امروز: پنجشنبه, 22 شهریور , 1403

22 شهریور , 1403

اخبار عمومی 31 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
مسعود پزشکیان:

وزرای پیشنهادی در چشم‌انداز سیاست‌های کلی مشترک هستند

رئیس‌جمهور گفت: وزرای پیشنهادی از یک جناح و دسته و گروه نیستند، مجموعه‌ای از جناح‌ها، نظرات و دسته‌ها هستند، اما در یک حرفی با هم مشترکیم و آن چشم‌انداز سیاست‌های کلی برنامه است.

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 31 مرداد 1403) مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی، گفت: عزیزانی که به عنوان کاندید اینجا معرفی شدند، از یک جناح و دسته و گروه نیستند، مجموعه‌ای از جناح‌ها، نظرات و دسته‌ها هستند، اما در یک حرفی با هم مشترکیم و آن چشم‌انداز سیاست‌های کلی برنامه است و متعهدیم که آن را اجرا کنیم.وی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: به شما قول می‌دهیم که روی وعده‌ای که داده‌ایم خواهیم ایستاد و به آن پایبند خواهیم بود، وعده‌ای که می‌دهیم، روی وعده خود خواهیم ماند.رئیس‌جمهور تصریح کرد: با شما نمایندگان تا جایی که وقت داشتیم، حرف زدیم و پیمان بستیم، قول دادیم که با شما نمایندگان تعامل کنیم و حتماً تعامل خواهیم کرد؛ حتماً تلاش خواهیم کرد که با مشورت شما نمایندگان و کارشناسان و متخصصین برای مملکت در جهت اجرای قانون تلاش کنیم.پزشکیان تأکید کرد: وقتی می‌گوییم قول می‌دهیم و پیمان می‌بندیم، این پیمان دوطرفه است، پیمان یک طرفه نمی‌شود.وی اضافه کرد: ما روی این اصول ایستاده‌ایم، کمکمان کنید که بتوانیم بر این اصول کارمان را ادامه دهیم، اجازه دهیم سلایق مختلف بتوانند با هم در چشم‌انداز و چهارچوب کار کنند.رئیس‌جمهور افزود: اگر قرار باشد که ما بگوییم با هم پیمان می‌بندیم، اما شما که گذشته‌ای، کنار بروید، نمی‌شود. به گذشته که نگاه کنیم باید با هم دعوا کنیم.
پزشکیان تأکید کرد: وحدت به انسجام داخلی است، قطعا این وحدت و انسجام معنایش این نیست که ما هر کدام از سلایق و دیدگاه‌ها و باورهای خودمان برگردیم، اما این است که در رابطه با چشم‌انداز سیاست‌های کلی و قانون برنامه به یک زبان، نگاه مشترک برسیم؛ تا زمانی که ما خودمان می‌توانیم هر حرفی بزنیم، ولی وقتی رسید به اینکه چشم انداز را و سیاست را و قانون را عمل بکنیم، دیگر نمی‌توانیم سلایق خودمان را مداخله دهیم.وی اضافه کرد: همه این عزیزانی را که امروز به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کرده‌ام، این پیمان را با هم بسته‌ایم که در رابطه با چشم‌انداز و سیاست‌ها و قانون برنامه هم‌قسم خواهیم شد و تلاش خواهیم کرد که آن را عملیاتی کنیم.رئیس‌جمهور اضافه کرد: امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را براساس این چهارچوب ارزیابی و سؤال و پیگیری کنید. باز برمیگردم به آن باور و اعتقادم، چون من خیلی وقت‌ها همیشه سعی کردم بر اساس آن باورها و اعتقادهایی که داشتیم، هم از نظر علمی، هم از نظر اعتقادی، بایستم. پیمان بسته بودیم که با وفاق جلو بیاییم.پزشکیان اضافه کرد: آنچه در این برهه از تاریخ، بیش از همه به آن نیاز داریم، وحدت و انسجام داخلی است؛ این بدان معنا نیست که از سلایق و باورهای خود بازگردیم، اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترکی برسیم.وی تصریح کرد: هنگام اجرای قانون نمی‌توانیم سلایق خود را مداخله دهیم.رئیس‌جمهور اضافه کرد: با همه عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کردم، هم‌قسم خواهیم شد که قانون، سیاست‌های کلی و چشم‌انداز را به صورت کامل اجرا کنیم. امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را در این چارچوب ارزیابی کنید.
وی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: خودتان می‌دانید که آقایان عراقچی، خطیب، کاظمی، مؤمنی، سیمایی و نصیرزاده را بدون هماهنگی معرفی نکردیم، اگر از هیچ چیزی سر در نیاورم، حداقل از بهداشت و درمان که سر در می‌آورم. پزشکیان تأکید کرد: چه کسی گفته آقای ظفرقندی با ولایت نیست. چرا می‌خواهید او را به زور از کشتیِ نظام پیاده کنید؟
وی اضافه کرد: مطمئن باشید همه ما عیب و نقص داریم؛ اگر قرار باشد من شما را و شما مرا نقد کند، هیچ‌کداممان کوتاه نخواهیم آمد. رئیس‌جمهور افزود: هرکدام از ما اگر هنر داریم، قبل از اینکه به عیب دیگران بپردازیم، به عیب خودمان بپردازیم. حل اختلاف این نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم و به او بگوییم کوتاه بیاید. همه چیز طرف مقابل غلط و همه چیز طرف دیگر درست است؟ اینطور که نمی‌‍شود وحدت کرد.پزشکیان ادامه داد: من باید به‌عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم و زندگی کردم، باید خودم را نقد کنم که چرا در حضور من مشکل ایجاد شد؟ من می‌توانستم حل کنم که نکردم.وی تصریح کرد: می‌توانم به زمین و زمان گره بزنم و بگویم دیگران مشکلند و من مشکل نیستم؛ ولی من مشکلم، ما مشکلیم و اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور بازگردانیم.رئیس‌جمهور تأکید کرد: همه عزیزانی که اینجا هستند کارشناس و نخبه‌اند، هیچ‌یک تازه به میدان رسیده نیستند، مشکل ما در زبان مشترک است و این زبان مشترک، چسم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه است.پزشکیان همچنین درباره عبدالناصر همتی، اظهار کرد: آقای دکتر همتی که اینجا نشسته‌اند، فردی هستند که هم در اقتصاد، هم در بیمه، هم در بانک، هم در دانشگاه تجربه دارند و کار کرده‌اند.وی افزود: همه این اطلاعات را بنده در بالا هماهنگ کرده‌ام و با هم تفاهم کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه من نمی‌گویم عیبی نداریم، گفت: آقای صالحی امیری وزیر بوده مسئول کتابخانه ملی بوده است، لذا اینان کسانی نیستند که شما نشناسید، آقای دنیامالی که از خودمان است و این دیگر گفتن ندارد.وی گفت: ما ممکن است کمی ضعیف باشیم، اما اگر اتحاد داشته باشیم و نخبگان و متخصصان را وارد برنامه کنیم، بنابراین مشکلی نخواهد بود که نتوانیم حل کنیم؛ چطور در جبهه‌ها می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم؟!رئیس‌جمهور اضافه کرد: چهل سال است که می‌خواهیم عدالت و برادری و انصاف را در این مملکت راه بیاندازیم، اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم. این منِ من است که اجازه نمی‌دهد با شما باشم، این منِ شماست که اجازه نمی‌دهد با ما باشید.پزشکیان تصریح کرد: دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکتمان. با تمام وجود به همه عزیزانی که اینجا حضور دارند رأی دهید. آقای عراقچی، اولین کسی بود که آقا تأیید کردند، حتی قبل از اینکه اسامی وزرا را اعلام کنیم.وی اضافه کرد: ممکن است قدری ضعیف باشیم، ولی اگر انسجام و وحدت داشته باشیم و کارشناسان و نخبگان را وارد جریان کنیم، مشکلی نیست که نتوانیم از سر راه برداریم؛ همانطور که در جبهه‌ها توانستیم.رئیس‌جمهور اظهار کرد: در جنگ با عراق، تنها عراق نمی‌جنگید؛ تمام دنیا پشتیبان عراق بودند. ما که پول نداشتیم اما باور و اعتقادی وجود داشت؛ آنهایی که در جبهه بودند، آمده بودند جانشان را در راه وطنشان فدا کنند. جنگ امروز، بدتر از جنگ ایران و عراق است؛ باید همه دست به دست هم بدهیم و قدم اول این است که دست از اختلافات گذشته برداریم.
پزشکیان ادامه داد: بپذیرید که من می‌خواهم برادر شما باشم؛ من می‌پذیرم که شما برادر و خواهر من هستید. بپذیریم که می‌خواهیم با تمام وجود به این مردم در آن چارچوب و چشم‌انداز، خدمت کنیم.وی افزود: کمکمان کنید، این وحدت و انسجام و این وحدت و همدلی، با رأی برهم نخورد. با رأی‌هایی که دارید. ما را بپذیرید؛ ما با شماییم و شما و مردم را می‌پذیریم و هیچ غرور و تکبری را در خودمان احساس نمی‌کنیم، ما نوکری مردم را در خودمان احساس می‌کنیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: چهل سال است که می‌خواهیم عدالت و برادری و انصاف را در این مملکت راه بیاندازیم، اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم. دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکتمان. با تمام وجود به همه عزیزانی که اینجا حضور دارند، رأی دهید.وی افزود: آقای عراقچی، اولین کسی بود که آقا تأیید کردند، حتی قبل از اینکه اسامی وزرا را اعلام کنیم. وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا به او دستور داده و آمده، من نمی‌خواهم این حرف‌ها را بزنم، چرا مرا وادار می‌کنید این حرف‌ها را بگویم. ایشان را صدا کردم، آمد، صحبت کردیم، چند بار گفت نه و رفت، رفتم خدمت آقا گفتم، این لیست است و این افراد در لیست هستند و گفتم او نیامد، همانجا تلفن را گرفت و گفت به ایشان بگویید که بیاید.رئیس‌جمهور تصریح کرد: من نمی‌خواهم جزییات را بگویم، من می‌خواهم بگویم هماهنگ شده‌ایم و به اینجا آمده‌ایم، شما از ما بپذیرید، خانم صادق را خود آقا گفتند که باشد، چرا مرا وادار می‌کنید چیزهایی که نباید را بگویم، همه این عزیزان با هماهنگی و تفاهم به اینجا آمده‌اند خیلی از آدم‌هایی که یک ذره در آنها شک بود، بدون اینکه بگوییم در لیست‌ها نیاوردیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: برادرمان آقای اتابک یک لیستی درست کرده بودند و آورده بودند ما لیست را نگاه کردیم، صحبت کردیم خداوکیلی نمی‌خواستم عوض کنم، بعد دیدیم برادرمان هم در بنیاد مستضعفان بوده و هم در اقتصاد و هم در بازار و صنعت بوده و کارهای بزرگی کرده است.پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید آدم‌ها را بشناسید، با تئوری نشناسید، در میدان عمل بشناسید، حرف و عمل خیلی فاصله دارد، آقای اتابک کارهایی زیادی در صنعت، فولاد انجام داده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *