7 مهر , 1403

اقتصاد ایران 23 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

محدوده محدود ارزها با کاهش دلار

به گزارش صنعت مالی ، دلار آمریکا در آستانه‌ی انتشار آمار تورم کلیدی این هفته اندکی کاهش یافت؛ در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار در معاملات آسیایی هر کدام 0.1 درصد کاهش یافتند.

آنچه مسلم است معامله‌گران از اتخاذ تصمیمات مهم اجتناب می‌کنند و در انتظار نشانه‌هایی در مورد تغییرات نرخ بهره آمریکا در این هفته هستند.

و اما در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های CPI ماه ژانویه در روز سه‌شنبه منتشر می‌شوند و انتظارات بر آن است که به کاهش نسبی تورم اشاره داشته باشد. با این حال انتظار می‌رود فشارهای قیمتی همچنان پایدار باقی بمانند، به‌ویژه گزارش CPI اصلی، بسیار بالاتر از هدف سالانه‌ی 2 درصدی فدرال رزرو خواهد ماند و این همان سناریویی است که به فدرال رزرو انگیزه‌ی بیشتری برای بالانگه‌داشتن نرخ‌ها در مدت طولانی‌تر می‌دهد.

صرفنظر از داده‌های تورمی، اظهارات و رهنمون‌های چندین مقام فدرال رزرو، از جمله نیل کشکاری، مری دالی و رالف بوستیک در این هفته در کانون توجه قرار گرفته است. انتظار گسترده بر آن است که مقامات بانک مرکزی، شرط‌بندی‌ها پیرامون کاهش زودهنگام نرخ بهره را موضوعی کم‌اهمیت جلوه دهند.

کاهش نرخ بهره

گفتنی است با کاهش احتمالات پیرامون تعدیل زودهنگام سیاست پولی فدرال رزرو، گرچه دلار در اوج‌های سه‌ماهه‌ی خود باقی ماند، اما ارزهای آسیایی در جلسات اخیر تحت تأثیر قرار گرفتند و در روز دوشنبه نیز، در محدوده‌ی محدودی حرکت کردند. البته نقش تعطیلات بازار در بیشتر مناطق منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت که حجم معاملات را محدود نگه داشت.

در حالی که بازارهای ژاپن برای روز یادبود بسته بودند، بازارهای چین، سنگاپور، کره جنوبی و هنگ کنگ به دلیل تعطیلات سال نو قمری، فعالیت چندانی نداشتند. این امر باعث شد که اکثر ارزهای منطقه‌ای تنها به حرکت محدودی قناعت کنند، در حالی که پیش‌بینی نرخ تورم در ایالات متحده معامله‌گران را از گرایش به سمت ارزهای پرریسک، گریزان کرد.

در بین این ارزها، در حالی که دلار استرالیا 0.1 درصد کاهش یافت، یوان چین در تجارت فراساحلی با 0.1 درصد تنزل ارزش روبرو شد و وون کره جنوبی نیز 0.1 درصد از دست داد.

وون کره جنوبی

در سرزمین آفتاب تابان، ین ژاپن در روز دوشنبه در ابتدا با تحرک اندکی همراه بود، اما پس از اینکه شینیچی اوچیدا، معاون بانک ژاپن تصریح کرد که هرگونه کاهش از موضع فوق‌العاده‌‌ی این بانک تدریجی خواهد بود، متحمل ضررهای شدیدی نسبت به هفته‌ی گذشته شد.

ین نزدیک به ضعیف‌ترین سطح خود از اواخر نوامبر، یعنی 149.23 در برابر دلار معامله شد. در واقع، این ارز بدترین عملکرد را در سال 2024 در آسیا داشته است.

با اینکه اوچیدا، در صدد اعلام پایان نهایی رژیم نرخ بهره پایین BOJ برآمد، نظرات وی باعث شد تا معامله‌گران از میزان احتمالات مبنی بر افزایش سریع نرخ بهره توسط BOJ بکاهند. پرواضح است که چنین سناریویی می‌تواند برای ین که در دو سال گذشته به دلیل شکاف فزاینده بین نرخ‌های بهره‌ی محلی و ایالات متحده آسیب دیده بود، حامل خبر بدی باشد.

و در نهایت، روپیه هند نیز در آستانه‌ی انتشار آمار تورم شاخص کلیدی قیمت مصرف‌کننده (CPI) در روز سه شنبه، ثابت بود. این گزارش که تنها چند روز پس از اعلام بانک مرکزی هند مبنی بر بی‌طرفی در کنترل تورم ارائه می‌شود، مطابق با انتظارات باید حاکی از آن باشد که تورم ثابت مانده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *