امروز: چهارشنبه, 4 مهر , 1403

4 مهر , 1403

اقتصاد جهان 04 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

۲ طرح اعضای بریکس برای شکست انحصار دلار آمریکا

در نشست بریکس که ماه آینده در روسیه برگزار می‌شود قرار است، ۲ برنامه اساسی برای حذف دلار از مبادلات تجاری ارائه خواهد شد.

نشست بریکس از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ در شهر کازان کشور روسیه برگزار خواهد شد. شکستن انحصار دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی و ایجاد تغییرات اساسی در نظام اقتصادی بین‌المللی از اهداف مهم این نشست است و به احتمال زیاد در این رویداد مهم، جایی برای معرفی یک جایگزین واقعی برای دلار آمریکا به عنوان ارز غالب جهانی وجود خواهد داشت.طبق گزارش منتشر شده در بیزینس ورلد، بریکس برنامه دارد تا یک پلتفرم نوین پرداخت چند ارزی را به جهانیان معرفی کند. این پلتفرم می‌تواند به کشورهای عضو کمک کند تا با استفاده از ارزهای مختلف و متنوع، تجارت خود را گسترش دهند.همچنین، بریکس در نظر دارد تا یک طرح جدید برای یک ارز تجاری ایجاد کند که توسط طلا پشتیبانی می‌شود و به ثبات اقتصادی کمک خواهد کرد.علاوه بر این، اعضای بریکس در حال بررسی و پژوهش در مورد طراحی یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین هستند که می‌تواند شفافیت و امنیت بیشتری را در معاملات بین‌المللی فراهم کند.همچنین به نظر می‌رسد که سبد ذخایر ارزی این گروه که به عنوان معیار جدید مالی استفاده می‌شود، شامل ۴۰ درصد طلا خواهد بود و ۶۰ درصد باقی‌مانده مربوط به ارزهای کشورهای عضو بریکس خواهد بود که قابلیت تبدیل به طلا را دارند.فرآیند دلارزدایی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، شامل اقداماتی است که به موجب آن، دلار آمریکا به عنوان ارزی که برای تجارت کالاها و سایر خدمات استفاده می‌شود، به تدریج جای خود را به ارزهای دیگر می‌دهد. این تغییر به کشورهای عضو بریکس اجازه می‌دهد تا وابستگی خود را به دلار کاهش دهند و به سمت ایجاد یک نظام مالی مستقل‌تر و پایدارتر حرکت کنند.
توافقنامه برتون وودز در سال ۱۹۴۴ سیستم مالی جهانی پس از جنگ جهانی دوم را تأسیس کرد. طبق برتون وودز، دلار به قیمت ثابت طلا متصل بود و تمام ارزهای دیگر به دلار وابسته بودند و این عاملی برای تسلط دلار بر ارزهای دیگر شد.در نشست بریکس امسال چین در حال همکاری با چندین کشور دیگر بر ای تسهیل تراکنش‌های مالی با سیستم بلاک چین است.بریکس (BRICS) یک گروه از کشورهای در حال توسعه است که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود. این گروه به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین این کشورها ایجاد شده است ایران، مصر و امارات هم از ژانویه امسال به صورت رسمی عضو بریکس شدند.در این میان برخی کشورها مانند ترکیه و عربستان هم در پی عضویت در این اتحادیه هستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *