امروز: جمعه, 30 شهریور , 1403

30 شهریور , 1403

ارز دیجیتال 06 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مواهب توجه به ارزهای دیجیتال 2024؛ چالش کشیدن هژمونی دلار تا تسهیل تراکنشات مالی

ضرورت دارد سهمی برای ارزهای دیجیتال در تجارت ایران با کشورهای دنیا قائل شد، چون از این طریق می‌توان هژمونی دلار را به چالش کشید، تراکنشات مالی را تسهیل کرد، هزینه‌های نقل و انتقال پول را کاهش داد و از همه مهمتر اینکه در فرآیند خنثی‌سازی تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی برجای خواهد گذاشت.

هژمونی دلار

به گزارش صنعت مالی، همه ما کم و بیش واژه ارزهای دیجیتال 2024 را شنیده‌ایم یا حتی برخی‌ها به صورت جدی و حرفه‌ای در این حوزه فعالیت دارند و برخی دیگر هم سرمایه‌گذاری بلندمدت برروی ارزهای دیجیتال را انتخاب کرده‌اند. در حوزه ارزهای دیجیتال دو رویکرد وجود دارد؛ موافقان می‌گویند آینده اقتصاد را ارزهای دیجیتال، متاورس و هوش مصنوعی تعیین می‌کنند و مخالفان بر این باورند ارزهای دیجیتال ابزاری برای سفته‌بازی است.

اما پرسش اصلی این است که آیا ارز دیجیتال  2024 واقعاً آینده اقتصاد جهانی را جهت می‎دهند و یا اینکه ابزاری برای سفته‌بازی هستند؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت روند اقتصاد بین‌الملل تغییر کرده و به سمت و سوی دیگر در حال حرکت است و کشورهایی موفق هستند که با این روند همراه باشند و مقاومتی در این زمینه از خود بروز ندهند. به عبارت دیگر نمی‌توان از اهمیت ارزهای دیجیتال، بلاک‎چین، متاورس و هوش مصنوعی غفلت کرد چون روز به روز بر ابعاد مختلف این دنیای پیچیده افزوده می‌شود.

کارکرد ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین

کارکرد ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین را تنها نمی‌توان به تراکنشات مالی محدود کرد بلکه ابعادی بزرگتر و کارکردی پیچیده‌تر در دل آنها نهفته که اگر درک عمیقی از آنها وجود داشته باشد قطعاً می‌تواند به برگ برنده‌ای برای کشورها تبدیل شود.

متأسفانه طی سال‌های اخیر، در کشور ما به خاطر برداشت‌های غلط، تحلیل‌های نادرست و آشنایی ناقص از کارکرد اصلی ارزهای دیجیتال خیلی موضع‌گیری مثبتی در قبال ارزهای دیجیتال اتخاذ نشده و همین مسئله سبب شده تا عقب‌افتادگی‌هایی در فضای متاورس، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید

کد مورس همستر کامبت امشب 06 مرداد 1403 +نحوه درج کد

 

اما باید برای جبران عقب‌افتادگی‌های موجود چه کرد؟ توصیه می‌شود در مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم عزمی جدی برای توسعه بلاک‌چین وجود داشته باشد؛ یعنی مجلس در حوزه قانونگذاری گام‌های مثبتی را بردارد و دولت‌ هم در حوزه اجرا نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهد. می‌توان با قانونگذاری مطلوب و با توجه به اصل تأمین منافع و امنیت ملی با روند اقتصاد جهانی همراه شد. قانونگذار باید تمام ابعاد ارزهای دیجیتال را در نظر داشته باشد تا هم پول‌شویی اتفاق نیفتد و هم اینکه جمهوری اسلامی ایران سهم قابل توجهی از توسعه بلاک‌چین در عرصه جهانی را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیک، وزارتخانه‌های مرتبط و به ویژه بانک مرکزی باید در حوزه ارزهای دیجیتال نقشه راهی ارائه دهند که قرار است طی چند سال آینده به چه جایگاهی دست پیدا کنیم. البته بانک مرکزی با ایجاد ریال دیجیتال گامی مثبت در این مسیر برداشته و می‌تواند نقطه شروع خوبی در این حوزه باشد ولی قطعاً کافی نیست.

ضرورت دارد سهمی برای ارزهای دیجیتال 2024 در تجارت ایران با کشورهای دنیا قائل شد، چرا؟ چون از این طریق می‌‎توان هژمونی دلار را به چالش کشید، تراکنشات مالی را تسهیل کرد، هزینه‌های نقل و انتقال پول را کاهش داد و از همه مهمتر اینکه در فرآیند خنثی‌سازی تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی برجای خواهد گذاشت.

ارزهای دیجیتال

باید در نظر داشت تا زمانی که نسبت به فناوری‌های نوین موضع‌گیری وجود داشته باشد نمی‌توان از مواهب آن بهره برد. تجربه اثبات کرده نگاه‌های تنگ‌نظرانه در اقتصاد فقط به از دست دادن فرصت‌ها منجر شده و ما را از بازارهای جهانی عقب انداخته است. اکنون که دولت تازه‌نفس چهاردهم در شرف روی کار آمدن است و مجلس تازه‌نفس دوازدهم عزمی جدی برای قانونگذاری مطلوب و حل چالش‌های اقتصادی دارد بهتر است در حوزه ارزهای دیجیتال دست به وضع قوانین مطلوب و مترقی بزند و دولت جدید را در این مسیر همراهی و هم‌یاری کند.

 

یادداشت از سعید امینی

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *