امروز: پنجشنبه, 22 شهریور , 1403

22 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 30 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
1

پشتوانه علمی و اجرایی همتی؛ کلید او برای کسب رأی اعتماد مجلس

به گزارش صنعت مالی عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم روز گذشته در صحن علنی مجلس به نقد گذاشته شد. همتی 67 ساله که تحصیلکرده اقتصاد در دانشگاه تهران است اغلب عمر کاری خود را در حوزه های اقتصادی کار کرده است. رییس کل بیمه مرکزی، رییس شورای عالی بیمه، ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی بانک ملی و ریاست بانک مرکزی ایران از جمله سوابق همتی است که برای یک وزیر اقتصاد، رزومه خوب و قابل اعتنایی است.

کمیسیون اقتصادی مجلس هم با برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد موافقت کرده و در گزارش خود آورده است:« با توجه به برنامه‌های ارایه شده مکتوب‌، سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی و استماع توضیحات و پاسخ های ایشان به سؤالات نمایندگان،کمیسیون اقتصادی در جلسه روز چهارشنبه مورخ  ۲۴/ ۰۵/ ۱۴۰۳ آقای دکتر عبدالناصر همتی را با اکثریت آراء، حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی دانست.»

از جمله اتفاقات جالب در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهاد اقتصادی، حمایت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از همتی بود. شمس الدین حسینی که خود وزیر اقتصاد دولت اصولگرای احمدی نژاد بود در موافقت با همتی صحبت کرد. حسینی، تحصیلات مرتبط و سوابق اجرائی و حضور 19 ماهه او در جبهه را از نقاط مثبت او برشمرد.

سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در موافقت با همتی سخن گفت و دارا بودن دانش نظری و تجربه عملی، عدم ارزپاشی در بانک مرکزی و داشتن برنامه جامع و مدون را دلایل موافقت خودش با وزیر پیشنهاد اقتصادی دانست.

اما از سوی دیگر حسین صمصامی سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی نژاد در مخالفت با وزیر پیشنهاد صحبت کرد و مشکلات حاصل از ادغام بانک تات در آینده، ترک فعل در چای دبش و سه برابر شدن نرخ ارز در دوران مسئولیت همتی را از نقاط منفی او دانست.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهاد اقتصاد، عدم اعتقاد به انضباط بخش نظام مالی، افزایش نرخ رشد نقدینگی در زمان ریاست بانک مرکزی، مخالفت با دولت شهید رئیسی بر سر حذف ارز 4200 تومانی را عنوان کرد.

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی هم به عنوان مخالف صحبت کرد و توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه، عدم برخورد با مفسدان علیرغم وعده مقابله با نجومی بگیران و بالاترین رشد نقدینگی در عصر همتی را از نقاط ضعف او برشمرد.

به نظر می آید علیرغم برخی انتقادات به عملکرد عبدالناصر همتی، او فردا برای رأی اعتماد در مجلس کار سختی نخواهد داشت. تحصیلات مرتبط، تجربه در حوزه های مختلف اقتصادی در بالاترین سطوح آن، تأکید بر اصلاح رویه های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو در اقتصاد، مسیر رأی اعتماد را برای همتی هموار خواهد کرد.

 اولویت های عملکردی همتی که در قالب فصول 15گانه ذیل ارائه نموده است:

۱.  تامین ثبات اقتصاد کلان و پیش بینی پذیر ساختن اقتصاد

۲. مهار تورم و حفظ وتقویت ارزش پول ملی

۳. بهبود محیط کسب وکار و رقابت پذیر کردن اقتصاد

۴. توانمندسازی بخش خصوصی به عنوان پیشران درون زایی اقتصاد ملی

۵. توجه به سرمایه‌گذاری های مولد و ایجاد جهش در تولید ملی

۶. تلاش برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

۷. افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی و نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی

۸. ایجاد زمینه اشتغال برای عموم مردم و شغل آفرینی پایدار وکاهش بیکاری

۹. بهبود شرایط بازارسرمایه و افزایش عمق و شفافیت آن درجهت جلب سرمایه های مردم و ایجاد تعادل دربازارهای مالی و پولی

۱۰. تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی (اقتصاد مقاومتی) درکنار تعامل با اقتصاد جهانی

۱۱. افزایش نفوذ بیمه درکشور، خصوصا در زمینه بیمه های زندگی

۱۲. مولدسازی دارایی های راکد دولت

۱۳. میدان دادن و بکارگیری نیروهای کارآمد و متخصص وجوان

۱۴. تامین مالی پایدار دولت

۱۵. توسعه ابزارها، نهادها و سازوکارهای متنوع سرمایه‌گذاری از جمله بسترسازی سرمایه‌گذاری عموم مردم در طرح ها و پروژه های دارای بازدهی یا ارزآوری بالا در قالب عرضه عمومی سهام شرکت سهامی عام طرح (پروژه) و همچنین انتشار اوراق بدهی (ارزی- ریالی)

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی بیرانوند میگه

    خدا کنه آقای میدری به قول و عهد خود پایبند باشه ، ومثل بقیه وعده الکی نداده باشه.!