6 مهر , 1403

اقتصاد ایران 23 خرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
1
دیدگاه‌ های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

نظرات اقتصادی محمد باقر قالیباف

قالیباف در مورد اهمیت بخش خصوصی این پرسش را مطرح کرده است که چرا در نهایت به نتیجه نمی‌رسیم و سال‌هاست با مشکلات مشابه مواجه هستیم؟ چه چیزی مانع کار است؟

قالیباف

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، نظرات اقتصادی محمد باقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است او دیدگاه هایی اقتصادی در مورد مسکن، سرمایه‌گذاری و اعتماد به بخش خصوصی، نحوه درست تولید گاز و توزیع برق و … دارد.

او در مورد اهمیت بخش خصوصی این پرسش را مطرح کرده است که چرا در نهایت به نتیجه نمی‌رسیم و سال‌هاست با مشکلات مشابه مواجه هستیم؟ چه چیزی مانع کار است؟

محمدباقر قالیباف در حال حاضر رئیس مجلس شورای اسلامی است او در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده تا بخت خود را برای تصدی کرسی ریاست جمهوری ایران بیآزماید.

قالیباف در نخستین اظهار نظرهای خود پس از ثبت نام به موضوعات اقتصادی ورود کرده است.

مشکل گرانی مسکن گرانی زمین است محمدباقر قالیباف در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس به هزینه‌های بالای مسکن اشاره کرده و گفت: بخش زیادی از هزینه های زندگی مردم مربوط به مسکن است.

قیمت بالای زمین

او ریشه این مشکل را در قیمت بالای زمین عنوان کرد و به مردم اطمینان داد که در صورتی که به ریاست جمهوری دولت چهاردهم برسد، با برنامه‌ریزی دقیق و سرعت بالا به این موضوع خواهد پرداخت و ٣٣٠ هزار هکتار زمینی که در قانون برنامه‌ی هفتم به ظرفیت سکونتگاهی اضافه شده است را اجرا خواهد کرد.

قالیباف در ملاقات با اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و اتاق تهران که در سال گذشته انجام شده بود ضمن اشاره به اهمیتی که رهبر معظم انقلاب برای بخش خصوصی قائل هستند این سوال را مطرح کرد که پس چرا در نهایت به نتیجه نمی‌رسیم و سال‌هاست با مشکلات مشابه مواجه هستیم؟ چه چیزی مانع کار است؟ قالیباف اعتقاد دارد برای جذب سرمایه می توان از ظرفیت بخش خصوصی بهره برد.

او گفت: برجام زمانیکه هنوز ترامپ نیامده بود، توانست چهار میلیارد دلار ارز برای سرمایه‌گذاری وارد کشور کند اما به اعتقاد من می‌توانیم با تصمیم‌گیری درست ظرف کمتر از ۲۰ ماه و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بدون تکیه بر سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی، بین پنج تا هفت میلیارد دلار، سرمایه در گام‌های بعدی در این بخش داشته باشیم.

یارانه دام و طیور و توزیع برق و مصرف گاز

قالیباف در مورد یارانه در حوزه دام و طیور گفته بود در حال حاضر در حوزه دام و طیور، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به ابتدای زنجیره تولید داده می‌شود و از سوی دیگر یارانه به انتهای زنجیره که مصرف‌کننده است، نیز داده می‌شود؛ این درحالیست که قرار بود با تخصیص یارانه به انتهای زنجیره، یارانه ابتدای آن قطع شود اما نشد؛ لذا از هر دو سو در حال پرداخت یارانه هستیم که در پی آن، دولت، مردم و همچنین تولیدکننده ضرر می‌کنند.

او در مورد بخش انرژی نیز معتقد است بخش انرژی می تواند به عنوان یک پیشران به محلی برای سرمایه گذاری تبدیل شود. همچنین مدیریت در تولید، توزیع و مصرف برق را هم دارای اشکالاتی است.

قالیباف در مورد گاز گفت باید روش‌های تولید گاز اصلاح شود. او معتقد است با این اقدام پس از مدتی می‌توانیم سالیانه هفت تا هشت میلیارد دلار سرمایه به مجموعه بازگردانیم. دوگانه سیب زمینی و گوجه فرنگی قالیباف پیش تر گفته بود در جریان قانون برنامه هفتم، دولت را از قیمت‌گذاری کالاها به جز چند قلم، منع کرده‌ایم.

او گفت: ۵۵ سال است که دو گانه‌های سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی وجود دارد به این معنا که روزی اجازه صادرات به این محصولات داده می‌شود و روزی اجازه صادرات آن وجود ندارد. نمی‌توان به کشاورز گفت یک روز اجازه کشت محصولی را داری و روز دیگر اجازه آن را نداری و باید اجازه داد ثبات در کشاورزی ایجاد شود.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ح میگه

    مگه نمیخواهیم ارزونی بشه کمرمون شکسته توان قدرت خرید هم نداریم ‌..و من نظر شخصی نظر سنجی ها اعتقاد ندارم چون موقع رأی گیری من نظر شخصی نظر سنجی ها اعتقاد ندارم چون موقع رأی گیری انتخابات نمایندگان مجلس همه نطر سنجی ها دروغ آب در اومد رأی گیری معلوم میشه تنها

    انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد رأی اعتماد خواهیم داد به کوری چشم دشمنان وطنم پاره تنم اسراییل کودک ک نمایندگان مجلس همه نطر سنجی ها دروغ آب در اومد رأی گیری معلوم میشه تنها

    انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد رأی اعتماد خواهیم داد به کوری چشم دشمنان وطنم پاره تنم اسراییل کودک کش و حامیانش انشالله بزودی از صفحه روزگار نفع نابود شوی اسرائیل کودک کش….

    مردمی از جنس مردم صادق صادقانه بی طرف حامی فقرا مستعضفان معلولان ضعیفان مثل حضرت علی علیه السلام تلاش ساختن ایران دوباره خواهیم ساخت ایرانم نظامم رهبرم سید علی خامنه ای قربونت پزشکیان گرونی معشیت مردم زندگی سخت شده وعده های انتخاباتی اش عملیاتی خواهند شد انشالله خداوند متعال کمکت کند انشالله همیشه حامی فقرا مستعضفان معلولان محرومان باشید معلوم است صادق هستی شفاف حقیقت