امروز: شنبه, 16 تیر , 1403

16 تیر , 1403

اقتصاد ایران 13 تیر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
1

واکنش مثبت بورس به برنامه بورسی جلیلی در مناظره + بیمه سهام چیست؟

واکنش مثبت بورس جلیلی

به گزارش خبرنگار بورس صنعت مالی، بازار سرمایه دقیقا یک روز بعد از پایان مناظره پایانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روند مثبت در پیش گرفت  و همین امر موجب شد تمام شاخص های بازار سهام به رنگ سبز تبدیل شوند.

با بررسی دقیق تر روند معاملات اکثر شاخص سازها و حتی شرکت های در گروه هم وزن ها روند تقاضا نسبت به عرضه پیشی گرفته و معاملات با رنگ سبز و مثبت کار خود را پیگیری می کنند.

چرا بازار سرمایه به برنامه بورسی سعید جلیلی واکنش مثبت دارد

اینکه دقیقا یک روز بعد از پایان مناظرات تلویزیونی نامزدهای بازار سرمایه به برنامه بورسی سعید جلیلی یعنی بیمه سهام واکنش مثبت نشان داده است به امری جالب توجه برای مخاطبان صنعت مالی قرار گرفته است.

پیش تر برخی رسانه ها ادعا کرده بودند که بازار سرمایه با آمدن جلیلی منفی خواهد شد که البته این فرضیه با واکنش امروز بورس تهران رد شد.

اما با بررسی دقیق پیشنهاد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر بیمه سهام باید دید این روش چه مزیت هایی برای فعالان بازار سرمایه دارد.

واکنش مثبت بورس جلیلی

واکنش مثبت بورس جلیلی

بیمه سهام چه کارکردهایی دارد؟

بیمه سهام دقیقا ابزاری است که شخص سهام خود را در برابر کاهش قیمت ها در بازار بورس بیمه کرده و با این روش حداقل 20% از سود سالانه خود را در سررسید بیمه تضمین خواهد کرد.

در روش قبلی بیمه سهام که 2 سال پیش اجرا شد، برای استفاده از این بیمه، ارزش پرتفوی شخص باید تا سقف 100 میلیون تومان باشد و سهامی را که بیمه کرده تا یک سال نزد خود نگه دارد.

افراد همواره نگران از دست دادن دارایی های با ارزش خود هستند، این دارایی ها، گاهی جان و گاهی مال افراد است.

بیمه یکی از راههایی است که در زمان بحران ها همواره یاری رسان اشخاص بوده است.

افراد برای حفظ جان خود در مواقع خطر از بیمه درمان و برای حفظ مال خود از انواع گوناگون بیمه های اموال استفاده می کنند.

سهام نیز در رسته اموال اشخاص قرار دارد که به دلیل ریسک بالای بازار آن، همواره موجب نگرانی افراد، در کاهش یا از بین رفتن سرمایه آن ها بوده است.

بیمه سهام در این شرایط، یاری رسان افرادی است که بابت نوسانات بازار دچار نگرانی کاهش سرمایه خود هستند.

در واقع اهمیت بیمه سهام نیز به همین جهت است، چرا که بسیاری از اشخاص به دلیل همین قابل تضمین نبودن سود در بازار سرمایه، از ورود به آن خودداری می کنند، در این شرایط بیمه سهام می تواند با تضمین سود سهامدارن تا میزان 20% از سود سالانه آن ها در سررسید بیمه، تا مقدار زیادی این نگرانی را کاهش دهد.

بازار بورس از جمله بازارهای پر ریسک و پر نوسان محسوب می شود.

افرادی که در این بازار اقدام به معامله می کنند، از بابت قیمت آینده سهام خود دچار ابهام هستند و هیچ تضمینی بابت حفظ سرمایه آن ها وجود ندارد، چه بسا با نوسانات بورس و احنتمال ریزش قیمت ها، سهام داران تمام یا بخشی از سرمایه خود را از دست بدهند. این مورد به خصوص برای سهام داران تازه کار و کم تجربه بسیار پررنگتر خواهد بود.

برنامه سعید جلیلی برای بورس چیست

برنامه سعید جلیلی در بازار سرمایه بر اساس آخرین یافته های خبرنگار بورس صنعت مالی به شرح زیر است.

مجید کریمی با اشاره به رئوس برنامه‌های سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در راستای ساماندهی به بازار سرمایه، گفته است: بعضی از بد اخلاقی‌ها توسط رسانه‌های منتسب به کاندیداهای انتخابات صورت گرفته که اهالی بازار نسبت به برنامه‌های جلیلی برای بورس بدبین شوند و حرف‌هایی بیان می‌شود که واقعیت ندارد.

وی عنوان کرد: کسانی این موارد را مطرح می‌کنند که خودشان عامل بدبختی مردم در بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ بودند. کسانی که کسری بودجه را در دولت از جیب مردم برداشتند و مردم را به خاک سیاه نشاندند و بورس را به عنوان قلک خود کردند.

این افراد اکنون اعلام می‌کنند که داعیه‌دار بورس و بازار سرمایه هستند که این موضوع نیز جای تعجب دارد.

پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های آقای جلیلی است و از تصمیمات خلق‌الساعه در دولت خودشان جلوگیری خواهند کرد؛ همچنین فرموله کردن نرخ خوراک سوخت و انرژی از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های ایشان در بازار سرمایه است.

کریمی با اشاره به ارائه لایحه اصلاح قانون بازار با رویکرد تقویت مکانیزم‌های حمایتی از سهامداران خرد، گفت: ارایه برنامه و نقشه راه برای فرایند تسویه بدهی دولت برای شرکت‌های بورسی از جمله اوره سازها، پالایشی و بانک‌ها و دیگر شرکت‌های بورسی از دیگر برنامه‌های آقای جلیلی است.

کاهش قطعی برق صنایع با احداث نیروگاه‌ها و تشویق در این عرصه و فروش انرژی خانگی به صنایع از دیگر برنامه‌های جدی ایشان است.

حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و بیمه سهام سرمایه خرد و ارایه راهکار برای حضور آنها به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه از مهم‌ترین برنامه‌هاست؛ ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی نیز باید فرد و کارمند مشغول کار خود باشد و حضور در بازار سرمایه از طریق نهادهای متخصص و به صورت غیرمستقیم باشد.

کریمی به برقراری توازن بین سیاست‌های بازار پول و بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت با حضور روسای بانک مرکزی و سازمان بورس پرداخت و گفت: از دیگر برنامه‌های ایشان، تسهیل فرایند و پذیرش شرکت‌ها در بازار و افزایش سرمایه است با توجه به قانونی که چند ماه پیش توسط مجلس به تصویب رسید اکنون فضایی را ایجاد می‌کند که این امر را دنبال کنیم.

وی جلوگیری از ممانعت‌های صادراتی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: نباید بازار خارجی یک شرکتی را در یک کشور با تصمیم‌های خلق‌الساعه از بین برود که این از مواردی است که پیگیری می‌شود و برنامه‌های دقیقی در این باره وجود دارد.

تقویت صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه به منظور کنترل نقدینگی از مهم‌ترین برنامه‌هاست؛ ضمن اینکه ایشان موضوع مهم ارزآوری را مورد تاکید قرار دادند و باید پروژه‌های بزرگ که ارزآور و سودده هستند را در بازار سرمایه عرضه کنیم و مالکیت آن را به مردم بسپاریم که یکی از برنامه‌های کاملاً جدی ایشان است.

کریمی با اشاره زمان‌بندی انتشار اوراق دولتی، گفت: قرار نیست تامین مالی دولت و زمان انتشار اوراق دولتی در زمانی باشد که به ضرر تولید و اقتصاد کشور رقم بخورد.

وی ادامه داد: هدایت هوشمندانه نقدینگی سرگردان کشور از بازارهای غیررسمی به سمت بازار شفاف و مولد سرمایه از دیگر برنامه‌هاست، بازار اولیه مهم است، اما بازار ثانویه پر رونق است که تضمین می‌کند بازار اولیه به درستی کار خود را انجام دهد. اکنون ۲۰ شرکت اول در بازار سرمایه تولیدی هستند که باید حمایت از آنها مورد توجه قرار گیرد.

شعار آقای جلیلی شفافیت است و اگر ما مدافع شفافیت هستیم این غیرممکن است که سیاست‌ها را در خلاف بورس دنبال کنیم؛ از این رو اجازه ندهید که با بی‌اخلاقی‌ها کاممان را تلخ و بدبین به برنامه‌های آقای جلیلی کنند.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی میگه

    کدوم احمقی به شماها مدرک داده؟ بیمه بورس؟ اصلا میدونید ماهیت بازار سرمایه چیه؟ بازار سرمایه یعنی ریسک و نوسان گیری