا و دسترسی به آب‌های آزاد می‌تواند سهم قابل توجهی از تجارت دریایی را به خود اختصاص دهد ولی تحقق این مهم نیازمند پیش‌شرط‌هایی است.

ضرورت درک درست از اقتصاد دریا

عبدالملکی در این رابطه افزود: یکی از پیش‌شرط‌های عینیت بخشیدن به اقتصاد دریامحور درک درست از اقتصاد دریا و رفع موانع دست و پاگیر و مقابله با تکثر قوانین است و همچنین باید قوانین را طوری اصلاح کرد که تجارت در دریا تسهیل شود.

وی با اشاره به نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریامحور تأکید کرد: مناطق آزاد به دلیل برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، متمایز بودن از قوانین حاکمیتی سرزمین اصلی و آسان بودن تجارت و کسب و کار در آن مدنظر قرار گرفته و اگر بتوان به درستی از مزایای آن بهره برد قطعاً در حوزه اقتصاد دریا به موفقیت‎‌های بسیاری دست پیدا خواهیم کرد و از همه مهمتر آنکه مناطق آزاد بسترهای لازم برای تعاملات اقتصادی بین‌المللی را به خوبی فراهم می‌آورند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان کرد: طی سال‌های گذشته بر تعداد مناطق آزاد افزود شده و امروز می‌توان مناطق آزاد را به قلاب‌هایی شبیه کرد که اقتصاد ایران را به اقتصاد دنیا گره می‌زند و نتیجه‌اش آن شده که بیش از یک‌سوم تجارت ایران از طریق مناطق آزاد انجام می‌پذیرد.

عبدالملکی با بیان اینکه هزاران شاغل و هزارا واحد اقتصادی در مناطق آزاد مشغول به فعالیت هستند، گفت: علاوه بر این 70 درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود و اگر بتوانیم به درستی از ظرفیت‌های مناطق آزاد بهره گرفت قطعاً نقش مهمی در محرومیت‌زدایی خواهند داشت.

تکثر قوانین؛ مانع توسعه مناطق آزاد

وی بیان کرد: وجود تکثر قوانین سبب شده تا از توسعه مناطق آزاد کاسته شود در صورتی که مناطق آزاد خارج از مرزهای سیاسی و اقتصادی کشور تعریف می‌شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: ایران به دلیل برخورداری از نیروی کار آزاد، هزینه اقامت ارزان و قیمت زمین کمتر نسبت به دیگر کشورها، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و به نظر من اگر مناطق آزاد گسترش پیدا کنند بهشت سرمایه‌گذارها خواهد بود و به تبع آن هم بازارهای داخلی رشد پیدا می‌کنند و هم اینکه می‌توان به بازارهای بین‌المللی دست یافت.

عبدالملکی در پایان با بیان اینکه به منظور رفع خلأهای موجود ایده تشکیل شرکت‌ بازاریابی بین‌المللی مناطق آزاد مطرح شده و ساختارهای آن در حال شکل‌گیری و نهایی شدن است، گفت: ضرورت دارد که در دولت جدید این ایده پیگیری شود تا به سرانجام برسد. یکی از ضعف‌های موجود به موضوع بازاریابی بین‌المللی بازمی‌گردد و به نظر من اگر این شرکت به طور رسمی شکل بگیرد قطعاً این ضعف را می‌توان مرتفع ساخت.

 بیشتر بخوانید:

ورود خودروهای کارکرده مناطق آزاد به سرزمین اصلی کلید خورد

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *