15 مهر , 1403

اخبار عمومی 15 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چرا آسمان ایران کلییر شد؟ / جزییات جدید از تنش بین ایران و اسراییل

به گزارش خبرنگار صنعت مالی ، در روزهای اخیر، آسمان ایران به دلایل امنیتی و نظامی پاک‌سازی شده و تمامی پروازها در این منطقه متوقف شده‌اند.

این اتفاق در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۴ و تهدید اسرائیل به پاسخ‌گویی نظامی شدید رخ داده است.

تنش‌های فزاینده در منطقه خاورمیانه و احتمال تشدید درگیری‌های نظامی باعث شده تا مسئولان ایرانی تصمیم بگیرند برای حفظ امنیت، فضای هوایی کشور را به صورت موقت برای پروازهای غیرنظامی ببندند.

از ساعت ۲۱:۰۰ به وقت محلی در ۶ اکتبر تا ۶:۰۰ صبح روز بعد، تمامی پروازها زمین‌گیر شدند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود.

تنش‌ها میان ایران و اسرائیل

تنش‌های میان ایران و اسرائیل در ماه‌های اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است.

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل که در ۱ اکتبر انجام شد، اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد به این حمله‌ها به شدت پاسخ دهد.

به دنبال این تحولات، بسیاری از ناظران نظامی و سیاسی پیش‌بینی کردند که درگیری‌های نظامی گسترده‌تری بین دو کشور رخ دهد.

از سوی دیگر، جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی نیز نسبت به این تنش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) در ۲ اکتبر ۲۰۲۴ با صدور یک بولتن امنیتی به تمام شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد که از پرواز بر فراز حریم هوایی ایران خودداری کنند.

این بولتن که تحت عنوان “اطلاعیه‌ی منطقه‌ی خطر” منتشر شده، به دلیل تشدید درگیری‌های نظامی در منطقه و خطرات احتمالی برای پروازهای غیرنظامی صادر شده است.

این هشدارها از آنجا ناشی شد که پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل و اعلام اسرائیل مبنی بر برنامه‌ریزی برای پاسخ‌گویی شدید، خطرات برای مسافران و خدمه هواپیماها به شدت افزایش یافت.

در نتیجه، EASA توصیه کرد که تمامی اپراتورهای هواپیمایی اروپایی و همچنین شرکت‌هایی که تحت مجوز این سازمان فعالیت می‌کنند، از ورود به حریم هوایی ایران تا تاریخ ۳۱ اکتبر خودداری کنند.

هشدارهای صادر شده توسط EASA و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، تاثیرات عمده‌ای بر صنعت هوانوردی داشت. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجبور شدند پروازهای خود را از مسیرهای جدیدی عبور دهند که منجر به افزایش زمان پروازها و هزینه‌های عملیاتی شد.

این تغییرات علاوه بر مشکلات مالی، باعث افزایش زمان سفر برای مسافران نیز شده است.

طبق گزارش‌ها، کشورهای دیگر مانند روسیه نیز هشدارهایی مشابه صادر کرده‌اند. سازمان هواپیمایی روسیه (Rosaviatsiya) توصیه کرده است که پروازها به مقصد ایران، اسرائیل و لبنان تنها در ساعات خاصی انجام شوند و در دیگر زمان‌ها از ورود به این حریم‌ها خودداری شود.

در واکنش به این تحولات، بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواستار آرامش و کاهش تنش‌ها در منطقه شده‌اند. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز به طور رسمی از طرفین درگیری خواسته‌اند تا از اقداماتی که می‌تواند به افزایش خشونت‌ها منجر شود، خودداری کنند.

این کشورها به ویژه نگران امنیت هواپیماهای غیرنظامی و مسافران بین‌المللی هستند که به طور مداوم از حریم هوایی منطقه عبور می‌کنند.

به طور کلی، پاک‌سازی آسمان ایران و هشدارهای صادر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان‌دهنده‌ی وخامت اوضاع امنیتی در خاورمیانه است.

در حالی که اقدامات ایران در بستن فضای هوایی خود در وهله اول به منظور حفاظت از شهروندان و جلوگیری از وقوع حادثه صورت گرفته، این تصمیمات بر صنعت هوانوردی و پروازهای بین‌المللی نیز تاثیرات عمده‌ای گذاشته است.

با وجود این که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که این محدودیت‌ها موقتی است، اما تا زمانی که وضعیت امنیتی در منطقه بهبود نیابد، شرکت‌های هواپیمایی به ناچار باید به دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای عبور از این منطقه باشند.

به نظر می‌رسد که تا زمانی که تنش‌های میان ایران و اسرائیل کاهش نیابد، پرواز بر فراز این منطقه برای مسافران و خدمه هواپیماها خطرآفرین خواهد بود.

بیشتر بخوانید 

حملات موشکی ایران به اسراییل/ تل‌آویو با خاک یکسان شد

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *