7 مهر , 1403

نفت و انرژی 21 اردیبهشت 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

فناوری شبیه ساز تزریق اسید وارد بازار نفت شد

باتوجه به ساخت دستگاه شبیه ساز تزریق اسید در فرآیندهای شکافی گفت: اصولا فرآیند لایه شکافی (ایجاد شکاف مصنوعی) یک فناوری پیشرفته است که به آن دست یافتیم.

شبیه ساز نفتی
به گزارش صنعت مالی، محمدصادق مهرجو کارشناس ارشد نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار نفت و انرژی صنعت مالی، باتوجه به فناوری دستگاه شبیه ساز تزریق اسید در فرآیندهای شکافی بازار نفت گفت: اصولا فرآیند لایه شکافی (ایجاد شکاف مصنوعی) یک فناوری پیشرفته است که به آن دست یافتیم.
او ادامه داد: در حقیقت فناوری دستگاه شبیه ساز تزریق اسید در اعماق زمین برای ایجاد شکاف مصنوعی در لایه های نفتی که تراوایی بسیار پایینی دارد اما میزان قابل توجهی از هیدروکربن دارد, بکار گرفته می شود.
مهرجو افزود: به نظر من دستگاه ساخته شده یک شبیه ساز نرم افزاری است. یعنی اینکه با توجه به نیرویی که سیال به لایه وارد می‌کند و مقاومت زمین و حد شکست لایه و فشار رویی لایه های زمین و مقاومت مکانیکی که از نمونه سنگ زمین شناسی بیرون می آید, فرآیند شبیه سازی ایجاد می‌شود.
این کارشناس افزود: در واقع فرآیند شبیه سازی میزان شکاف در جهت‌هایی عمودی یا افقی و میزان بازیافت نفت (هیدروکربن) را نشان می دهد.
وی در ادامه افزود: اما قسمت سخت داستان همان اجرای عملیات, ساخت پمپ های با توان بالا جهت تزریق اسید, ادوات و تجهیزات درون چاهی برای لایه شکافی است.
مهرجو گفت: بخش high Tech اتفاقا یکی از بخش‌های نرم افزاری است که توسط کارشناسان ما ساخته شده است.
او افزود: شبیه ساز ها مانند فناوری دستگاه شبیه ساز تزریق اسید در آزمایشگاه بکار گرفته می‌شود و در ابتدای فرآیند بکارگرفته می‌شود اما اصل داستان اجرای لایه شکافی در مقیاس میدانی خواهد بود که به تجهیزات بسیار خاص احتیاج داریم. تاکنون چندین نوبت این فرآیند در برخی میادین مناطق نفت خیز جنوب امتحان شد.
این کارشناس ارشد نفتی گفت: هلدینگ پاسارگاد که سازنده دستگاه شبیه ساز تزریق اسید در فرآیندهای لایه‌ شکافی است در طی سال های اخیر در زمینه های مختلف نرم افزاری شبیه سازهای مخزنی و بهره‌برداری سرمایه‌گذاری کرده است.
مهرجو در پایان این گفت: اگر چه که به فناوری ساخت دستگاه شبیه ساز تزریق اسید در فرآیندهای لایه‌ شکافی دست یافتیم اما واقعیت این است که به لحاظ سخت افزاری فاصله زیادی با لبه تکنولوژی داریم.

دستگاه شبیه‌ساز تزریق اسید در فرآیندهای لایه‌ شکافی برای نخستین بار در ایران با حمایت گروه انرژی پاسارگاد و توسط دانشگاه امیرکبیر ساخته شده و با حضور مدیرعامل شرکت نفت و تعدادی از نمایندگان رونمایی شد.

این دستگاه که در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

از قابلیت‌های متنوعی همچون شبیه‌سازی تزریق اسید درون شکاف در زوایای مختلف شکاف، اندازه‌گیری قابلیت هدایت شکاف در فرآیند لایه‌شکافی با اسید و اندازه‌گیری میزان نشت و نفوذپذیری سیال از دیواره‌های شکاف برخوردار است.

تفاهم‌نامه ساخت این تجهیز، سال گذشته و هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران منعقد و پس از تبدیل به قرارداد، در مدت زمانی کوتاه ساخته شد تا ایران نیز از تکنولوژی ساخت این تجهیز و بهره برداری از آن بهره ببرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *