امروز: دوشنبه, 26 شهریور , 1403

26 شهریور , 1403

نفت و انرژی 31 تیر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش مصرف برق در کشور به علت گرمای بی سابقه است

افزایش مصرف برق در کشور بی سابقه شده است. بالا رفتن دمای هوا در اکثر شهرها و استانها موجب شد تا شاهد افزایش مصرف برق در کشور باشیم. افضلی مدیرعامل سابق شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان به خبرنگار صنعت مالی گفت: گرمای بی سابقه، کمبود زیرساخت نیروگاهی و رعایت نکردن مصرف برق در ساعات پرمصرف از علت های افزایش مصرف برق در کشور است.

افزایش مصرف برق در کشور در هفته های گذشته به علت گرمای بی سابقه در کشور روندی افزایشی داشت. محرابیان وزیر نیرو هم دیروز با اشاره به افزایش مصرف برق در کشور گفت پیش بینی می‌شود در دو هفته پیش رو نیز دمای هوا افزایش یابد. او ادامه داد بالا رفتن دمای هوا موجب می شود مصرف برق در بخش های مختلف افزایشی شود.

حسین افضلی مدیرعامل سابق اداره برق مازندران و گلستان در گفتگو با خبرنگار صنعت مالی در مورد افزایش مصرف برق در کشور گفت: وقتی دمای هوا خصوصا در استانهای جنوبی کشور بالا می رود و شاهد گرمای بی سابقه هستیم طبیعی است که مصرف برق نیز افزایش یابد. یعنی مردم و خانواده ها چاره ی دیگری در مواجهه با گرما ندارند.

افضلی افزایش مصرف برق در کشور را وضعیتی دانست که در کشورهای اطراف نیز حاکم است. او ادامه داد: دمای هوا در کشورهای همسایه ایران و کشورهای عربی خیلی بیشتر است و در آن کشورها هم برای مقابله با گرما ناچار هستند برق بیشتری مصرف کنند اما نکته اینجا است که البته برخی از این کشورها زیرساخت های مناسب تری نسبت به ایران دارند.

مدیرعامل سابق اداره برق مازندران و گلستان در ادامه افزود: ما مشکلاتی در صنعت برق داریم که مربوط به ناترازی تولید است. افضلی در پاسخ به اینکه معنی ناترازی تولید در صنعت برق چیست، گفت: ناترازی به معنی این است که بین میزان مصرف و حجم تولید تناسبی وجود نداشته باشد و مصرف از تولید پیشی بگیرد و یا به آن نزدیک شود.

افضلی ادامه داد: بالاخره باید بپذیریم که مصرف کننده نهایی تعیین کننده است یعنی ما نیاز داریم تا بیشتر از میران مصرفمان تولید داشته باشیم.

افضلی میزان مصرف کشور در ساعت پیک را 77 هزار و 500 مگاوات اعلام کرد و با اشاره به هزینه بالای تولید برق گفت: برای تولید هر 1000 مگاوات برق نیاز به یک میلیارد دلار هزینه زیرساخت است. او اظهار کرد: در واقع برای تولید 10 هزار مگاوات برق ما نیاز داریم تا حدود 10 تا 15 میلیارد دلار هزینه در بخش زیرساخت و صنعت نیروگاهی انجام دهیم.

این کارشناس صنعت برق و انرژی افزود: البته باید آموزش های لازم از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها به مردم برای مدیریت مصرف داده شود. او گفت: البته من نظرم این است که تا زمانیکه قیمت برق و سایر انرژی ها واقعی نشود نباید انتظار کاهشی شدن مصرف برق را داشته باشیم.

افضلی گفت: البته باید شرایط اقتصادی مردم را هم در نظر گرفت نمی شود که قیمت ها آزاد شود اما شرایط درآمدی مردم تناسبی با این پرداختی ها نداشته باشد.

او در پایان گفت: طرح های تشویقی که اخیرا شرکت های توزیع برق برای مشترکینی که در مصرف برق صرفه جویی می کنند را بسیار ارزشمند دانست و افزود: این طرح ها می تواند مشترکین را تشویق کند تا در ساعت پیک مصرف انرژی را کاهش دهند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *