امروز: پنجشنبه, 29 شهریور , 1403

29 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 12 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
1
صنعت مالی بررسی میکند؛

وام‌های میلیاردی بانک‌ها به کارکنان خود، صف انتظار برای مردم / بانک‌ها در کانون انتقادات

حجم بالای پرداخت وام به کارمندان بانکها افکار عمومی را در بهت فرو برده است. ارزش وام بانک ها به کارمندان از مرز 91 هزارمیلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش صنعت مالی، یکی دو روز پیش بود که خبرِ پرداخت بیش از 91 هزار میلیارد تومان وام بانک ها به کارمندان خود، متقاضیان وام را در بُهت فرو بُرد.

پرداخت وام بانک ها به کارمندان خود در حالی است که حدود 300 هزار نفر از افرادی که تقاضای وام ازدواج از بانک های مختلف دارند در نوبت وام معطل هستند و چشم انتظار گشایش های اعتباری هستند.

علاوه بر این مثل روز روشن است که هیچ متقاضی وامی به راحتی و بدون فرایندهایی که بانک ها برای مشتریان تعیین می کنند امکان دریافت تسهیلات را ندارد.

سپرده گذاری در بانک ها در مدتی معین، معرفی تضامین لازم و داشتن اعتبار مناسب در کنار معرفی کردن شخص یا اشخاصی با جواز کسب یا کارمندان رسمی برای اخذ هر نوع وام فقط بخشی از پروسه ای است که بانک ها برای پرداخت وام پیش پای مشتریان می گذارند در حالیکه همین بانک ها به راحتی وام و تسهیلات را دراختیار کارکنان خود می گذارند.

تسهیلات پرداختی بانک ها به مدیران و کارکنان

تسهیلات پرداختی بانک ها به مدیران و کارکنان

بانک ملی 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان خود داد

از بین بانک هایی که به کارمندان خود تسهیلات دادند بانک ملی در صدر این لیست قرار دارد. بانک ملی بیش از 9 هزار میلیارد تومان در سال 1402 تسهیلات به کارکنان خود داده است.

بعد از بانک ملی، بانک های سپه، پست بانک، مسکن و کشاورزی از بانک هایی است که در پله های بعدی بیشترین تسهیلات را به کارمندان خود داده اند.

برخی تحلیلگران پرداخت وام توسط بانک ها به کارکنان خود را اقدامی قانونی عنوان کردند و آن را مطابق با دستورالعمل ها و آئین نامه های بانک مرکزی مطرح کردند.

وام بانک ها به کارمندان خود

بانک ها چقدر وام به کارکنان خود دادند

ظاهرا پرداخت وام بانک ها به کارمندان از سالها پیش هم مرسوم بوده است. در مورد این پرسش که بانک ها چقدر وام به کارکنان خود دادند باید گفت به عنوان مثال در سال 1400، بانک صنعت و معدن به تنهایی به هر کدام از کارکنان خود به طور متوسط قریب به 850 میلیون تومان وام داده است.

در سال 1401 نیز وام های کلانی از طریق شبکه بانکی به کارمندان بانک های کشور پرداخت شد بانک مرکزی در سه ماهه پایانی سال 1401 به طور متوسط یک میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات به بانکی ها پرداخت کرد.

روزنامه کیهان نیز چندی پیش ضمن انتقاد از شبکه بانکی نوشت، تسهیلات بانکی که بانکها به کارمندان خود پرداخت کردند 2 برابر وام های ساخت مسکن است.

رقم دقیق وام بانک ها به کارمندان معادل 3 ماه و نیم یارانه کشور

رقم دقیق وام بانک ها به کارمندان خود در 29 بانک کشور  ۹۱ تریلیون و ۵۹۸ ميليارد تومان است که می توان با رقم تسهیلات پرداختی بانک ها به خودشان 3 ماه و نیم یارانه به خانوارهای ایرانی داد.

دفاع همتی از بانک ها

دفاع همتی از بانک ها: کارمندان بانک ها به سختی کار می کنند

همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در پاسخ به انتقادها گفت: کارمندان بانک‌ها از ۶ صبح سر کار می‌روند و با سختی کار می‌کنند او در ادامه افزود: حقوق کارمندان بانک ها علی‌رغم تورم ۴۰ درصدی ۲۰درصد ۲۰ درصد بالا رفته است بنابراین کارمندان بانک ها مستحق دریافت وام هستند.

آیا بین شعار سال و تسهیلات پرداختی بانک ها ارتباطی هست؟!

کاملا مشخص است که وام ها و تسهیلاتی که به کارمندان خود می دهند با سود صفر یا درصد سود بسیار پایین به کارمندان پرداخت می شود از این جهت معمولا پرداخت این وام ها و تسهیلات که طبق شنیده های خبرنگار صنعت مالی به طور نوبتی و در قالب های مختلف مثل تسهیلات خرید مسکن یا خرید خودرو مورد استقبال کارکنان بانکی قرار می گیرد.

سوال مهم افکار عمومی این است که آیا بین شعار سال و تسهیلات پرداختی بانک ها ارتباطی هست؟! و پرسش دوم این است که اگر این رقم میلیاردی به خطوط تولید کارخانجات ما می آمد چه ظرفیتی برای به کارگیری بیکاران فراهم می شد و یا چقدر این پتانسیل را داشت که ماشین های تولیدی را  به خاک نشسته را نجات دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. وام گیرنده میگه

    مملکت گل و بلبل است