رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای فرسوده در تهران در حال تردد هستند و این خودروها، که قادر به دریافت معاینه فنی نیستند، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا محسوب میشوند.
به گزارش خبرنگار صنعت مالی، جلسه کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، و محمدمهدی میرزایی قمی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با موضوع بررسی گزارش عملکرد ستاد معاینه فنی برگزار شد.
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: طبق رویههای جاری، هر خودرویی که قرار است در تهران معاینه فنی بگیرد باید عوارض خود را پرداخت کند، اما این رویه در سایر شهرها وجود ندارد. این موضوع به عنوان یک اشکال منجر به کاهش مراجعات شده و شهرداری باید بررسی کند که اگر این شرط برداشته شود، تبعات آن چه خواهد بود و در صورت لزوم باید این شرط حذف گردد. همچنین، در گذشته دوربینهای مخصوص خودروهای فاقد معاینه فنی تخلف را ثبت میکردند، اما اکنون دادههای این دوربینها مبادله نمیشود و اعمال قانونی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: باید ستاد معاینه فنی گزارش نقصها و ایرادات خودروهای داخلی و وارداتی را حتی در دوران معافیت از معاینه فنی و در صورت لزوم در دوره گارانتی احصا کند تا مشخص شود هر خودرویی چه مشکلاتی دارد و همه بدانند که خودروسازان خودروها را با چه مشکلات احتمالی به فروش میرسانند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در خصوص بودجه ستاد معاینه فنی گفت: با هر واحدی که جلسه میگذاریم، میگویند که تنها 20 تا 30 درصد نقدینگی به آنها اختصاص یافته است. این موضوع جای سؤال دارد که درآمدهای شهرداری به چه مأموریتهایی اختصاص مییابد که با هر بخشی که جلسه میگذاریم، میگویند بودجه کافی به آنها تخصیص نیافته است.
تشکری هاشمی با اشاره به ساخت ساختمانها و خطوط جدید معاینه فنی، اظهار کرد: اگر احساس میکنید که تقاضا به اندازه کافی زیاد نیست، به جای هزینه برای ساخت خطوط جدید، انرژی خود را صرف بررسی و تحلیل دادهها کنید. مثلا چرا فقط 15 درصد تاکسیها از مراکز معاینه فنی تهران مجوز میگیرند؟ چرا شهروندان برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف میروند و چرا ثبت تخلف جدی گرفته نمیشود؟ 50 درصد ظرفیت خطوط معاینه فنی خالی است. باید از تاکسیرانی، پسماند، فاوا و دیگر نهادها بخواهید که همراه و کمککننده ستاد باشند. مأموریتهای تحقیقاتی سازمان به اندازه معاینه فنی اهمیت دارند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به معاینه فنی موتورسیکلتها گفت: هنوز هیچ آماری از موتورهای فعال شهر تهران وجود ندارد و گمانهزنیها نشان میدهند که 300 هزار موتورسیکلت در منطقه بازار تهران فعالیت دارند. بنابراین این موضوع باید در جلسه ستاد ساماندهی بررسی شود.
تشکری هاشمی همچنین بیان کرد: سال گذشته 700 میلیارد تومان برای تبدیل موتورسیکلتها به برقی اختصاص دادهایم، اما این ردیف بودجه مورد توجه قرار نگرفت. ما اقدام لازم را انجام نمیدهیم و سپس برای معاینه فنی موتورسیکلتهایی که استانداردهای لازم را ندارند، هزینه زیادی میکنیم.
وی تصریح کرد: اگر موتورسیکلتها برقی شوند، آنگاه میتوانیم بگوییم که مشکلات این بخش، به ویژه در زمینه آلودگی هوا، تحت کنترل قرار گرفته است.
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به مسائلی از جمله دادههای دوربینهای ثبت تخلف معاینه فنی و وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها اشاره کرد.
وی گفت: طبق رویههای جاری، هر خودرویی که قرار است در تهران معاینه فنی بگیرد باید عوارض خود را پرداخت کند، اما در شهرهای دیگر به این گونه نیست و این یک اشکال است که باعث کاهش مراجعات شده است. شهرداری باید بررسی کند که اگر این شرط را بردارد، چه تبعاتی خواهد داشت و در صورت لزوم، این شرط باید حذف شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران همچنین به موضوع دادههای دوربینهای ثبت تخلف اشاره کرد و افزود: در گذشته، دوربینهای مخصوص خودروهای فاقد معاینه فنی ثبت تخلف میکردند، اما اکنون دادههای دوربینها مبادله نمیشود و اعمال قانونی صورت نمیگیرد.
تشکری هاشمی با تأکید بر لزوم شفافیت در کیفیت خودروها گفت: ستاد معاینه فنی باید گزارش نقصها و ایرادات خودروهای داخلی و وارداتی را حتی در دوران معافیت از معاینه فنی و در صورت لزوم در دوره گارانتی بررسی کند تا مشخص شود هر خودرویی چه مشکلاتی دارد و مصرفکنندگان بدانند که خودروسازان خودروها را با چه مشکلات احتمالی میفروشند.
وی در خصوص بودجه ستاد معاینه فنی اظهار کرد: با هر واحدی که جلسه میگذاریم، میگویند که تنها 20 یا 30 درصد نقدینگی به آنها اختصاص یافته است. این سوال مطرح میشود که درآمدهای شهرداری به چه مأموریتهایی اختصاص مییابد که با هر بخش جلسه میگذاریم، میگویند بودجه کافی به آنها تخصیص نیافته است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه به ساخت خطوط جدید معاینه فنی اشاره کرد و گفت: اگر تقاضا برای معاینه فنی اینقدر زیاد نیست، به جای هزینه برای ساخت خطوط جدید، انرژی خود را صرف بررسی و تحلیل دادهها کنید. به عنوان مثال، چرا فقط 15 درصد تاکسیها از مراکز معاینه فنی تهران مجوز میگیرند؟ چرا شهروندان برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف میروند؟ چرا ثبت تخلف جدی گرفته نمیشود؟
تشکری هاشمی همچنین به معاینه فنی موتورسیکلتها پرداخت و افزود: هنوز هیچ آماری از موتورها فعال در تهران وجود ندارد. گمانهزنیها نشان میدهد که 300 هزار موتور در منطقه بازار تهران فعالیت دارند، لذا باید این موضوع در جلسه ستاد ساماندهی بررسی شود.
وی در خصوص برنامههای بودجهای برای تبدیل موتورسیکلتها به برقی گفت: سال گذشته 700 میلیارد تومان برای تبدیل موتورسیکلتها به برقی بودجه تخصیص دادیم، اما این ردیف بودجه مورد توجه قرار نگرفت. اگر اقداماتی در این زمینه انجام نمیدهیم، چرا برای معاینه فنی موتورسیکلتهایی که استانداردهای لازم را ندارند، هزینه میکنیم؟
تشکری هاشمی تأکید کرد: اگر موتورسیکلتها برقی شوند، میتوانیم بگوییم که مشکلات این بخش، بهویژه در بحث آلودگی هوا، کنترل شده است.
وی همچنین اعلام کرد که بیش از 50 درصد تاکسیهای فرسوده در شهر در حال تردد هستند و این خودروسازی که مسافر سوار میکند، قادر به دریافت معاینه فنی نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اضافه کرد: رایگان کردن معاینه فنی موتورسیکلتها راهحل مناسبی نیست و در صورت ضرورت، نیازمند مجوز است و باید مجوزها دریافت شوند.