امروز: پنجشنبه, 29 شهریور , 1403

29 شهریور , 1403

بانک و بیمه 10 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
1
رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی:

بانک‌های ناتراز را باید طوری ادغام کرد که مردم متضرر نشوند

مسعود پزشکیان درباره ادغام بانک‌های ناتراز گفت: ناترازی بانک‌ها درست است ولی اینکه آنها را ادغام کنیم یک موضوع دیگر است؛ به هر حال مردم در بانک‌ها حساب دارند و باید طوری ناترازی بانک‌ها را جل کنیم که مردم متضرر نشوند.

مسعود پزشکیان

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان امشب، دهم شهریور در نخستین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: آمادگی دارم هرماه یک بار گفت‌وگوی تلویزیونی داشته باشم و هیچ مشکلی در این باره ندارم. همچنین آمادگی داریم با مردم ارتباط داشته باشیم و آنها حرف خود را بزنند و ما هم حرف خود را بگوییم. مردم باید دغدغه‌های خود را بگویند و ما هم وظیفه داریم دغدغه آن‌ها را بشنویم.

وی با بیان اینکه ما بر آنچه که گفته‌ایم هستیم، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که با مردم صادقانه سخن بگوییم و هرگز چیزی جز حقیقت بر زبان نیاوریم. هدف ما اعتلای کشور است و برای این مهم تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور کشورمان از برگزاری نشست خبری خود با اصحاب رسانه طی هفته آینده خبر داد و گفت: در این نشست خبری همه خبرنگاران از همه رسانه‌ها حضور خواهند داشت.

پزشکیان با بیان اینکه شاخص ما برای چنین کاری، رضایت مردم است و این شاخص را حضرت علی(ع) برای ما مشخص کرده است، گفت: ما امروز به شدت تحت تعقیب هستیم و آمریکا و اروپا ما را به شدت تحریم کرده‌اند ولی رابطه با مردم و حل مشکلات مردم هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد و اگر کاری از دست ما برمی‌آید باید انجام دهیم و اگر کاری هم از دست ما برنمی‌آید باید صادقانه به مردم بگوییم و این هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: آنچه که من به آن باور دارم آن است که هر روز می‌گوییم صراط مستقیم ولی تحمل شنیدن صداهای مختلف را نداریم و در این دولت بنا داریم صداهای مختلف شنیده شود. امکان ندارد ذهن ما یکی باشد. همانطورکه در مناظرات مطرح کردم آن است که چشم‌انداز من ایجاد وحدت است و باید با این وحدت به الگو تبدیل شویم و در این راستا برنامه هفتم توسعه چشم‌انداز ماست.

رویکرد دولت چهاردهم به ادغام بانک‌ها ناتراز

رئیس جمهور درباره ادغام بانک‌های ناترز گفت: در این زمینه باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکنند. اگر بخواهیم هیجانی تصمیم بگیریم و بانکی را به دلیل ناترازی تعطیل کنیم، مردم که سرمایه‌گذاری کردند متضرر خواهند شد پس باید روندی را در پیش بگیریم که مردم را متضرر نشوند. 

پزشکیان درباره بازار سرمایه اظهار کرد:وزیر اقتصاد در برنامه شامگاه گذشته برنامه‌ها و دغدغه‌ها را مطرح کردند اما باید بگویم با کارشناسان اقتصادی جلساتی خواهیم داشت تا به ثباتی که مردم در جامعه مدنظر دارند، برسیم. مراجعه به کارشناسان برای قرار دادن مجموعه افراد کارشناس و متخصص در کنار یکدیگر برای دریافت ایده‌ها و نظرات و انتخاب بهترین الگوها، لازم است تا بتوانیم به ثبات مورد انتظار در جامعه دست پیدا کنیم. تمام تلاش این است که راه درست را پیدا کنیم، راه درست را به افراد درست بسپاریم تا توسط این افراد به طور صحیح عملیاتی و اجرایی شود. 

رئیس قوه مجریه در ادامه سخنان خود با تقدیر و تشکر از رأی بالای نمایندگان مجلس تأکید کرد: تاکنون هیچ دولتی مانند دولت چهاردهم نتوانسته میانگین رأی بالایی داشته باشد؛ این رأی بالا نتیجه گفت‌وگوهایی است که درباره انتخاب وزرا داشتیم تا کابینه وفاق ملی تشکیل شود. چینش این کابینه مبتنی بر وفاق ملی است؛ طوری که در این کابینه چهار نفر از اعضای دولت شهید رئیسی، چند نفر از دولت آقای روحانی و همچنین از دیگر افراد و جناح‌های مستقل و اصلاح طلبان حضور دارند. همه این افراد به چشم انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه هفتم و ایجاد یک نگاه مشترک اعتقاد دارند. پیش از اینکه اعضای کابینه انتخاب شوند بیش از ۱۰ هزار ساعت مصاحبه انجام شد تا یک کابینه وفاق ملی تشکیل شود.

مشکل گندم‌کاران را حل خواهیم کرد

پزشکیان با بیان اینکه کشور با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه هست، اظهار کرد: گرانی و کمبود، مشکلات گندم‌کاران، پرستاران، معلمان، بازنشستگان، ناترازی‌ها در برق و انرژی و محیط زیست مجموعه‌هایی از این مشکلات هستند. مثلاً پولی باید به گندم‌کاران طبق قانون ۱۲۰ همت پرداخت شود ولی این در صندوق وجود نداشت در صورتی که میزان گندم کشت‌شده و تحویلی به انبارها بیش از ۲۰۰ همت است، پس هم پول وجود نداشت و هم سوی شکاف‌هایی را شاهد هستیم. در این دولت تمام تلاش ما این است که هم مشکلات گندم‌کاران حل شود و هم مشکل کادر درمان و معلمان و در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در این دولت همه مدیران، کارمندان، معاونان وزرا در جایگاه واقعی خود قرار داشته باشند یا قرار بگیرند، اظهار کرد: این شیوه را در همه استان‌ها به کار خواهیم گرفت و هیچکاه در چینش مدیران نگاه جناحی و سیاسی نداشتیم و صرفاً شایستگی را ملاک و شاخص قرار دادیم. هدف این است که مشکلات مردم را حل کنیم و رضایت مردم را به دست آوریم؛ موضوعی که امام علی(ع) به مالک اشتر بارها تأکید کردند. اینکه با مردم مهربانانه رفتار کنیم و آنها را معطل نگذاریم هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد.

توصیه رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توصیه‌ای که به سازمان برنامه و بودجه در زمینه تدوین بودجه سال آینده داشت اشاره کرد و یادآور شد: اخیراً در سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا کردم و از بخش‌های مختلف این سازمان بازدیدی داشتم به ویژه اینکه با عزیزانی که لایحه بودجه سال آینده را تدوین می‌کنند گفت‌وگو کردم و توصیه‌هایی را به آنها در خصوص تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف داشتم. شاید در این مدت محدود نتوانیم آنچه را که در ذهن داریم عملیاتی سازیم ولی هدف ما اجرای عدالت، کمک به محرومان و از بین بردن تبعیض‌ها و اصلاح شیوه پرداختی‌هاست.

پزشکیان با بیان اینکه قانون برنامه هفتم توسعه میثاق همه ماست، افزود: در اینجا کسی نمی‌تواند بگوید من این قانون را قبول ندارم؛ تا زمانی که برنامه هفتم به قانون تبدیل نشده بود می‌توانستیم بگوییم آن را قبول ندارم و یا آن را نقد کنیم ولی وقتی به قانون تبدیل شده باید همه آن را قبول داشته باشند و کسی هم که بگوید قبول ندارد این معنای نفاق و هرج و مرج است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم وفاق را ایجاد کنیم باید این وفاق در چارچوب قانون و سیاست‌ها اجرایی شود، اظهار کرد: تک‌تک وزرا موظف به اجرای قانون برنامه هفتم توسعه هستند و باید بررسی کنند قرار است بند مربوطه در وزارتخانه خود توسط کدام معاونت اجرایی شود و یا باید به آن نظارت داشته باشند و حتی باید در این بار برنامه عملیاتی و زمان‌بندی‌شده ارائه دهند.

رئیس جمهور بیان کرد: اگر بندی از قانون با مشکل مواجه هست و یا منابع بودجه‌ای آن کافی نیست، بهتر است در این باره با مجلس گفت‌وگو کنیم تا مشکل برطرف شود.

کمبود 100 میلیارد دلار سرمایه برای تحقق رشد هشت درصدی

پزشکیان درباره رشد هشت درصدی که در قانون برنامه هفتم توصیه به آن اشاره شده است، گفت: برای تحقق رشد هشت درصدی باید ابتدا ناترازی انرژی و فشاری که بر کارخانه‌ها وجود دارد را حل کنیم و سپس به سراغ رفع ناترازی بانک‌ها برویم. معتقدم بدون رفع این ناترازی‌ها تحقق رشد هشت درصدی امکان‌پذیر نیست.از سوی دیگر از نگاه کارشناسان برای رشد هشت درصدی باید در کشور 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود ولی کل پولی که در کشور هست بیش از 100 میلیارد دلار نیست ولی با افزایش بهره‌وری می‌توان این کسری را جبران کرد و یا 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود و همه اینها به شیوه ارتباط ما با دنیا به ویژه ایرانیان خارج کشور بستگی دارد.

وی در همین رابطه افزود: امروز باید در کشور ثبات ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذار هم با خیال راحت سرمایه‌گذاری کند. امروز بیش از سرمایه‌گذاری که باید در داخل انجام شود سرمایه از کشور خارج شده است و لذا ضرورت دارد به سرمایه‌گذاران اطمینان دهیم و به آنها بگوییم که ما حامی آنها هستیم.

رئیس جمهور درباره وضعیت آموزش و پرورش گفت: در نظام آموزش و پرورش ایران مشکلات بسیاری وجود دارد و قابل قبول نیست کسی به خاطر نداشتن پول و رابطه نتواند فرزند خود را در مدرسه‎ای خوب ثبت‌نام کند. باید کاری کنیم که همه دانش‌آموزان در همه مناطق محروم بتوانند به کیفیت آموزشی قابل قبولی دست یابند.

پزشکیان درباره احتمال تغییر در شرایط کنکو اظهار کرد: باید در این باره با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه برگزار کنیم. واقعاً عادلانه است کسی که در روستا تحصیل کرده با کسی که در شمال تهران درس خوانده با هم رقابت کنند؟! به عنوان مثال من در روستا درس خوانده‌ام ولی اجازه رشد داشته‌ام و اکنون رئیس جمهور شده‌ام و یا در زمان شاه در هنرستان درس خواندم و برای خدمت به سیستان رفتم و بعد دوباره درس خواندم ولی اگر قانون فعلی آن زمان وجود داشت نمی‌توانستم دوباره درس بخوانم. باید قانون کنکو را براساس عدالت اصلاح کرد و باید دار و ندار با هم به طور برابر رقابت کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سفرش به عراق گفت: قرار بود به عراق زودتر سفر کنیم تا هم به زیارت امام علی(ع) بروم ولی به من گفتم که فعلاً به صلاح نیست و به همین خاطر سفر به تأخیر افتاد. در این سفر مذاکراتی هم با مقامات عراقی خواهیم داشت چون عراق کشور دوست و همسایه ماست.

رئیس جمهور با اشاره به سفر خود به نیویورک اظهار کرد: در جریان سفر خود به نیویورک تلاش خواهیم داشت با ایرانیان خارج کشور دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم و از آنها به ویژه از سرمایه‌گذاران ایرانی خواهش کنیم به کشور بازگردند. بسیاری از ایرانیان خارج کشور قلبشان برای این کشور می‌تپد، آنها چون از ما ناراضی هستند رفتند ولی ما می‌توانیم آنها را راضی کنیم تا به کشور بازگردند. وقتی می‌گوییم «ایران برای همه» یعنی همین و نباید ایران را برای یک دسته یا یک گروه دانست.

پزشکیان در پایان گفت: ما الان با خودمان مشکل داریم؛ به من برای نمایندگی صلاحیت نداده بودند اما حالا رئیس‌ جمهور شدم. اگر مقام معظم رهبری و دید بازشان نبود ممکن بود ما را هم حذف کنند؛ ما باید جذب کنیم نه حذف. همچنین  باید برای همه کسانی که دلشان برای ایران می‌تپد بر اساس همان چشم‌انداز زیبا و افتخارآمیز فضای حضور را فراهم کنیم که بدون ترس و واهمه بیایند نه اینکه اگر بیاید احساس کند فردا یکی برایش پرونده درست کند، او را بگیرد و در رسانه‌ای برایش حرف‌هایی درآورد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدی گل میگه

    سلام خداقوت
    از اونجایی که صحبت و نظراتش بر اساس واقعیت و بدون بازی اضافه با کلمات و رک و پوست کنده هست به دل مخاطب عام مینشینه ‌‌ . ان شاءالله در عمل هم موفق باشند