امروز: جمعه, 30 شهریور , 1403

30 شهریور , 1403

اخبار عمومی 12 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پسر سیدمحمد خاتمی کیست و آیا بازداشت شده است؟

پسر سیدمحمد خاتمی کیست و آیا بازداشت شده است؟

به گزارش صنعت مالی، پسر سیدمحمد خاتمی  آیا بازداشت شده است؟

پسر سیدمحمد خاتمی کیست و آیا بازداشت شده است؟

پسر سید محمد خاتمی طبق اطلاع منابع موثق بازداشت نشده است.

به تازگی برخی کانال‌ها و چند حساب کاربری در توییتر (ایکس) مدعی دستگیری فرزند پسر سید محمدخاتمی شدند.

پسر سیدمحمد خاتمی کیست و آیا بازداشت شده است؟

در متن این شایعه آمده است: «پسر خاتمی به جرم جاسوسی برای موساد دستگیر شد.

فارس در این باره نوشت: واقعیت این است که چنین خبری صحت ندارد و همچنین بیانیه ای که در خبر ادعایی مطرح شده بود، اصلاً از سوی هیچ نهاد نظامی و امنیتی کشور منتشر نشد.

سوابق سیدمحمد خاتمی

سیّد محمّد خاتمی (زادهٔ ۲۱ مهر ۱۳۲۲) سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی است که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهور ایران فعّالیت می‌کرد.

سید محمد خاتمی فرزند سید روح‌الله خاتمی است.

خاتمی از ۱۳۴۱ به فعالیت‌های سیاسی پرداخت و عضو انجمن اسلامی دانشجویان اصفهان بود.

او در ۱۳۵۹ نمایندهٔ اردکان و میبد در مجلس شورای اسلامی بود و در همان سال به عنوان نمایندهٔ سید روح‌الله خمینی و سرپرست مؤسسهٔ کیهان منصوب شد.

خاتمی از ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در طول جنگ معاون فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و ریاست ستاد تبلیغات جنگ را نیز بر عهده داشت.

سیدمحمد خاتمی کیست

سیدمحمد خاتمی از سال ۱۳۷۱ مشاور رئیس‌جمهور و رئیس کتابخانهٔ ملی بود و در دانشگاه هم تدریس می‌کرد. او در سال ۱۳۷۵ با حکم سید علی خامنه‌ای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

روز پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ با کسب بیش از ۲۰ میلیون رأی با هفتاد درصد آراء[۵] به نامی برای جنبش اصلاح‌طلبی داخلی در ایران بدل شد.

او از سوی بسیاری به عنوان رهبر جناح اصلاحات جمهوری اسلامی شناخته شد.

خاتمی صاحب ایده‌ای به نام گفتگوی تمدن‌ها بود که شهرت جهانی یافت و با نام او شناخته می‌شود.

سازمان ملل متحد نیز سال ۲۰۰۱ را بر اساس این ایده، سال گفتگوی تمدن‌ها نامید. او پس از پایان دو دوره ریاست‌جمهوری، بنیاد باران را پایه‌گذاری کرد.

سید محمد خاتمی در ۲۱ مهر ۱۳۲۲ در اردکان، استان یزد متولد شد.[۶] پدرش سید روح‌الله خاتمی، مؤسس مدرسهٔ علمیهٔ اردکان و امام جمعهٔ یزد در سالیان نخستین پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که با سکینه ضیایی ازدواج کرد.

برادرش، یکی محمدرضا از رهبران جبههٔ مشارکت است و دیگری سید علی طی دومین دورهٔ ریاست جمهوری خاتمی رئیس دفتر او بود. فاطمه سادات خواهر بزرگ‌تر خاتمی است. خاتمی علاوه بر زبان مادری خود فارسی، به زبان‌های عربی، انگلیسی و آلمانی تسلط دارد.

خاتمی در سال ۱۳۵۳ با زهره صادقی ازدواج کرد.[۸] خاتمی دوره دبستان و دبیرستان را در اردکان سپری کرد[۹] و در رشته علوم تجربی دیپلم گرفت. او در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد.

او در سال ۱۳۴۴ به اصفهان رفت و به‌همراه تحصیلات حوزوی، مقطع کارشناسی فلسفه غرب را در دانشگاه اصفهان تا سال ۱۳۴۸ به پایان رساند.[۱۱] او مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی را در دانشگاه تهران، هم‌زمان با دوره سربازی، ادامه داد.

خاتمی در سال ۱۳۵۰ امکان استفاده از بورس تحصیلی دوره دکتری در خارج از کشور را داشت، اما به قم بازگشت و به‌مدت هفت سال درس‌های حوزه را در مقطع خارج فقه و اصول و نیز فلسفه فرا گرفت.

مرتضی حائری یزدی در فقه، حسین وحید خراسانی در اصول فقه، سید موسی شبیری زنجانی در علم رجال و مصطلح‌الحدیث و عبدالله جوادی آملی در فلسفه از آموزگاران او بودند. او در کلاس خصوصی مرتضی مطهری با موضوع فلسفهٔ گئورگ ویلهلم فریدریش هگل و مارکسیسم نیز شرکت کرد.

خاتمی به دلیل مطرح کردن طرح گفتگوی تمدن‌ها موفق به اخذ دکترای افتخاری از دانشگاه تهران و دانشگاه سنت اندروز انگلستان و دانشگاه لیژ در بلژیک شد.

بیشتر بخوانید

اخبار صنعت مالی 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *