7 مهر , 1403

اقتصاد ایران 23 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

طلا در محدوده معاملاتی محدود

به گزارش صنعت مالی ، طلا در معاملات روز دوشنبه آسیایی که به دلیل تعطیلات در محدوده‌ای محدود قرار داشتند، تحرک اندکی را به تصویر کشید و به این ترتیب، روند خود را در سطح معاملاتی هفته‌ی گذشته حفظ کرد.

هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش، به 2023.48 دلار رسید، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در ماه آوریل با 0.1 درصد کاهش، سطح 2037.20 دلار در هر اونس را ثبت کرد. در واقع تعطیلی بازارها در چین، هنگ کنگ، کره جنوبی و ژاپن، منجر به کاهش سطوح معاملاتی هر دو ابزار شد.

با نگاهی به روند قیمت فلز زرد در ایام اخیر می‌توان مشاهده کرد که تعدیل انتظارات مبنی بر کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شد که طلا در ماه فوریه به بازه معاملاتی بین 2000 تا 2050 دلار سقوط کند، چرا که فعالان بازار به طور پیوسته بر احتمال کاهش نرخ در ماه مارس و می باور داشتند.

با این حال عدم وجود نشانه‌های مستقیم در هفته‌ی گذشته، سیگنال‌های محدودی برای تعیین قیمت طلا به همراه داشت و معامله‌گران هم‌اکنون، داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آتی را به‌عنوان سیگنال کلیدی بعدی در مرکز توجه قرار می‌دهند.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، انتظار می‌رود داده‌های مربوط به CPI آمریکا در روز سه‌شنبه، حاکی از آن باشد که تورم در ژانویه کاهش بیشتری پیدا کرده است، همچنین این قرائت بایستی بیان کند که فشارهای قیمتی همچنان بسیار بالاتر از هدف سالانه‌ی ۲ درصدی فدرال رزرو باقی می‌ماند و به بانک مرکزی انگیزه‌ی بیشتری برای حفظ نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری می‌دهد. البته از قرار معلوم، طلا در آستانه‌ی انتشار این داده‌ها شاهد حرکت قیمتی محدود خواهد بود.

نرخ بهره

در کنار داده‌های تورمی، بخش کثیری از مقامات فدرال رزرو، از جمله نیل کشکاری، مری دالی و رالف بوستیک در این هفته اظهاراتی را ارائه خواهند داد که پیگیری آن، به منظور حصول به سرنخ‌های آتی برای فعالان بازار ضروری خواهد بود.

انتظار می‌رود مقامات فدرال رزرو بر این اظهارات مهر تأیید بزنند که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. و اما بدیهی است که نرخ‌های بهره‌ی بالاتر، هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در فلز زرد را بالا می‌برد و این داستان غم‌انگیز در اوایل ماه فوریه، کاهش شدید طلا را رقم زد. در مقابل، دلار همچنان در بالاترین سطح سه ماه اخیر خود باقی ماند و بدین وسیله، طلا را تحت فشار نگه داشت.

با تمام این‌ها، طلا همچنان سطحی بالاتر از حمایت 2000 دلار در هر اونس را حفظ کرد که البته تحلیلگران هشدار دادند که ممکن است این جایگاه در روزهای آینده پایدار نباشد.

و اما معامله‌گران در صدد هستند تا با زیر نظر گرفتن داده‌های تورم آتی ایالات متحده، نشانه‌های بیشتری را در مورد روند‌های نرخ بهره و تصمیم‌گیری‌های مقامات فدرال رزرو کسب کنند.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس به پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر رسید که در واقع، تحت تأثیر برخی اخبار مبنی بر پیداشدن یک معدن بزرگ مس در زامبیا و حصول به ذخایر عظیم این فلز سرخ بود که این کشف خطیر توسط کوبولد متالز (KoBold Metals)- به عنوان استارت‌آپ تحت حمایت بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت صورت گرفت.

قیمت مس در روز دوشنبه، با وجود نگرانی از افزایش احتمالی عرضه‌ی جهانی، ضررهای جلسه‌ی قبل را امتداد داد و کاهش یافت. در همین راستا، معاملات آتی مس منقضی در ماه مارس با 0.4 درصد کاهش به 3.6727 دلار در هر پوند رسید که در واقع، ضعیف‌ترین سطح آنها از اواسط نوامبر است.

کوبولد متالز، استارت آپی تحت حمایت بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت، از کشف یک معدن عظیم مس در زامبیا خبر داد که به طور بالقوه می‌تواند یکی از بزرگترین معادن جهان را تشکیل دهد. در همین زمینه، هاکاینده هیچیلما، رئیس جمهور زامبیا، تصریح کرد کانساری می‌تواند بین 500 تا 600،000 متریک تن مس در هنگام بهره‌برداری تولید کند که البته معدن اسکوندیدا شیلی، که از نظر تولید بزرگترین معدن مس جهان محسوب می‌شود، در مقایسه با آن، در سال 2022 حدود 1 میلیون تن مس تولید کرده است.

پرواضح است که این کشف، حکایت از افزایش بالقوه‌ی عرضه‌ی مس در سال‌های آینده دارد که در واقع، فشار بیشتری بر قیمت‌های فلز قرمز اعمال خواهد کرد، چرا که قیمت‌ها معمولاً از شرایط سخت‌تر بازار سود می‌برند. ناگفته نماند که مس پیش از این، در سال 2024 در بحبوحه‌ی نگرانی‌های مستمر در مورد کاهش تقاضا در چین، ضررهای زیادی را تجربه کرده بود.

تحلیل طلا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *