23 مهر , 1403

صنعت مالی در جیتکس
کد خبر : 31177
بورس دوشنبه 23 مهر 1403 - 12:03 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

وسپهر به به هلدینگ مادر تبدیل شد/ گزارش وکیلی از پیشرفت های کمی و کیفی پورتفو

وکیلی در راستای تحقق تبدیل شدن شرکت به گروه به توضیحات تکمیلی اشاره کرد: موازی با اخذ مجوزهای لازم برای انجام تبدیل ماهیت، اقداماتی نظیر انتقال 70 درصد از دارایی های گروه به شرکت های تابعه و افزایش سرمایه گروه نیز از 30 هزار میلیارد ريال به 75 هزار میلیارد ريال از محل آورده نقدی سهامداران صورت گرفت که در نوع خود کاری پیچیده بود و نیز وصول مطالبات بلند مدت از شرکت های تابعه نظیر توسعه ساختمان سپهر تهران و نیشکر انجام شد.

به گزارش صنعت مالی از روابط عمومی گروه مالی سپهر صادارت یکشنبه 22 مهرماه 1403 ، دو جلسه مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات(سهامی عام) با حضور مدیران اجرایی گروه و حداکثر سهامداران در دو بخش حضوری (در محل سالن جلسات گروه) و به طور بر خط (در بستر آپارات) برگزار شد.
در ابتدای جلسه اول و پس از معرفی مهدی قربانی رئیس هیئت مدیره گروه مالی سپهر صادرات به عنوان رئیس مجمع، جواد وکیلی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره گروه مالی سپهر صادرات به روند پیشرفت اقدامات صورت گرفته در چندماه اخیر و ضرورت تصویب دستور جلسه نخست برای دستیابی به اهداف مجموعه اشاره کرد.
وکیلی گفت: بر اساس تکالیف مجامع گذشته و به دلیل گسترش فعالیت ها و داشتن پرتفوی متنوع غیر بورسی و جهت توازن این حوزه های کسب و کاری و خلق زنجیره ارزش پایدار و از سویی بتوان از ظرفیت قانونی برای تقویت حوزه سرمایه گذاری استفاده کنیم؛ ضرورت و اهمیت تغییر ماهیت از شرکت مالی به هلدینگ (شرکت مادر) احساس شد.
وی افزود: برای تحقق تغییر ماهیت، یک برنامه راهبردی تدوین و هدف گذاری تعیین شد. در ابتدا پرتفوی بورسی گروه به شرکت خورشید سپهر (آرمان سپهر سابق) منتقل شد تا به عنوان بازوی سرمایه گذاری در بازار سرمایه فعالیت های این حوزه را مدیریت کند.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادارت ادامه داد: پرتفوی ساختمانی شرکت متوازن سازی شد و اقداماتی مانند ادغام دو شرکت اوج اصفهان و سپهر فارس در این راستا صورت گرفت؛ همچنین شرکت سپهر تهران نیز برابر تکالیف مجمع پیشین و به منظور کاهش املاک و مستغلات، پذیرش آن در بازار سرمایه انجام شد.
جواد وکیلی به احیای برخی حوزه های کسب و کاری تابعه در گروه اشاره کرد و اظهار داشت: حل مشکلات و فعال سازی شرکت های معدنی در دستور کار قرار گرفت و حمدالله امروز شاهد اکتشاف چند پهنه معدنی و شکل گرفتن ساختار گروه معدنی ذیل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات هستیم.
مدیرعامل وسپهر گفت: در حوزه دانش بنیان و بر اساس تکالیف و معافیت های قانونی که برای شرکت های بانکی تعیین شده، شرکت سروش سپهر را برای سرمایه گذاری خظرپذیر یا فناورانه تأسیس کردیم که توانست با اقدامات خوب و سرمایه گذاری با ریسک مناسب رتبه چهارم سرمایه گذاری موفق در کشور را کسب کند.
وکیلی افزود: مأموریت شرکت نیکان سپهر نیز در راستای فعالیت های فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند، به عنوان پشتیبان و بازوی فناوری و اقتصاد دیجیتال به ویژه ابزارها و بسترهای حوزه هوش مصنوعی تعیین شد.
مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در بخش انرژی نیز اقدامات صورت گرفته را تشریح کرد و بیان داشت: برای گروه انرژی سپهر، تأمین مالی مناسبی از سوی گروه صورت پذیرفت و همچنین دو شرکت پتروشیمی سبلان و پتروشیمی دنا ادغام شدند که پروژه سبلان به بهره برداری رسید و پروژه دنا نیز تا سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و شرکت پتروشیمی سیراف انرژی نیز تا کمتر از دو سال آینده انشالله به بهره برداری می رسد.
وکیلی در راستای تحقق تبدیل شدن شرکت به گروه به توضیحات تکمیلی اشاره کرد: موازی با اخذ مجوزهای لازم برای انجام تبدیل ماهیت، اقداماتی نظیر انتقال 70 درصد از دارایی های گروه به شرکت های تابعه و افزایش سرمایه گروه نیز از 30 هزار میلیارد ريال به 75 هزار میلیارد ريال از محل آورده نقدی سهامداران صورت گرفت که در نوع خود کاری پیچیده بود و نیز وصول مطالبات بلند مدت از شرکت های تابعه نظیر توسعه ساختمان سپهر تهران و نیشکر انجام شد.
وی در پایان گفت: ساختار مالکیتی و نقشه راه کسب و کاری تدوین شد تا شرایط یک پرتفوی متوازن و کارآمد برای فعالیت یک هلدینگ سرمایه گذاری فراهم شود و به سمت خلق ارزش و سود پایدار حرکت کرد تا سهامداران عمده بتوانند از آن بهره مند شوند.
در ادامه این نشست رئیس مجمع، دستور جلسه اول را به رأی گذاشت و مجمع با تقاضای شرکت مبنی بر تبدیل نوع نهاد مالی شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات از عنوان “سرمایه‌گذاری” به عنوان “شرکت مادر (هلدینگ)” موافقت کرد.
همچنین نام پیشنهادی شرکت به گروه سرمایه‌گذاری سپهر صادرات (سهامی عام) تغییر پیدا کرد و اساسنامه شرکت نیز مطابق با نمونه سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‌های مادر (هلدینگ) اصلاح شد.
پس از اتمام جلسه اول و بلافاصله، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات(وسپهر) به ریاست محسن تمجید به عنوان نماینده بانک صادرات (سهامدار عمده) آغاز شد.
در مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده وسپهر، شرکت کارت ایران (هلدینگ صاد) پس از موافقت با استعفای نماینده شرکت پترو ثمین به عنوان عضو حقوقی هیأت مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری سپهر صادرات انتخاب شد.
انتهای پیام/

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *