7 دی , 1403

کد خبر : 37675
نفت و انرژی جمعه 7 دی 1403 - 14:10 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
صنعت مالی در گفتگو با کارشناس انرژی بررسی کرد:

چرا با وجود قطع مازوت‌سوزی همچنان هوای کلانشهرها آلوده است؟

کارشناس مسائل انرژی گفت: قطع مازوت‌سوزی به تنهایی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مؤثر نیست بلکه عدم برخورداری وسایل نقلیه از استانداردهای لازم و احتراق ناقص آنها سبب شده تا آلودگی هوای کلانشهرها به قوت خود باقی بماند و سالانه هم شرایط بدتر شود.

آلودگی هوا

هدایت‌الله خادمی، کارشناس مسائل انرژی در گفتگو با صنعت مالی، درباره عوامل مؤثر در آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها با وجود توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها گفت: قطع مازوت‌سوزی به تنهایی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مؤثر نیست بلکه عدم برخورداری وسایل نقلیه از استانداردهای لازم و احتراق ناقص آنها سبب شده تا آلودگی هوای کلانشهرها به قوت خود باقی بماند و سالانه هم شرایط بدتر شود.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل مؤثر در آلودگی هوا به کیفیت پایین بنزین‌ها بازمی‌گردد. متأسفانه علی‌رغم سخنان مسئولان که می‌گویند کیفیت بنزین در ایران بالاست اما چنین نیست و حتی بنزین تولیدی با خوردوهای روزی که وارد کشور می‌شوند سازگاری ندارد و پس از مدتی مشکل احتراق و فنی در این خودروها ایجاد می‌کند.

جولان موتور سیکلت‌های غیراستاندارد در کلانشهرها

این عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: به این عوامل باید به تعداد بسیار زیاد موتور سیکلت‌ها در سطح شهرها هم افزود؛ از آنجا که خرید خودرو در توان خیلی از افراد نیست یا برای فرار از ترافیک، مردم به سمت خرید موتور سیکلت رو آورده‌اند آن هم موتور سیکلت‌هایی که فناوری ساختشان برای 20 یا 30 سال پیش است و به شدت غیراستاندارد هستند و آلودگی هوا را شدت می‌بخشند.

خادمی با بیان اینکه برای مقابله با آلودگی هوا نباید اقدامات مقطعی و گذرا را در دستور کار قرار داد، گفت: هر ساله مسئولان برای مقابله با آلودگی هوا یا مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات را تعطیل می‌کنند یا زوج و فرد را به اجرا در می‌آورند و یا اینکه نگاهشان به آسمان است تا باران و برفی ببارد و بادی بوزد تا آلودگی از شهر خارج شود.

راهکار حل مشکل آلودگی هوا

وی بیان کرد: برای مقابله و حل مسئله آلودگی هوا باید کیفیت خوردوها افزایش پیدا کند، خودروهای برقی فراگیر شوند، موتور سیکلت‌هایی که فناوری‌شان برای 30 سال پیش است جای خود را به موتور سیکلت‌های برقی دهند و از همه مهمتر حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند و کیفیت بنزین همگام با استانداردهای جهانی شود.

این کارشناس انرژی گفت: یکی دیگر از عوامل مؤثر در آلودگی هوای کلانشهرها آن هم در شهرهای نفت‌خیز به مشعل‌های مورد استفاده در چاه‌های نفت و گاز باز می‌گردد که اینها اکثراً غیراستاندارد هستند و آلایندگی زیادی دارند.

وی در پایان با بیان اینکه اکثر دولت‌ها راه‌حلی برای رفع دایمی آلودگی هوا در کلانشهرها نداشتند، اظهار کرد: نبود بودجه کافی، انحصار در تولید خودرو و به‌روز نبودن فناوری سبب شده تا دولت‌ها دست به اقدامات مقطعی و مسکن‌های موقتی بزنند ولی این رویه هیچگاه جواب نداده و دیگر هم نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *