19 دی , 1403

کد خبر : 41596
بانک و بیمه چهارشنبه 19 دی 1403 - 14:23 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پروژه «هوشیار» بانک کشاورزی: شناسایی و جلوگیری از تخلفات مالی با استفاده از هوش مصنوعی

وهب متقی نیا، مدیرعامل بانک کشاورزی در افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران گفت: پروژه هوشیار در زمینه کشف تلقب داریم که تمام تراکنش‌ها و اطلاعات مشتریان را پردازش می‌کند تا به موقع هرگونه تخلف و تقلب را که در حوزه پولشویی اتفاق می‌افتد، شناسایی کنیم.

به گزارش صنعت مالی، دکتر وهب متقی نیا، مدیرعامل بانک کشاورزی در میزگرد مدیران عامل بانک‌ها با موضوع کارکرد های هوش مصنوعی در نظام بانکی در افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران اظهار کرد: ما با پدیده پیچیده و ناشناخته‌ای روبه‌رو هستیم. اینکه آینده بشر با هوش مصنوعی چه شرایطی خواهد داشت. با این ظرفیت های به وجود آمده توسط هوش مصنوعی شاید دو، سه سال گذشته، جهان امروز را تصور نمی‌کردیم.

وی افزود: چالش‌های عجیبی داریم. موضوع محتوا‌های نادرست در حوزه هوش مصنوعی و مخاطرات اخلاقی ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای ما به وجود آورد. طبیعت به ما نشان داده موجوداتی که باهوش‌تر بودند، باقی ماندند. در رقابت بین هوش مصنوعی و هوش انسانی به نظر می‌رسد که هوش انسان بسیار ضعیف‌تر از ظرفیتی است که هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند.

متقی نیا ادامه داد: اما هوش مصنوعی فرصت‌های خوبی را به وجود می‌آورد. کاهش هزینه ها، افزایش بهره‌وری، شخصی سازی محصولات و ایجاد محتوا‌های خلاقانه و نوآورانه از فرصت‌های خوب هوش مصنوعی به شمار می‌رود. فاصله ما در صنعت بانکی در بسیاری از حوزه‌ها با جهان کم است. ظرفیت و پتانسیلی است که بتوانیم از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: یکی از مهمترین کاربرد‌هایی که هوش مصنوعی برای صنعت بانکداری دارد، امنیت سایبری است. هم برای اپلیکیشن‌ها و سامانه‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و هم هوش مصنوعی که بتواند امنیت سایبری را برای ما ایجاد کند.
امروزه یکی از بزرگترین ریسک‌های نظام بانکداری ریسک سایبری است و دنیا روی این موضوع برنامه ریزی می‌کند. همچنین، امتیازدهی اعتباری و پرداخت وام، مدیریت ریسک است.

وی افزود: امروزه شاید بتوان گفت که تنها کار مدیر بانکی این است که مدیریت ریسک را انجام دهد و اگر این کار را انجام دهد، همه کارهای نظام بانکداری را انجام داده است. تجربه و خدمات مشتریان، پیشگیری و شناسایی تقلب، بهبود اتوماسیون و فرایند‌های داخلی، تحلیل داده‌ها و تصمیم گیری هوشمند و امنیت پیشرفته بایومتریک از جمله کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری است.

متقی نیا با اشاره به محدودیت‌های موجود در حوزه هوش مصنوعی گفت: در حوزه هوش مصنوعی محدودیت‌هایی نیز داریم که زیرساخت ها، کمبود نیروی متخصص و دیگری بحث قوانین و مقررات است. اما یک پیش شرط مهم وجود دارد، اگر بخواهیم در کشور از هوش مصنوعی صحبت کنیم و آن استقرار حاکمیت داده هاست که ضروريست در این خصوص برنامه ریزی‌های مناسبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما در بانک کشاورزی تقریبا از سال گذشته به صورت ویژه روی این موضوع کار کردیم. سامانه احراز هویت غیرحضوری ما ظرفیت فوق العاده‌ای است که در اپلیکیشن “باران” داریم و با استفاده از شناسایی چهره و تحلیل های بایومتریک می‌توانیم خدمات بهتری را به مشتریان ارائه کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: پروژه هوشیار در زمینه کشف تلقب داریم که تمام تراکنش‌ها و اطلاعات مشتریان را پردازش می‌کند تا به موقع هرگونه تخلف و تقلب را که در حوزه پولشویی اتفاق می‌افتد، شناسایی کنیم؛ همچنین رفتار های نامتعارف، بر اساس هوش مصنوعی و داده‌کاوی در این سامانه بررسی و تشخیص داده می‌شود.
در رویدادی که توسط بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک ایران برگزار شد، این سامانه موفق به کسب رتبه دوم شد.

متقی نیا اظهار داشت: بحث بعدی، پروژه الماس است که این پروژه یک تحلیل مبتنی بر مکان می‌دهد. داده‌های مکانی شعبمان را از طریق ظرفیت هوش مصنوعی جمع آوری کرده و شعبه ما تمام ظرفیت‌هایی که اطراف خود دارد را با استفاده از این پروژه جمع آوری کرده و تحلیل می‌کند.
این موضوع صرف بحث تجاری نیست، ظرفیت‌های کشاورزی نیز در همان شعبه تحلیل می‌شود و اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربر که همان شعبه ما است، قرار می‌دهد تا تصمیم گیری‌های درستی داشته باشد. حتی ظرفیت این را دارد که در حوزه ژئومارکتینگ نیز در شناسایی نقاط مستعد، استفاده شود.

وی توضیح داد: اطلاعاتی از طریق همین سامانه از وزارت جهاد کشاوری دریافت کردیم که امیدواریم با گسترش این سامانه بتوانیم اطلاعات مناسبی به حوزه کشاورزی و کشاورزان در رابطه با کشت محصول و حوزه های دیگر بدهیم. چند پروژه دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق داریم.

مدیرعامل بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: ما در بانک کشاورزی در حال کار روی پروژه پیش بینی ریسک بازپرداخت تسهیلات هستیم. همچنین روی پروژه دسته بندی و تحلیل رفتار و کسب و کار مشتریان نیز، کار می‌کنیم. پروژه دیگری را برای بحث ارزش مشتری در دستور کار داریم. پروژه دیگری نیز داریم که در آن روی ریزش مشتریان و تحلیل وفاداری مشتریان فعالیت می‌کنیم.

متقی نیا در پایان گفت: امیدواریم که ظرفیت مصنوع اشرف مخلوقات که در اختیار ما قرار دارد، به سمت خدمت به بشر باشد و در تقابل با بشر نباشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *