امروز: جمعه, 30 شهریور , 1403

30 شهریور , 1403

اقتصاد جهان 08 اردیبهشت 1403 زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

تمرکز ویژه عمان بر بخش صنایع غیر نفتی؛ در سوئیس خاورمیانه چه می گذرد

عمان یکی از کشورهای عربی منطقه غرب آسیا بوده که به عنوان سوئیس منطقه شناخته شده است. این کشور از حیث امنیت پایدار و اقتصاد با ثبات توانسته دور از هیاهوی سیاسی در جهان یک اقتصاد با ثبات در خاورمیانه برای خود رقم بزند.

عمان یکی از کشورهای عربی منطقه غرب آسیا بوده که به عنوان سوئیس منطقه شناخته شده است. این کشور از حیث امنیت پایدار و اقتصاد با ثبات توانسته دور از هیاهوی سیاسی در جهان یک اقتصاد با ثبات در خاورمیانه برای خود رقم بزند، و به کشوری تبدیل شده که توانسته میزان بالایی از سرمایه گذاری کشورهای منطقه و بین الملل را به خود جذب کند. این کشور در چند سال گذشته به بخش اقتصاد غیر نفتی خود متمرکز شده و حاکمیتش در راستای تحقق توسعه اقتصادی برنامه ویژه ای را تا سال ۲۰۳۰ برروی این حوزه متمرکز کرده است.
علاقه به بخش صنعت ملی نیز در تحقق توسعه روز افزون توانسته افق های امیدوارکننده ای را برای رشد عمان ایجاد نماید، از همین‌رو پادشاهی عمان از طریق مشارکت های استراتژیک فزاینده با سایر کشورها نظیر امارات، عمان، عربستان و … هم اکنون در حال گسترش و توسعه بخش صنعت غیر نفتی خود است.
در این رابطه ذکر این نکته حائز اهمیت است که حجم صادرات کالاها و محصولات صنعتی سلطنت عمان در سال گذشته از مرز 5 میلیارد ریال عمان گذشت که معادل حدود 13 میلیارد دلار آمریکا است. با کسب این مقدار از موفقیت فهم برخی جزئیات این مبلغ خالی از لطف نیست.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان، محصولات معدنی با حجم 2.8 میلیارد ریال عمانی در سال گذشته در صدر صادرات صنعتی قرار گرفته اند و پس از آن فلزات معمولی و فرآورده های آن با حجم صادرات 1.3 میلیارد ریال در رتبه های بعدی قرار دارند.
سپس محصولات صنايع شيميايي با مبلغی حدود يك ميليارد ريال و محصولات پلاستيكی و فرآورده های آنها با حجم ۸۸۰ میلیون ریال رتبه های بعدی را کسب کردند.
این سلطنت پادشاهی از آغاز اجرای برنامه موسوم به «شکوفا می شویم» به عنوان یکی از برنامه های ملی با هدف تسریع در دستیابی به اهداف تنوع بخشی در برنامه پنج ساله دهم خود، توانسته سرمایه گذاری و گسترش تولیدات خود در سطح داخلی و حجم صادرات غیرنفتی اش را طی سال های 2022 و 2023 افزایش دهد.
عمان در این چارچوب سیاستگذاری یعنی تمرکز بر بخش صنایع غیر نفتی، هم اکنون در حال توسعه روابط اقتصادی خود با برخی از کشورهای پیرامونی نظیر عربستان سعودی است و به تازگی در این زمینه توافقاتی بین این پادشاهی و عربستان سعودی به منظور تامین مالی زیرساخت های بخش صنایع و توسعه مناطق آزاد امضا شده است.
یکی از مهمترین مناطق اقتصادی بین الطرفين منطقه ای اقتصادی استان الظهیره است که مساحت آن حدود 388 کیلومتر مربع می باشد و به دلیل حداکثر بهره برداری از موقعیت استراتژیک مرزی این دو کشور می تواند در تحریک مبادلات تجاری طرفین کمک قابل توجهی نماید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *