7 مهر , 1403

تیتر دوم 25 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

طلا زیر سطوح حمایت

به گزارش صنعت مالی ، قیمت طلا در معاملات آسیایی روز چهارشنبه به زیر سطح حمایتی کلیدی سقوط کرد؛ در همین راستا، هر اونس طلا با اندکی کاهش، به 1992.64 دلار رسید، در حالی که قیمت طلا که در ماه آوریل منقضی می‌شود با 0.1 درصد کاهش به 2005.05 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار در روز سه‌شنبه بیش از 1 درصد از دست دادند.

گفتنی است داده‌ها حاکی از آن بود که نرخ تورم در ماه ژانویه، بالاتر از حد انتظار بود که این امر نگرانی‌هایی را پیرامون بالانگه‌داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر توسط فدرال رزرو برانگیخت.

در واقع، فلز زرد پس از سقوط قیمت‌های نقدی به زیر سطح حمایت 2000 دلار در هر اونس در روز سه شنبه، زیان بیشتری را شاهد شد و این در حالی بود که تحلیلگران در پی از دست‌رفتن سطوح کلیدی، در مورد کاهش بیشتر، هشدار دادند.

علاوه بر آن، از قرار معلوم معامله‌گران به طور پیوسته موضوع کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را در نظر می‌گیرند که این امر باعث می‌شود طلا در کوتاه‌مدت فرصت اندکی برای بهبود داشته باشد.

اما در چشم‌انداز ارز ایالات متحده، دلار پس از قرائت روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته رسید و به این ترتیب، بر طلا فشار بیشتری وارد کرد. به علاوه، طلای نقطه‌ای نیز برای اولین بار از اواسط دسامبر به زیر 2000 دلار در هر اونس سقوط کرد.

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد در فارکس.کام با اشاره به اینکه سطوح 1975 تا 1978 دلار در هر اونس آخرین سطح حمایتی بوده که فلز زرد پیش از نشست فدرال رزرو در دسامبر مشاهده کرده، سطوح کذایی را حمایت احتمالی بعدی برای طلا برشمرد.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در روز سه‌شنبه حاکی از آن بود که تورم ایالات متحده در ژانویه بیش از حد انتظار رشد کرده است و از این رو، هشدارهای اخیر فدرال رزرو مبنی بر اینکه تداوم تورم، بانک را از کاهش نرخ‌های بهره باز می‌دارد، برجسته‌تر شد.

کاهش نرخ بهره

مطابق با ابزار CME نظارت بر نرخ فدرال، معامله‌گران در ماه می و ژوئن، از میزان شرط‌بندی‌ها در مورد کاهش نرخ می‌کاهند، گرچه معامله‌گران همچنان با شانس 51 درصدی برای کاهش 25 واحدی در ژوئن قیمت‌گذاری می‌کردند.

با تمام این‌ها، با توجه به اینکه نرخ‌های بالاتر، هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در فلز زرد را افزایش می‌دهد، چشم‌انداز نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر، حامل اخبار بدی برای طلاست. این روند، افزایش قیمت طلا را در دو سال گذشته محدود کرده است.

گذشته از آن، فلز زرد گرچه در سال 2023 همچنان حدود 10 درصد افزایش یافت، اما در جلسات اخیر پیشرفت محدودی فراتر از 2050 دلار داشت.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز چهارشنبه شاهد زیان‌های ممتد بود؛ در همین راستا، معاملات آتی مس منقضی در ماه مارس با 0.5 درصد کاهش به 3.6922 دلار در هر پوند و به ضعیف‌ترین سطح خود از اواسط نوامبر نزدیک شد. با بررسی نوسانات مس در روزهای اخیر می‌توان مشاهده کرد که با توجه به تقویت دلار و چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی، این فلز بازگشتی را با کاهش قیمت در سه ماه اخیر تجربه کرد.

بدیهی است که فعالیت اقتصادی معمولاً در یک محیط با نرخ بالا نمی‌تواند پویایی لازم را داشته باشد، از این رو، چشم‌انداز نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر بر میزان نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضای مس افزود.

موضوع دیگری که بهای مس را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کشف ذخایر عظیم در زامبیاست که انتظار می‌رود در نهایت عرضه‌ی جهانی را افزایش دهد. البته انتظار می‌رود تبدیل این کانسار به معدنی با ظرفیت کامل، نیازمند زمان زیادی باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *