امروز: پنجشنبه, 29 شهریور , 1403

29 شهریور , 1403

راه و مسکن 27 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با صنعت مالی؛

بانک‌ها در پرداخت وام مسکن تعلل می‌کنند

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از تعلل بانک‌ها در پرداخت وام ساخت مسکن گفت: تعلل بانک‌ها و عمل نکردن به قانون سبب شده تا پیشبرد نهضت ملی مسکن با مشکل مواجه شود و خیلی‌ها انگیزه مشارکت در این نهضت ملی را از دست بدهند.

وام مسکن

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با صنعت مالی، پرداخت وام مسکن را یک امر لازم و ضروری دانست و در این باره گفت: امروزه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن تعلل دارند در صورتی که این تکلیف قانونی است و باید به آن عمل کنند.

وی افزود: تعلل بانک‌ها و عمل نکردن به قانون سبب شده تا پیشبرد نهضت ملی مسکن با مشکل مواجه شود و خیلی‌ها انگیزه مشارکت در این نهضت ملی را از دست بدهند. بارها تأکید شده انبوه‌سازی یکی از راهکارهای مهم و اساسی در حل مشکل مسکن و ارزان شدن آن است ولی باید در نظر داشت بدون تسهیلات مسکن انبوه‌سازی سخت و تقریباً غیرممکن است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های فرسوده را یکی از اقدامات مهم در راستای پیشبرد نهضت ملی مسکن دانست و در این راستا تأکید کرد: متأسفانه تسهیلات مربوط به نوسازی مسکن هم با تأخیر و تعلل صورت می‌پذیرد. فردی که امکان ساخت مسکن ندارد باید به آن تسهیلات نوسازی تعلق گیرد تا بتواند خانه خود را بازسازی کند و برای سال‌های دیگر قابلیت سکونت داشته باشد به ویژه اینکه کشور ایران کشوری زلزله‌خیز است و باید بافت فرسوده را نوسازی کرد.

ضرورت تسهیل در پرداخت وام مسکن روستایی

ایری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ساخت مسکن در روستاها اشاره کرد و گفت: تقریباً وام مسکن روستایی 350 میلیون تومان است؛ هرچند این مبلغ کفاف ساخت مسکن را نمی‌دهد ولی در روستاها می‌توان بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن را پوشش داد و یا از این طریق خانه‌ها را مقاوم کرد. اگر می‌خواهیم مهاجرت به شهرها متوقف شود در کنار حمایت از اشتغال و تولیدات روستایی باید ساخت مسکن روستایی را هم با قوت ادامه دهیم در غیر این صورت روستانشینان به شهرها مهاجرت می‌کنند و روستاهای ما خالی از سکنه خواهند شد.

وی با انتقاد از رشد قیمت مصالح طی سال‌های اخیر بیان کرد: قیمت مصالح به حدی افزایش پیدا کرده که صدای انبوه‌سازان را درآورده و متأسفانه روند افزایشی قیمت مصالح نه‌تنها متوقف نشده بلکه افزایش هم یافته است. مثلاً در همین تابستان سال جاری به دلیل قطعی‌های مکرر برق قیمت مصالح افزایش پیدا کرده و یا وقتی هوا به سمت سردی پیش می‌رود با قطعی گاز دوباره گران‌تر شدن قیمت مصالح رقم می‌خورد. نوسانات در بازار مصالح به نهضت ملی مسکن آسیب وارد می‌کند و نمی‌گذارد مسکن ارزان ساخت و آن را تحویل جامعه هدف داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه از دولت جدید انتظار داریم با نوسانات بازار مسکن مقابله کند، گفت: از سوی دیگر علاوه بر مقابله با نوسانات مصالح باید انرژی مورد نیازه واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها که در حوزه تولید مصالح فعالیت دارند را تأمین کرد. توقف فعالیت اینها به زیان بازار مسکن است و سوداگران بازار را ثروتمندتر می‌کند.

جوانی جمعیت از طریق ساخت مسکن ارزان

ایری تأکید کرد: دولت باید بانک‌ها را ملزم کند به قانون پایبند باشند و هرچه را که قانون می‌گوید عملیاتی سازد یعنی اگر قانون بر پرداخت تسهیلات مسکن تأکید دارد، لازم است در روند اجرای آن هیچ مانعی ایجاد نشود. طبقات ضعیف و محروم جامعه حق داشتن مسکن مناسب را دارند تا اجازه ندهیم اینها به حاشیه شهرها مهاجرت کنند یا اینکه در خانه‌هایی سکونت داشته باشند که در شأنشان نیست.

وی با بیان اینکه حمایت از نهضت ملی مسکن نقش مهمی در جوانی جمعیت دارد، گفت: مدام از جوانی جمعیت و ازدواج جوانان و یا فرزندآوری سخن گفته می‌شود ولی تنها نباید سخن گفت بلکه نیازمند عمل به سخنان هم هستیم. یک جوان وقتی دغدغه مسکن دارد نمی‌تواند به راحتی به امر مقدس ازدواج مبادرت ورزد و یا وقتی زوجین اجاره‌نشین هستند و اضطراب افزایش سالانه اجاره‌ها را دارند و هرچه درآمد دارند نیمی از آن را صرف پرداخت اجاره می‌کنند قطعاً در فرزندآوری مردد می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *