امروز: سه شنبه, 27 شهریور , 1403

27 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 19 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
صنعت مالی گزارش می‌دهد؛

مزایای پرداخت وام غیرنقدی ازدواج چیست؟

از نگاه کارشناسی پرداخت وام ازدواج به صورت غیرنقدی می‌تواند مزایایی به دنبال داشته باشد؛ کاهش نقدینگی، هدایت صحیح اعتبار، کمک به تولید ملی و اشتغال، تسریع در روند پرداخت وام ازدواج و نیز کاهش فشار بر نظام بانکی از مزایای این طرح هستند.

وام غیرنقدی ازدواج

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اخیراً در دیدار با اعضای شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی ضمن تأکید بر ضرورت پرداخت وام ازدواج و اولویت دانستن آن به تأکیدی که مجلس برای تسهیل پرداخت وام ازدواج داشته اشاره و گفت: «به خاطر محدودیت منابع بانک‌ها طرحی از سوی معاونت بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای هماهنگی بانک‌ها با هماهنگی با بانک مرکزی در این زمینه ارائه شود که در صورت ممکن بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان به متقاضیان پرداخت شود.»

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، وام ازدواج برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال معادل ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین واجد شرایط ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد اما اجرا و نحوه پرداخت این وام به متقاضیان به‌گونه‌ای بود که طی ۲ ماه ابتدایی سال تنها ۴۵ هزار وام ازدواج پرداخت شد و تا ۱۹ خردادماه ۱۷۴ هزار نفر در صف پشت‌نوبتی‌ها قرار داشتند.

هدف وزیر امور اقتصاد و دارایی از طرح این پیشنهاد تسریع در روند پرداخت وام ازدواج و کاهش فشار بر نظام بانکی است و لذا کارکرد وام غیرنقدی همانند وام نقدی است و علاوه بر اجرای دقیق قانون می‌تواند انتظارات و خواسته‌های نمایندگان مجلس را تأمین سازد.

وام غیرنقدی ازدواج و جلوگیری از هدررفت منابع

عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با صنعت مالی، با مفید و مؤثر دانستن این طرح می‌گوید: اگر طرح مذکور به صورت دقیق اجرایی شود اتفاقات مثبتی را می‌تواند در نظام بانکی رقم بزند. پرداخت وام غیرنقدی ازدواج شرایط و پیش‌شرط‌هایی دارد که باید آنها را رعایت کرد مثلاً نباید تنها به چند بانک دولتی محدود شود؛ چون اگر دو یا سه بانک دولتی آن را اجرایی کنند و سایر بانک‌ها موظف به اجرای آن نباشند اثرگذار نخواهد بود و لذا باید پس از مدتی که به صورت آزمایشی اجرایی شد به یک قانون سراسری در نظام بانکی تبدیل شود.

وی مهمترین ویژگی این طرح را مقابله با انحراف منابع بانکی دانست و می‌افزاید: متأسفانه شیوه نقدی معایب و ضعف‌هایی داشت و این ضعف‌ها هدررفت منابع بانکی را تشدید می‌کرد و گاهاً اتفاق می‌افتد که وام ازدواج در جایی هزینه می‌شد که هیچ ارتباطی با ازدواج ندارد.

این نماینده ادوار مجلس تأکید می‌کند: با پرداخت غیرنقدی وام ازدواج می‌توان به تولید ملی و اشتغال کمک کرد و از سوی دیگر از این پس کسانی که واقعاً به این وام نیاز دارند آن را درخواست می‌دهند.

یکی از مشکلات نظام بانکی کشور آن است که هدایت صحیح منابع وجود ندارد و همین مسئله هم به زنجیره تأمین مالی آسیب وارد کرده و هم اینکه نقدینگی را افزایش داده و به تبع آن تورم را تشدید کرده است.

مقابله با دلال‌بازی ازطریق پرداخت وام غیرنقدی ازدواج

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با صنعت مالی، می‌گوید: پرداخت غیرنقدی وام ازدواج به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کمک می‌کند تا متوجه شوند که این وام به چه طریقی هزینه می‌شود یعنی آیا به منظور تأمین اقلام مورد نیاز زوجین هزینه شده و یا خیر در دیگر حوزه‌ها هزینه می‌شود. متأسفانه برخی از افرادی که وام ازدواج را دریافت می‌کنند به جای صرف آن در حوزه تأمین وسایل مورد نیاز زندگی، آن را خرج خرید خودرو و یا انجام سفرهای خارجی می‌کنند.

وی می‌افزاید: نکته مهم بعدی آن است که وام ازدواج در بازار دلالی خرید و فروش می‌شود و دلال‌ها سود می‌برند و به همین دلیل اگر وام ازدواج به صورت غیرنقدی پرداخت شود این امکان از دلال‌ها سلب خواهد شد. به طور کلی با پرداخت وام ازدواج به صورت غیرنقدی می‌توان آن را کانالیزه کرد و از انحراف آن جلوگیری می‌شود.

این استاد اقتصاد با بیان پیشنهادی تأکید می‌کند: اکثر جوانان فاقد مسکن مناسب هستند و جوانی که مسکن ندارد تشکیل زندگی برای او مشکل خواهد بود. 700 میلیون تومان پول کمی نیست و با این مبلغ می‌توان یک واحد مناسب در اطرف تهران خریداری کرد و یا هم‌وطنانی که در دیگر استان‌ها زندگی می‌کنند با این وام صاحب خانه شوند. پیشنهاد من این است وزارت اقتصاد بسته‌ای را در نظر بگیرد که وام ازدواج یا در بخش خرید اقلام ضروری زندگی هزینه شود یا صرف خرید خانه؛ اگر قرار است در تهران این وام صرف خرید خانه شود بهتر است دولت زمین رایگان به زوجین اهدا کند و چند زوج به صورت مشارکتی ساختمان بسازند و هر یک صاحب آپارتمان شوند پس نباید این وام را تنها محدود به خرید کالا کرد.

از نگاه کارشناسی پرداخت وام ازدواج به صورت غیرنقدی می‌تواند مزایایی به دنبال داشته باشد؛ کاهش نقدینگی، هدایت صحیح اعتبار، کمک به تولید ملی و اشتغال، تسریع در روند پرداخت وام ازدواج و نیز کاهش فشار بر نظام بانکی از مزایای این طرح هستند البته باید به صورت دقیق و با ظرافت خاصی اجرایی شود تا مبادا نارضایتی زوجین و متقاضیان را به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *