امروز: چهارشنبه, 28 شهریور , 1403

28 شهریور , 1403

اقتصاد جهان 13 اردیبهشت 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ميزان سرمایه گذاری خارجی عربستان در سال ۲۰۲۳ میلادی

براساس گزارش روزنامه عکاظ عربستان سعودی، سیاست های مالی عربستان و حاکمیت این پادشاهی در تلاش بوده است تا عربستان را به عنوان خانه ای امن و جذاب برای جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل نماید.

عربستان

براساس گزارش روزنامه عکاظ عربستان سعودی، سیاست های مالی عربستان و حاکمیت این پادشاهی در تلاش بوده است تا عربستان را به عنوان خانه ای امن و جذاب برای جذب سرمایه گذاری خارجی عربستان تبدیل نماید.
این سرمایه گذاری ها تأثیر بخش خصوصی را عمیق تر می کند و رشد آن را مضاعف و سهم این بخش از اقتصاد را در تولید ناخالص داخلی افزایش می دهد و به تبعه آن مشاغل جدید ایجاد می شود.
طبق گزارش برخی منابع، عربستان سعودی توانسته درصد سرمایه گذاری خارجی در تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را به 2.4 درصد برساند و اهداف اقتصادی اش را در سال گذشته میلادی محقق نماید.
وزارت سرمایه گذاری عربستان بخشی از دستاوردهای سرمایه گذاری در عربستان در سال 2023 را اعلام کرد.طبق این اعلام جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این پادشاهی حدود 72 میلیارد ریال (واحد پول سعودی) رسید که نسبت به سال 2017 سه برابر رشد به همراه داشته است.
در این راستا، مهندس خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در پیام رسان «X» افزود که خالص سرمایه ثابت این کشور به بالاترین سطح خود یعنی 1.1 تریلیون ریال رسیده است که این عدد بالاتر از راهبرد ملی برنامه ریزی شده عربستان در سال ۲۰۲۳ می باشد و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ دارای رشد سالانه 9 درصدی بوده است.یکی دیگر از اقدامات حاکمیت عربستان در توسعه اقتصادی خود، افزایش صدور مجوز سرمایه گذاری بوده که نشان دهنده عزم جدی این کشور در تسهیل گسترده این مساله می باشد.
در این چارچوب عربستان در سال 2023 شاهد صدور بیش از 8500 مجوز سرمایه گذاری خارجی بود که رشد 100 درصدی نسبت به سال 2022 با صدور 4300 مجوز داشت. همچنین بیش از 200 شرکت بین المللی توانستند مجوز تاسیس دفتر منطقه ای خود در ریاض را دریافت کنند.
طبق اعلام منابع رسانه ای، از زمان اعلام چشم انداز 2030 در عربستان، تعداد صدور مجوزهای سرمایه گذاری معتبر تا پایان سال 2023 به بیش از 26 هزار مجوز رسیده است.
از سوی دیگر حضور شرکت های خارجی سهم نسبتا بالایی را در عربستان دارد. روزنامه عکاظ به این مهم اینگونه اشاره کرده است:
با توجه به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت، تعداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی پیشرفته در عربستان به 50 فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش 96 میلیارد ریال سعودی و درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشترک از مجموع سرمایه‌گذاری‌های بخش صنعتی تا می سال 2023 به 37 درصد به مبلغ ۵۴۲ میلیارد ریال رسیده است.
همچنین عربستان در سال‌های گذشته 4 منطقه ویژه اقتصادی جدید در مناطق ریاض، جزان، راس الخیر و شهر اقتصادی ملک عبدالله در شمال جده راه اندازی کرده است.
راه اندازی این مناطق اقتصادی می تواند با جذاب کردن سرمایه گذاری و ایجاد رقابت اقتصادی منجر به جذب سرمایه گذاری از نقاط مختلف جهان و در نهایت افزایش اعتبار و موقعیت اقتصادی عربستان سعودی در نظام بین الملل شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *