25 مهر , 1403

صنعت مالی در جیتکس
کد خبر : 24665
اقتصاد ایران چهارشنبه 3 مرداد 1403 - 12:03 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
حق‌شناس در گفت‌وگو با صنعت مالی:

دولت چهاردهم برای تک‌نرخی شدن ارز تلاش کند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت چهاردهم اگر به دنبال ثبات اقتصادی است باید در کنار مذاکرات و رفع تحریم‌ها برای تک‌نرخی شدن ارز تلاش کند در غیر این صورت ثباتی اتفاق نمی‌افتد و شرایط بدتر از قبل می‌شود و مسکن‌های موقتی هم دیگر جواب نمی‌دهند.

دولت چهاردهم

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با صنعت مالی درباره ضرورت توجه دولت چهاردهم به تک‌نرخی شدن قیمت ارز گفت: چند نرخی بودن ارز منجر به رانت و فساد می‌شود و توزیع ناعادلانه ارز را به دنبال خواهد داشت. تجربه گذشته نشان داده وقتی دولت با هدف کنترل تورم ارز چند نرخی را به بازار عرضه کرده، نه تنها تورم مهار نشده بلکه تورم شدت هم یافته و علاوه بر رانت و فساد به وجود آمده است.

وی افزود: چند نرخی شدن قیمت ارز نظارت بر بازار را مشکل می‌سازد و نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد. امروز شاهد هستیم میان قیمت دلار نیمایی و دلار بازار آزاد تقریباً صد درصد تفاوت قیمت وجود دارد. قرار بود ملاک قیمتگذاری‌های کالاها براساس ارز نیمایی باشد اما با ارز آزاد قیمتگذاری می‌شود و لذا هم کالاها افزایش قیمت داشتند و هم اینکه رانت و فساد گسترش یافت.

ضرورت فاصله‌گیری دولت چهاردهم از محافظه‌کاری

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت چهاردهم باید برای تک‌نرخی شدن قیمت ارز گام محکمی بردارد، گفت: دولت جدید نباید مسیر اشتباهی که دولت‌های قبلی به خاطر محافظه‌کاری و ارائه مشاوره‌های غلط رفته‌اند برود. شواهد و قرائن و نظرات کارشناسی نشان می‌دهد تک‌نرخی شدن قیمت ارز به نفع مردم و اقتصاد کشور است و علاوه بر اینکه فشارهای ارزی بر دولت را کاهش می‌دهد، جذابیت بازار ارز از بین می‌رود و مردم مجبور خواهند شد در دیگر بخش‌های اقتصاد که مولد هستند سرمایه‌گذاری کنند.

حق‌شناس بیان کرد: البته تک‌نرخی شدن ارز به معنای قطع حمایت‌های ارزی نیست؛ بلکه من معتقدم باید حمایت‌های ارزی در برخی از حوزه‌ها که به سلامت و حیات مردم به ویژه امنیت غذایی وابسته است ادامه پیدا کند ولی در نظر داشته باشیم در بخش‌هایی که به سلامت و زندگی مردم بستگی دارد و در آنجا خودکفا نیستیم اما قرار نیست این حمایت‌های ارزی به همه حوزه‌ها تسری یابد.

تک‌نرخی شدن ارز حساب‌شده باشد

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به راهکارهای تک‌نرخی شدن ارز اشاره کرد و گفت: تک‌نرخی شدن ارز نباید در یک شب انجام شود باید مقطعی باشد و مردم را قانع کرد. به هر حال مردم تجربه خوبی از حذف ارز ترجیحی ندارند و امکان دارد از چنین تصمیمی شوکه شوند اما در میان‌مدت و بلندمدت قطعاً از بروز رانت و فساد جلوگیری خواهد کرد. امروز بسیاری از تولیدکنندگان از تک‌نرخی شدن ارز استقبال می‌کنند و دلیلش هم به خاطر این است که با ارز دولتی یا نیمایی کالاهایی وارد می‌شوند که توان تولید آن در کشور وجود دارند و یا اینکه این کالاها مورد نیاز کشور نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: دولت چهاردهم اگر به دنبال ثبات اقتصادی است باید در کنار مذاکرات و رفع تحریم‌ها برای تک‌نرخی شدن ارز تلاش کند در غیر این صورت این دور باطل ادامه پیدا خواهد کرد و شرایط بدتر از قبل می‌شود و مسکن‌های موقتی هم دیگر جواب نمی‌دهند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *