امروز: دوشنبه, 26 شهریور , 1403

26 شهریور , 1403

بانک و بیمه 15 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
1
صنعت مالی گزارش می‌دهد؛

وام‌های میلیاردی بانکی؛ قصه‌ای پر از تناقض/ پرداخت وام به کارکنان را توجیه نکنید!

حسین زاده یکی از مسئولین سابق شبکه بانکی با توجیح پرداخت وام بانک ها به کارمندان خود، فرآیند پرداخت وام را قانونی عنوان کرد و ضمن تأکید بر عدم پرداخت وام به کارکنان بانک ها از منابع قرض الحسنه گفت: کار کارمندان بانک ها خیلی زیاد است تا جائیکه آن ها وقت نمی کنند که شغل دومی داشته باشند!

لطفا پرداخت وام بانک ها به کارکنان را توجیح نکنید

به گزارش صنعت مالی، حسین زاده رئیس اسبق شورای هماهنگی بانکها در واکنش به انتقادها به پرداخت وام توسط بانک ها به کارکنان خود گفت از این قضیه سوء برداشت شده است.

پرداخت وام دلبخواهی نیست

حسین زاده در بخشی از بیاناتش گفت اینطور نیست که بانک ها خودشان دلبخواه بتوانند به کارمندانشان وام پرداخت کنند بلکه این امر براساس قاعده و اصولی انجام می شود. براساس قانون، شورای حقوق و دستمزد در ارتباط با وام کارکنان بانک ها تصمیم گیری می کنند. بر اساس مصوبه این شورا ، سقف مانده وام هرکارمند بانک در مدت ۳۰ سال خدمت، در حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان است(وام مسکن ، خودرو ، ضروری) که از این عدد، مبلغ قریب به ششصد میلیون تومان مخصوص وام مسکن شان است . حتما توجه دارید که با این مبلغ وام مسکن، در تهران و شهرهای بزرگ، کمتر از ده متر به سختی می‌توان آپارتمان خرید!

بانک مرکزی همیشه بر مصارف بانکها نظارت دارد!

او همچنین ادامه داد: پرداخت وام بانک ها به کارکنان از منابع قرض الحسنه ممنوع است. او سپس، جمله دیگری گفت که ابهامات زیادی در ذهن هر شنونده ای نقش می بندد او گفت: بانک مرکزی همواره بر مصارف بانک ها نظارت دارد.

حسین زاده در حالی تمام تلاش خود را کرد تا پرداخت وام بانک ها به کارکنان را توجیح کند که آئین نامه پرداخت تسهیلات بانک ها به کارکنان خود به موضوعات مورد اشاره او تصریح کرده است و برکسی پوشیده نیست که این آئین نامه به چه مفادی اشعار دارد؛ اما نکته اینجا است که آیا همه اتفاقاتی که در شبکه بانکی میفتد با آنچه که قانون وضع کرده است مطابقت دارد؟

تناقض آشکار بین نظارت بانک مرکزی و وام های میلیاردی 

سوالی که باید از حسین زاده و سایر تصمیم گیرندگان شبکه بانکی پرسید این است که به نظر شما کدام کارمند بانکی در طول 30 سال خدمت فقط یک میلیارد و دویست میلیون تومان وام دریافت می‌کند و وام دیگری دریافت نمی کند.

اگرچه که مردم و مشتریان بانکها از جزئیات وام های بانک ها به کارکنان و دستورالعمل های ابلاغی بانک ها و راه هایی که می توان این آئین نامه ها را دور زد بی اطلاع و کم اطلاع هستند اما کاملا مشخص است که کارمندان بانک ها در طول خدمت خود خیلی بیش از رقم اعلام شده حسین زاده وام بانکی دریافت می کنند.

نمونه آشکار این ادعا که بانک ها با استناد به همین آئین نامه ها در حال دور زدن قانون و سوء استفاده و سوء برداشت از شبکه بانکی هستند مربوط به موضوع تخصیص وام های میلیاردی اخیر بانکها برای ثبت نام خودرو است که حتی کار به جایی رسید که صدای سازمان بازرسی کل کشور را هم در آورد و یکی از مسئولین سازمان بازرسی کل کشور فرایند تخصیص اعتبار توسط بانک ها و استفاده از منابع قرض الحسنه دراختیار بانکها را غیرقانونی خوانده است.

اخیرا هم سازمان بازرسی اقدامات بانکها در پرداخت وام ازدواج را زیر سوال برده است؛ این سازمان اعلام کرد: اغلب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طی ۵ ماهه اول سال جاری در پرداخت تسهیلات مذکور عملکرد قابل قبولی نداشته و سهمیه ابلاغی توسط بانک مرکزی را رعایت ننموده‌اند و غالب افرادِ معرفی شده مدتهاست در صف دریافت تسهیلات بانکها منتظر دریافت تسهیلات هستند. به‌طوری‌که در شبکه بانکی صرفاً به ۳۶ درصد متقاضیان معرفی شده از سوی بانک مرکزی تسهیلات پرداخت نموده‌ است.

همه اینها نشان می دهد که بانک ها به راحتی می توانند هر جا که لازم دیدند و صلاح دانستند قانون را دور بزنند و به نفع خودشان کاری را انجام دهند حال یک بار با اختصاص وام به کارکنان خود یکبار هم تخصیص اعتبار برای ثبت نام خودرو!

پایان ساعت کاری بانکها 1 بعدازظهر؛ حسین زاده: بیشتر وقت کارکنان بانکها در محل کارشان سپری می شود! 

حسین زاده به سختی کار بانک ها اشاره کرد و ادامه داد که بخش زیادی از وقت کارکنان در محل کارشان سپری می شود و آنها زمانی برای پیدا کردن شغل دوم نمی توانند اختصاص دهند.

آقای حسین زاده طوری سخن می گوید گویی در مورد سقف زمان کاری سایر کارکنان دولتی و کارگران چیزی نمی داند. زمان کاری بانک ها در تابستان امسال که روزهای پایانی آن در حال سپری شدن است در روز حدود 7 ساعت است که در دوره های مختلف با جابه جایی ساعت شروع و پایان کار تغییر می کند این در حالی است که کارکنان تامین اجتماعی یا کارگران در روز 8 و نیم ساعت در روز مشغول به کار هستند.

با این وصف کارکنان بانک در هفته 4 ساعت و در ماه 16 ساعت کمتر از سایر کارکنان کار می کنند. زمان کاری بانکها نشان می دهد که حدود ساعت یک بعداز ظهر کارشان در بانکها تمام می شود و اینکه حسین زاده می گوید بخش زیادی از وقت کارکنان بانکها در بانک صرف می شود و یا می فرمایند به علت نداشتن وقت امکان این را ندارند که به شغل دوم فکر کنند قابل فهم نیست چرا که کارکنان بانکها تقریبا از ظهر تا صبح فردا بیکار هستند و معلوم نیست منظور حسین زاده چیست؟!

کارمند بانک یا کارگر ذغال سنگ!!

حسین زاده طوری از کارکنان شبکه بانکی دفاع می کند که انگار از کارکنان معدن ذغال سنگ دفاع می کند. سختی کار و مسئولیت امور بانکی بر کسی پوشیده نیست اما باید بپذیریم که باید تناسبی بین تسهیلات اختصاص داده شده به کارکنان شبکه بانکی و کارکنان سایر دستگاه ها وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. داریوش میگه

    باسلام و عرض ادب
    متأسفانه کسی نیست که قدرت خرید مجموع وام دریافتی به اصطلاح میلیاردی یک کارمند در طول خدمتش رو  که به یک واحد مسکن مهر هم نمی‌رسه رو مقایسه کنه با قدرت خرید وام همین کارمند در ده های ۵۰ ،۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ ، کسی نیست که تحقیق و مقایسه کنه با وام‌های نجومی سایر سازمانها ، کسی نیست که مقایسه کنه بهروری و ساعات کار واقعی یه کارمند بانک رو با سایر سازمانها .