3 مهر , 1403

اخبار عمومی 03 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مهاجرانی: پزشکیان آبان ماه برای نشست بریکس به روسیه می‌رود

سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود گفت: سفر آقای پزشکیان به روسیه و حضور در اجلاس روسای جمهور بریکس ابتدای آبان انجام می‌شود و دیدارهای دوجانبه با رییس‌جمهور روسیه خواهند داشت.

فاطمه مهاجرانی

به گزارش صنعت مالی، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت حادثه جان‌‌باختن کارگران در معدن طبس بیان کرد: این فاجعه بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را یادآور شد. دولت برای افزایش ضوابط ایمنی می‌کوشد تا از تکرار این فجایع جلوگیری کند، هم‌چنین گزارش این واقعه و چگونگی جلوگیری از تکرار آن به هیئت وزیران و مردم عزیز ارائه خواهد شد.

وی درخصوص حمله اخیر اسرائیل به لبنان گفت: دولت ایران حملات اسرائیل در فلسطین، غزه و لبنان را به‌شدت محکوم می‌کند و این را مصداق تهدید علیه انسانیت می‌داند. ما نگران تکرار فجایع غزه و رفح هستیم و مداخله شورای امنیت را خواستاریم.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: دکتر پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل انزجار از رژیم صهیونیستی را اعلام می‌دارند و تأکید خواهند کرد که لازم است جهان اقدام عاجلی نسبت به جلوگیری از این جنایات انجام دهد. رئیس‌جمهور می‌کوشد نماینده مردم برای پیام صلح باشد و اشتیاق مردم برای زندگی مترقی را بیان کند.

مهاجرانی عنوان کرد: این سفر با توجه به بی‌ثباتی در منطقه می‌تواند راهگشای صلح پایدار باشد.

وی عنوان کرد: در کنار خبرهای تلخ، این هفته خبرهای خوبی را نیز با خود به همراه داشت. از انتصاب اولین استاندار اهل تسنن  که به بدنه دولت اضافه شد تا انتصاب بانوان شایسته در مناصب اداری که امیدواریم شاهد حضور بیشتر و پررنگ آنان در ادامه فعالیت دولت چهاردهم باشیم. خبر خوب دیگر موافقت مقام معظم رهبری با عفو، تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان بود که از این اقدام که در راستای افزایش وفاق ملی تشکر و قدردانی کنیم.

مهاجرانی گفت: ضمناً بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها و مختومه کردن پروند‌ه‌ برخی محکومیت‌ها که با پیگیری رئیس محترم جمهور و همراهی دستگاه محترم قضایی هم از دیگر اخبار خوبی بود که از قوه قضاییه قدردانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت درخصوص اف‌‌ای‌تی‌اف بیان کرد: اف‌‌ای‌تی‌اف شامل چهار معاهده است که سال‌هاست با دو معاهده همکاری داریم. فقط دو موضوع پالرمو و سی‌اف‌تی باقیمانده و بنده اعلام می‌کنم که موضوع اف‌‌ای‌تی‌اف با همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درخصوص نگاه دولت به مسأله رفع تحریم‌ها اظهار داشت: از مدت‌ها قبل مقام معظم رهبری درباره تحریم‌ها حجت تمام فرموده و مطرح کردند اگر بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم نباید یک ساعت را از دست داد. رفع تحریم‌ها جاده دو طرفه است و باید هر دو طرف اقدام کنند و همچنین عزت ملی و رویکرد عزتمندانه باید مد نظر باشد. همان‌طور که وزیر خارجه گفتند اقداماتی برای شروع گفت‌وگوها انجام می‌گیرد ولی باید دو طرف برای این موضوع اقدام کنند.

مهاجرانی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بهره‌گیری از برق هسته‌ای در کشور عنوان کرد: از ابتدای دولت، اعلام کردیم طبق برنامه هفتم حرکت خواهیم کرد؛ اجرای احکام قانونی وظیفه ماست. با همکاری با مرکز ذیربط و شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کنیم این ظرفیت را از 1000 مگاوات فعلا به 3500 افزایش دهیم. نکته دیگر اینکه باید سبد انرژی را متنوع کنیم و توجه به انرژی‌های پاک از موضوعات اساسی مد نظر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود ابتدای دولت چهاردهم، فقط برای یک روز در خزانه پول بود، گفت: متأسفانه هر دولتی که دولت را تحویل می‌گیرد، زحمات دولت سابق را نادیده می‌گیرد و این سنت بدی است. به قول رییس‌جمهور ما هرچه تحویل گرفتیم، پول در آن نیست. ما دولت وفاق هستیم و از زحمات دولت سابق تشکر می‌کنیم و خود مردم وضعیت را می‌دانند. سفره مردم میزان عملکرد دولت‌هاست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تأکید رییس‌جمهور درخصوص وفاق ملی بیان کرد: وفاق ملی، شعار این دولت است؛ از رأی اعتماد مجلس و قوه قضاییه درباره برخی بخشودگی‌ها قدردانی می‌کنیم. وفاق یعنی پذیرش، یعنی باید دغدغه‌ها را شنید و کمک کرد تا همگان را با هم موافق کرد. وفاق مسیری است که باید آرام آرام طی شود. دولت می‌کوشد که نتیجه وفاق، بهبود وضع مردم باشد.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای ارائه تسهیلات به جوانان و متقاضیان کسب و کار خاطرنشان کرد: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از موضوعات اساسی است. اجرای مصوبات قبلی قطعی است و حتما انجام می‌دهیم و با استفاده از کارشناسان می‌کوشیم وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر دولت درخصوص مسأله افزایش پایان هفته اظهار داشت: لایحه دولت سیزدهم مبنی بر این بود که حجم زیادی از ادارات در تهران و شهرهای بزرگ تعطیل هستند، گفته شده بود با رعایت حفظ ساعات کار، روز پنج‌شنبه تعطیل شود و موضوع افزایش تعطیلی مطرح نبود. اگر روز تعطیلی بیشتر شود بهای تمام شده در بخش خصوصی بیشتر می‌شود و در قانون اساسی هم جمعه تعطیل رسمی است. نظر ما بازگشت به لایحه دولت سیزدهم است.

سخنگوی دولت درباره برخی تلاش‌ها و اظهارنظرها علیه دولت گفت: گام اول وفاق این است که صدای دیگران را بشنویم؛ باید حرف‌ها را شنید و کمک کرد در جامعه به سمتی برویم که جامعه متحد داشته باشیم. مردم از دعواهای سیاسی خسته هستند و می‌خواهند رفاه، آسایش و آرامش را تجربه کنند. رأی بالای اعتماد مجلس نشان از وفاق است و طبیعی است که برخی افراد نیز هم‌نظر نباشند.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای آزادی برخی دستگیرشدگان سیاسی بیان کرد: با اینکه اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود ولی تلاش برای حل مسائل هم باید مد نظر باشد. ما از قوه قضاییه تشکر می‌کنیم که با آزادی برخی کسانی‌که در بند بودند، نشان دادند که مردم متوجه شوند وفاق در کشور در حال شکل‌گیری است.

وی درباره احتمال انتخاب سخنگوی اقتصادی برای دولت بیان کرد: برخی دستگاه‌ها سخنگو دارند ولی هنوز در این باره به جمع‌بندی نرسیدیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و برنامه دولت در این موضوع، گفت: تلاش بر این است که این قشر محترم مورد آسیب قرار نگیرند. تعهداتی که به این عزیزان داریم و آنچه قانون‌گذار مشخص کرده، دنبال می‌شود و رییس‌جمهور هم گفته‌اند که ما مردم را غافلگیر نمی‌کنیم و با مردم مرتبط هستیم.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها و اهداف سفر پزشکیان به نشست بریکس خاطرنشان کرد: سفر ایشان به روسیه و حضور در اجلاس روسای جمهور بریکس ابتدای آبان انجام می‌شود و دیدارهای دوجانبه با رییس‌جمهور روسیه خواهند داشت. سند راهبردی بین دو کشور نهایی شده ولی درباره زمان و مکان امضای آن باید منتظر ماند تا جمع‌بندی‌ها قطعی شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عدم پرداخت مطالبات داروسازان اظهار داشت: همان‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرد، انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی را داشتیم که باید منابع دارویی به بودجه عمومی بیاید تا این مشکل حل شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *