امروز: جمعه, 23 شهریور , 1403

23 شهریور , 1403

گزارش 05 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مطالبات 7.5 هزار میلیارد تومانی پرستاران و قانونی که بعد از 17 سال اجرا نشد!

مطالبات پرستاران حدود 7.5 همت است. رقمی که در همه سالهای گذشته تلنبار شده است و به مطالبات قبلی پرستاران افزوده شده است. گلایه پرستارن به حق است آن ها می‌خواهند قانون بر زمین مانده تعرفه خدمات رسانی پرستاران اجرایی شود و حقوق و دریافتی هایشان رنگ عدالت به خود بگیرد.

به گزارش صنعت مالی جامعه پرستاران از سالها پیش مطالبات گسترده‌ای داشته و دارند. طلب 7.5 هزار میلیارد تومانی پرستاران و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری یکی از مهمترین درخواست های پرستاران است. علاوه براین جامعه پرستاران مطالبات دیگری نیز دارند که سال‌هاست انباشته شده و تاکنون بخش زیادی از آن ها اجرایی نشده است.

در دولت سیزدهم موضوع مطالبات پرستاران این قشر زحمتکش جامعه پیگیری شده بود و در روزهای آغازین دولت چهاردهم نیز توسط وزیر بهداشت آقای ظفرقندی، این موضوع را در دستور کار قرار داد.

طلب جامعه پرستاری 7.5 هزار میلیارد تومان!

طبق آخرین برآوردها جامعه پرستاری حدود 7 و نیم همت مطالبه مالی از دولت دارد. رقم قابل توجه که در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته سنگین و سنگین‌تر شده است و تکلیفی است که از دولت های قبل به  دولت چهاردهم رسید.

پیگیری مطالبات جامع پرستاری کار را به آنجا رسانده تا سازمان اطلاعات سپاه نیز وارد عمل شود و بر اثر پیگیری این نهاد در چند روز گذشته شاهد بودیم که بخشی از مطالبات جامعه پرستاری پرداخت شده است.

ظفرقندی وزیر بهداشت چند روز پیش قول داد تا با کمک دولت به فوریت تمام مطالبات به حق جامعه پرستاری پرداخت شود اما سوال اینجاست که؛

مطالبات جامعه پرستاری چیست؟

اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، عادلانه شدن حقوق پرستاران، اضافه شدن بند مربوط به سختی کار و اضافه‌کاری اجباری در شهرهای مختلف و نیز افزایش رقم اضافه کاری و فاصله گرفتن حقوق پرستاران از خط فقر از مطالبات جامعه پرستاران کشور است.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار چندی پیش گفته بود که درد پرستاران تنها پرداخت معوقات نیست آنها بیش از هر چیز درخواست دارند تا قوانین مصوب شده اجرایی شوند. مصوباتی که که ۱۷ سال از تصویب آن می‌گذرد و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

مطالبات به حق جامعه پرستاری کار را به آنجا رسانده است که جامعه پرستاری در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته بعضاً به علت عدم پرداخت مطالبات خود و پرداخت نشدن بستانکاری‌هایشان ناچار شدند اعتراضاتی هم داشته باشند اما حتی این اعتراضات نیز منجر به پرداخت معوقات این قشر نشده است.

80 درصد درآمد عمل‌های هر بیمارستان به 20 درصد عوامل بیمارستان می‌رسد 

اخبار کم لطفی به جامعه پرستاران سابقه مدیدی دارد و به سال‌ها پیش برمی‌گردد. سال ۷۶ بود که طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها مصوب شده بود. طبق این طرح ۶۵ درصد از درآمد حاصله از عمل‌های انجام شده در بیمارستان‌ها مربوط به پزشکان است ۵ درصد از درآمد به پزشکان دائم می رسد و ۸ درصد آن به بیمارستان اختصاص پیدا می‌کند.

در واقع عملاً با طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها که سال ۷۶ مصوب شده بود حدود ۷۸ درصد از درآمد حاصل از عمل‌های انجام شده در بیمارستان‌ها تنها به ۲۰ درصد از عوامل درمان (پزشکان و بیمارستان) می‌ رسید و 20 درصد مانده درآمد مانده از هر عمل در بیمارستان ها به حدود ۸۰ درصد سایر عوامل بیمارستان را شامل می‌شود.

این طرح جز اولین ظلم‌ها و کم لطفی ها نسبت به جامعه پرستاران است که به موجب آن از کل درآمد ایجاد شده در بیمارستان ها بخش خیلی کمی به پرستاران اختصاص داده می‌شد.

پرستاران به این طرح که پشتوانه قانونی هم نداشت در طول همان سال‌ها اعتراضات زیادی داشتند تا سال ۸۶ طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به مجلس رفت.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال 86 تصویب شد سال 1403 هنوز اجرا نشد

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۳۸۶ مصوب شده است اما بیش از ۱۴ سال این قانون مغفول مانده است تا اینکه با تذکر و پیگیری مقام معظم رهبری همه نگاه ها به سمت این قانون رفت تا شکل عملیاتی به خود بگیرد تازه بعد از تذکرات رهبری، در بودجه سنواتی وزارت بهداشت سال 1401 یک ردیف اعتباری برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری پیش بینی و ابلاغ شد.

قانونی که به موجب آن تمام خدمات پرستاری تعریف و در پرونده بیماران ثبت و تعرفه آن از بیماران (بیمه بیمار) اخذ می شود.

اما شاید سوال شود که مگر خدمات انجام شده توسط پرستاران چگونه ثبت می شود. پاسخ این است که در حال حاضر خیلی از خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند توسط پزشکان مستقر در بیمارستان‌ها مُهر می‌شود و هزینه‌هایی بیمه‌ای آن خدمات صورت گرفته توسط پرستاران به حساب پزشکان و بیمارستان منظور می‌شود در حالی که آن خدمت توسط پرستار صورت گرفته است.

با اجرای صحیح و اصولی این قانون تمام خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند در پرونده بیمار ثبت می‌شود و نسبت به محاسبه آن از طریق بیمه بیمار قدام می‌شود.

با اجرای درست و کامل این قانون سهم هزینه‌های پرداختی مردم برای درمان کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر بیمه‌ها نیز پول کمتری برای این‌گونه درمان‌ها به بیمارستان‌ها می‌پردازند و باتوجه به ثبت شدن همه خدمات پرستاران در بیمارستانها، کارانه پرستاران نیز افزایش می‌یابد.

به بیان بهتر بسیاری از خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند با مُهر پزشک مستقر در بیمارستان مورد تایید، استناد و پرداخت است و با اجرایی شدن این قانون خدمات صورت گرفته توسط پرستار بیمارستان توسط خود او مُهر می‌شود و برای شرکت های بیمه قابلیت محاسبه و پرداخت دارد ضمن اینکه همه امور انجام شده توسط پرستاران مورد ثبت و ضبط قرار می گیرد و قابلیت این را خواهد داشت تا در پرداختی های ایشان مورد محاسبه قرار گیرد.

جامعه بیش از 220 هزار نفری پرستاران چشم انتظار وعده مسئولان

جامعه پرستارن حدود 220 هزار نفر را در کل کشور شامل می شود. آن ها بیش از هر زمان دیگری نسبت به بی عدالتی نسبت به حقوق و پرداختی هایشان معترض هستند آن ها از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گلایه دارند. بیش از هر چیز دغدغه ی پرداخت صحیح و کامل مزایای خود را دارند. وزیر بهداشت با دادن وعده پرداخت مطالبات پرستاران نور امیدی را در دل این قشر زحمتکش جامعه تابانید تا پرستاران همچنان امیدوار باشند.

آیا مطالبات جامعه پرستاری در دولت چهاردهم پرداخت خواهد شد و آن ها با امید بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد یا اینکه این وعده نیز در میان انبوه وعده ها و کارهای انجام نشده گم می شود؟!

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *