16 مهر , 1403

بورس 16 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چه خبر از عودت وام های میلیاردی هیات مدیره سازمان بورس؟!

در شرایطی که در اواسط مهرماه سخنگوی دولت تصریح کرد مقرر شده رئیس و اعضای هئیت مدیره سازمان بورس، وام دریافتی را عودت بدهند، این مطالبه مطرح است که آیا این وام‌های میلیاردی توسط وام‌گیرندگان از جمله مجید عشقی که از سازمان بورس رفته، و علیرضا ناصرپور، رضا عیوضلو، مهرداد مسعودی‌فر و حسن فرج زاده دهکردی که کماکان در هیات مدیره سازمان بورس حضور دارند، عودت شده است یا نه!؟

به گزارش صنعت مالی ، نیمه شهریور امسال بود که نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر امور اقتصادی و دارایی در فضای مجازی منتشر شد، مبنی بر این که پنج عضو هیات مدیره سازمان بورس در مجموع ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد به «خودشان» وام داده‌اند که دوره بازگشت آن نیز ۱۰ ساله و بدون ضمانت بوده است.

بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی، رئیس هیات مدیره سازمان بورس پرداخت شده و رقم آن ٢ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود.

علیرضا ناصرپور، رضا عیوضلو، مهرداد مسعودی‌فر و حسن فرج زاده دهکردی نیز که معاونان عشقی هستند، هر یک ۱.۹ میلیارد تومان وام با شرایط ذکر شده دریافت کرده‌اند.

وام هیات مدیره سازمان بورس عودت شد؟

از نکات قابل بیان در خصوص این وام که در نامه سازمان بازرسی کل کشور خطاب به وزیر اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته، این است که این تصمیم «تقریبا یک هفته پس از شهادت رئیس جمهور و در دوره زمانی تغییر دولت و دوره‌گذار دولت سیزدهم» (و احتمال این که هیات مدیره سازمان بورس تغییر خواهند کرد) گرفته شده است.

در این نامه تاکید شده که «عملکرد کلی سازمان بورس در مدیریت و نظارت بر بازار بورس و اوراق بهادار کمتر از حد انتظار بوده است» و خواسته شده تا «علت طرح و وضع چنین مصوبه‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط کلی حاکم بر بازار سرمایه، نارضایتی سهامداران خرد از عملکرد مسؤولان سازمان بورس، بهره‌مندی اعضای هیات مدیره از منابع سازمان بورس به نفع خود و حواشی و انتقادات ناشی از این تصمیم» اعلام شود.

 پس از آن، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در واکنش به وام میلیاردی و حواشی گسترده آن، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «پس از نامه سازمان بازرسی درباره وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام. در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچ‌کس نخواهیم داد.»

حواشی و انتقادات به وام میلیاردی هیات مدیره سازمان بورس، آن هم خارج از عرف معمول به‌گونه‌ای بود که مجید عشقی، رئیس این سازمان یک روز پس از این حواشی با حضور در رسانه ملی در این خصوص توضیحاتی داد و شفاف‌سازی کرد. عشقی گفت: «اینکه گفته می‌شود هیات مدیره سازمان وام را برای خودشان تصویب و پرداخت کرده‌اند، قطعا “یک دروغ بزرگ” است.

این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهاد‌های پولی و مالی، متناظر یک روال کاملا عادی است و گاهی در برخی نهادها، مبالغ پرداختی بیشتر از این ارقام است.

مدیران و کارکنان سازمان بورس، به دلیل شرایط خاص این نهاد با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است که این تسهیلات پرداخت شود.

شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است.

در پی حواشی به وجود آمده پیرامون وام میلیاردی هیات مدیره سازمان بورس، گمانه‌زنی‌ها در خصوص برکناری رئیس و هیات مدیره این سازمان پررنگ شد تا جایی که چند روز بعد، مجید عشقی با اشاره به این که در نخستین جلسه خود با همتی، وزیر جدید اقتصاد استعفایم را اعلام کردم، گفت: «نظر همتی هم تغییر در مدیریت سازمان است و گفتند تا انتخاب گزینه مورد نظر کار‌ها طبق روال ادامه یابد.»

در پی حواشی به وجود آمده، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس طی نامه‌ای به طور رسمی از سمت خود استعفا داد. استعفایی که موافقت شورای عالی بورس را به همراه خواهد داشت تا شاید پایانی باشد بر دوره پرحاشیه ریاست عشقی و معاونانش بر سازمان بورس و بازار سرمایه و «بورسی که عشقی اداره می‌شد!»

و بدین ترتیب یکی از ‌گیرندگان وام میلیاردی از سازمان بورس کنار گذاشته شد.

این در شرایطی است که در اواسط مهرماه سخنگوی دولت با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طبق اعلام دکتر همتی، وزیر اقتصاد مقرر شده است کلیه‌ افراد اعم از رئیس و اعضای هئیت مدیره، وام دریافتی را عودت بدهند و استعفای رییس سازمان بورس مورد پذیرش شورای بورس قرار گرفت.»

حالا این مطالبه مطرح است که آیا این وام‌های میلیاردی توسط وام‌گیرندگان از جمله مجید عشقی که سازمان بورس را ترک کرده است، و علیرضا ناصرپور، رضا عیوضلو، مهرداد مسعودی‌فر و حسن فرج زاده دهکردی که کماکان در هیات مدیره سازمان بورس حضور دارند، عودت شده است یا نه!؟

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *