امروز: دوشنبه, 26 شهریور , 1403

26 شهریور , 1403

اشتغال و رفاه 17 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با صنعت مالی:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را جدی بگیریم/ صندوق‌های بازنشستگی نیازمند توانمندسازی هستند

مهرداد بائوج لاهوتی گفت: متأسفانه در حال حاضر تفاوت حقوق یک بازنشسته با شاغل همتراز نزدیک به 30 تا 40 درصد است و امید می‌رود با اجرای دقیق قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این تفاوت به 10 درصد کاهش پیدا کند.

مهرداد بائوج لاهوتی

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صنعت مالی، درباره ضرورت اجرای دقیق قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: اجرای دقیق این قانون تأثیر بسیار زیادی بر معیشت بازنشستگان دارد و باید آن را جدی گرفت در غیر این صورت هیچ تغییری در زندگی مستمری‌بگیران عزیز کشورمان به وجود نخواهد آمد.

کاهش تفاوت حقوق بازنشسته با شاغل همتراز با اجرای قانون همسان سازی

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر تفاوت حقوق یک بازنشسته با شاغل همتراز نزدیک به 30 تا 40 درصد است و امید می‌رود با اجرای دقیق قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این تفاوت به 10 درصد کاهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رفاه حال بازنشستگان باید چند اقدام اساسی صورت پذیرد، گفت: یکی از این اقدامات مهم و اساسی مربوط به افزایش حقوق است که با قانون همسان‌سازی تلاش شده این مشکل برطرف شود.

بائوج لاهوتی افزود: اقدام دوم هم مربوط به بیمه تکمیلی بازنشستگان است. البته اغلب بازنشستگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و آنهایی هم که تحت پوشش نیستند می‌توانند درخواست برخورداری از پوشش بیمه تکمیلی را ارائه دهند. اما مسئله مهمی که در رابطه با بیمه‌های تکمیلی وجود دارد آن است که پوشش بیمه‌ تکمیلی بازنشستگان خیلی فراگیر نیست و برخی بیماری‌ها را پوشش نمی‌دهد و لازم است پوشش این بیمه‌ها تقویت شود و از همه مهمتر آنکه خدمات بیمه تکمیلی در همه مراکز درمانی و بهداشتی به صورت آنلاین انجام شود تا بازنشسته هزینه‌ای در همان ابتدا پرداخت نکند.

وی با اشاره به شرایط صندوق‌های بازنشستگی گفت: همه ما قبول داریم شرایط صندوق‌های بازنشستگی خیلی مساعد نیست و اگر فکری برای آنها نشود امکان دارد با یک ابرچالش جدی مواجه شویم. شرایط صندوق‌ها طوری نیست که بتوانند هزینه‌های اضافی را تحمل کنند به ویژه آنکه خروجی و ورودی‌های صندوق‌های بازنشستگی از حالت تعادل و تناسب خارج شده‌اند ولی باید پذیرفت معیشت بازنشستگان خیلی اهمیت دارد و نمی‌توان به خاطر شرایط صندوق‌ها از اجرای قانون همسان‌سازی عبور کرد. مشکل صندوق‌های بازنشستگی را باید به طرق دیگر و به طور ریشه‌ای حل و فصل کرد.

صندوق‌های بازنشستگی را باید توانمند ساخت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی را باید توانمند ساخت، تأکید کرد: مشکل اصلی صندوق‌های بازنشستگی آن است که توانمند نیستند و نمی‌توانند برای خود درآمدزایی کنند و همیشه نگاهشان به دست دولت بوده و هرگاه دولت پول داشته به آنها منابع تزریق کرده و هر گاه هم دست دولت خالی شده نه تنها منابعی تزریق نکرده بلکه دست برداشت منابع از این صندوق‌ها هم زده است. پس باید صندوق‌ها را توانمند ساخت و به آنها شیوه درست سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را آموخت و یا اینکه دولت آنها را سهامدار کند. بهترین شیوه همین سهامداری و مشارکت دادن صندوق‌ها در امر تولید است.

بائوج لاهوتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان با بیان اینکه هرچقدر صندوق‌های بازنشستگی تقویت شوند به همان اندازه معیشت مستمری‌بگیران بهبود خواهد یافت، گفت: علاوه بر توانمندسازی باید تعداد ورودی‌های صندوق‌ها هم افزایش پیدا کند و این مهم هم در گرو جذاب کردن بیمه‌های تأمین اجتماعی و پایه است و باید خدمات بیمه‌ها افزایش پیدا کند و مردم به این باور برسند که بیمه بهترین پشتوانه برای آنهاست.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *