امروز: جمعه, 30 شهریور , 1403

30 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 15 مهر 1402 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ارزهای کلیدی در جاده نوسانات دلار

به گزارش صنعت مالی به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، دلار آمریکا در روز جمعه افزایش یافت، در ساعت 03:40 به وقت شرقی (07:40 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، با 0.2% افزایش، به 106.279 رسید که پایین‌تر از سقف قیمت 11 ماهه 107.34 بود که در اوایل هفته مشاهده شد. البته این شاخص هنوز مترصد افزایش برای دوازدهمین هفته‌ی متوالی است.

گفتنی است رشد ارز ایالات متحده در مسیر یک هفته‌ی مثبت دیگر، در آستانه‌ی انتشار لیست حقوق و دستمزد ماهانه غیرکشاورزی ایالات متحده بوده است که البته این آمار تأثیرگذاری قابل توجهی بر تفکر و رویکرد آتی فدرال رزرو خواهد داشت.

پیامد داده‌های شغلی ماه سپتامبر بر روی دلار

تحلیلگران ING در یادداشتی، قیمت‌گذاری بازار را بسیار پایین‌تر از انتظارات نمودار نقطه‌ای FOMC برآورد کردند و با در نظرگرفتن قیمت‌گذاری مجدد در انتهای منحنی، ریسک‌های صعودی دلار را همچنان قابل توجه دانستند.

در حوزه‌ی داده‌ها، گزارش اشتغال در ماه سپتامبر بعداً منتشر می‌شود و انتظار می‌رود حاکی از ایجاد 170000 شغل در ماه باشد که کاهش اندکی نسبت به ماه قبل را به تصویر می‌کشد؛ در عین حال، نرخ بیکاری نیز با موعد انتشاری مشابه، مطابق با انتظارات، باید از 3.8 درصد در ماه اوت به 3.7 درصد کاهش یابد.

هفته‌ای که گذشت، وضعیت مختلطی برای داده‌های بازار کار رقم خورد که البته شروع آن، از روزهای نهایی ماه اوت و همراه با آمار فرصت‌های شغلی بالاتر از حد انتظار بود و در ادامه، رقم کمتر از انتظار حقوق و دستمزد خصوصی از ADP، سناریو را تکمیل کرد. و اما مطالبات بیکاری روز پنج‌شنبه گرچه نسبت به هفته‌ی قبل با افزایش همراه بود، اما نتوانست مطابق با انتظارات باشد.

مع‌الوصف، داده‌های عموماً انعطاف‌پذیر جاری، نه‌تنها اظهارات فدرال رزرو را مبنی بر افزایش نرخ‌های طولانی‌تر تقویت می‌کنند، بلکه باعث افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده و در نتیجه حمایت از دلار خواهد شد.

افزایش نرخ بهره

پیرامون جفت‌ارزها چه گذشت؟

دلار/ین (USD/JPY) گرچه با رشد 0.2 درصدی، به 148.86 رسید، اما هنوز در زیر سطح 150 که در اوایل این هفته مشاهده شد، باقی ماند و منجر به برانگیختن برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر مداخله‌ی مقامات ژاپنی در بازار ارز به منظور حمایت از ارز آسیب‌دیده‌ی ژاپن شد.

و اما یورو همچنان در مسیر خود برای رکورد کاهش 12 هفته‌‌ای متوالی در برابر دلار، ثابت‌قدم مانده است، در حالی که یورو/دلار (EUR/USD) با افزایش 0.1 درصدی، به 1.0535 رسید و در سطحی بالاتر از کف قیمت این هفته یعنی 1.0448، باقی ماند.

البته اخباری مبنی بر افزایش سفارشات صنعتی آلمان در ماه آگوست، آن هم به میزانی بیش از حد انتظار، به یورو کمک کرد؛ چرا که آمار این سفارشات با افزایش 3.9 درصدی، بهبود قابل توجهی را نسبت به افت تجدیدنظر شده 11.3 درصدی ژوئیه به تصویر می‌کشید.

تحلیلگران ING با تأکید بر اینکه هنوز داستان متقاعدکننده‌ای در منطقه یورو برای مقابله با روایت انحصارگرایی آمریکا وجود ندارد، دلار را یک ارز گران قلمداد کردند و اظهار داشتند: «گرچه یورو/دلار (EUR/USD) از پایین‌ترین سطح 1.0450 بازگشته است، اما ممکن است خریداران کافی بالاتر از منطقه 1.0530/1.0550 نداشته باشد.»

و در نهایت، پوند/دلار(GBP/USD) به 1.2193 صعود کرد که این رشد تحت تأثیر کاهش 0.4 درصدی قیمت مسکن در بریتانیا در ماه سپتامبر اتفاق افتاد که بنا بر داده‌های هالیفاکس، نسبت به کاهش 1.8 درصدی ماه قبل، بهبودی محسوب می‌شود.

پوند/دلار

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *