8 مهر , 1403

تیتر یک 08 مهر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
سلطانی در گفت‌وگو با صنعت مالی:

معادن ایران؛ قربانی خصوصی‌سازی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متأسفانه باید بگویم مدیریت معادن کشور به دست مافیا افتاده و مافیا هم تا آنجایی که می‌تواند سود خود را از طریق ضایع کردن حق دیگران تأمین می‌کند.

احسان سلطانی

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با صنعت مالی، به عوامل اثرگذار در به‌روز نبودن و ایمن نبودن معادن ایران اشاره و تأکید کرد: یکی از مهمترین عواملی که سبب شده معادن کشور ایمن نباشند آن است که برخی معادن را به بخش خصوصی اجاره داده‌ایم و بخش خصوصی هم همین معادن را به پیمانکار اجاره می‌دهد و قطعاً پیمانکار به دنبال تأمین سود خود و بخش خصوصی است و برای اینکه هزینه‌هایش را کاهش بدهد حقوق و مزایای کارگران معدن را به درستی پرداخت نمی‌کند و یا اینکه تأمین ایمنی معادن برایش بی‌اهمیت است.

وی افزود: متأسفانه به اسم انفال، استخراج معادن را به کسانی واگذار می‌کنیم که فقط نفع شخصی برایشان مهم است و سلامت و ایمنی کارگر و معیشت آنها برایشان مهم نیست.

معادن باید دولتی باشند

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر استخراج معادن توسط بخش دولتی انجام می‌پذیرفت خیلی بهتر بود، چرا؟ چون اکثر معادن به خصولتی‌ها واگذار شده و در اینجا هم دولت از درآمدهای هنگفت محروم شده و هم اینکه فساد و رانت به وجود آمده و حق و حقوق کارگران پایمال می‌شود.

سلطانی با بیان اینکه هدف از واگذاری معادن، روزآمدسازی فناوری‌های استخراج، افزایش ایمنی و تسریع در روند استخراج بود، گفت: ولی بخش خصولتی و پیمانکارها هیچکدام از این اهداف را محقق نکرده‌اند به غیر از اینکه جیب خود را پر کنند.

وی بیان کرد: معمولاً در کشورهای توسعه‌یافته وقتی بنگاه دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود زمینه‌های رشد و شکوفایی بیشتر آن بنگاه را فراهم می‌کند ولی در ایران عکس آن اتفاق می‌آید مثلاً شرکت هواوی در چین آنقدر خوب کار کرد که با تحریم‌های آمریکا مواجه شد.

این کارشناس با بیان اینکه مدیریت برخی معادن در کشور را به افراد نورچشمی سپرده‌اند که اصلاً از مدیریت سر در نمی‌آورند، گفت: اصلاً نیازی نیست مدیریت معادن را به بخش خصوصی بسپاریم و بهتر است اینها دولتی اداره شوند چون سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و دولت از قبال آنها سود خوبی به دست می‌آورد و این سود را میان ملت و کارگران معدن تقسیم می‌کند.

اداره معادن به دست مافیا افتاده است

سلطانی بیان کرد: متأسفانه باید بگویم مدیریت معادن کشور به دست مافیا افتاده و مافیا هم تا آنجایی که می‌تواند سود خود را از طریق ضایع کردن حق دیگران تأمین می‌کند. امروز آرامکو در اختیار دولت عربستان و یا هواپیمایی امارات در اختیار دولت این کشور است و مشاهده می‌کنیم به چه سودهای کلانی دست یافته‌اند و چه جایگاهی در دنیا دارند. واگذاری خوب است اما نه اینکه مافیا و بخش خصولتی وارد شود بلکه باید معادن را به بخش خصوصی واقعی با شرایطی خاص واگذار کرد که ابتدا حقوق و مزایای کارگر را به درستی پرداخت کنند، امنیت را تأمین کنند و فناوری‌های روز را وارد کشور سازند.

وی در پایان گفت: اکنون وضعیت به‌گونه‌ای رقم خورده که دولت نمی‌داند در حادثه معدن طبس یقه چه کسی را بگیرد ولی اگر مدیریت دولتی بود راحت می‌شد مقصر را شناخت.

  بیشتر بخوانید:

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *