امروز: یکشنبه, 18 شهریور , 1403

18 شهریور , 1403

علم و فناوری 13 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کشف فسیل 514 میلیون ساله از اولین نرم‌تنان

دانشمندان در کشفی شگفت‌انگیز، فسیل 514 میلیون ساله از اولین نرم‌تنان را کشف کردند که تصویری جدید از آغاز حیات پیچیده در زمین ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، “نرم‌تنان، دومین گروه بزرگ بی‌مهرگان پس از بندپایان، که معمولاً بدنی نرم در پوسته‌ای سخت مانند حلزون، صدف یا اختاپوس دارند، بار دیگر در کانون توجه دانشمندان قرار گرفته است.

کشف فسیلی 514 میلیون ساله از اولین نرم‌تنان، تصویری شگفت‌انگیز از اجداد این جانوران ارائه داده است. این موجودات که “راب‌های مسطح و زره‌پوش بدون پوسته” توصیف شده‌اند، با نام علمی Shishania aculeata شناخته می‌شوند. بدن این موجودات مسطح و فاقد پوسته بوده و با زره‌ای خاردار پوشیده شده بود که احتمالاً از آنها محافظت می‌کرده است.

لوک پری، نویسنده مسئول این پژوهش اظهار کرد: کشف اجداد مشترک حیواناتی مانند ماهی مرکب و صدف، چالشی بزرگ برای زیست‌شناسان تکاملی و دیرینه‌شناسان بوده است. وی افزود که شیشانیا تصویری بی‌نظیر از دوران اولیه تکامل نرم‌تنان ارائه می‌دهد. این کشف نشان می‌دهد که اولین اجداد نرم‌تنان، پیش از شکل‌گیری پوسته‌های سخت در حلزون‌ها و صدف‌های امروزی، راب‌های خاردار زره‌پوش بوده‌اند.

این نمونه کوچک چند سانتی‌متری، پوشیده از مخروط‌های خوشه‌ای بوده است. این مخروط‌ها از ماده‌ای به نام کیتین ساخته شده بودند که در پوسته خرچنگ‌ها، حشرات و برخی قارچ‌ها نیز یافت می‌شود.

دانشمندان با مطالعه فسیل‌های دوره کامبرین، معتقدند که این موجودات پای عضلانی شبیه به حلزون داشته‌اند که برای حرکت روی کف دریا استفاده می‌کردند. این تفاوت‌ها بین نرم‌تنان دوره کامبرین و دیگر بی‌مهرگان، مراحل اولیه تکامل این گروه از جانوران را نشان می‌دهد.

پری می‌گوید: ما جزئیات میکروسکوپی را در داخل خارهای مخروطی پیدا کردیم که نشان می‌دهد چگونه این خارها در طول زندگی جانور ترشح می‌شده‌اند. این اطلاعات در فسیل‌ها بسیار نادر است.

فسیل‌های Shishania aculeata در شرق استان یوننان چین کشف شده‌اند. این منطقه به دلیل فسیل‌های بسیار خوب حفظ شده‌اش معروف است.

گوانگسو ژانگ، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: در ابتدا فکر کردم که این فسیل‌ها بی‌اهمیت هستند. اما وقتی زیر میکروسکوپ آنها را بررسی کردم، متوجه شدم که بسیار عجیب و متفاوت هستند.

Jakob Vinther، یکی از نویسندگان این پژوهش، توضیح می‌دهد که نرم‌تنان در دوره کامبرین تنوع بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل، بازسازی تاریخ تکامل اولیه آن‌ها دشوار است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *