امروز: دوشنبه, 26 شهریور , 1403

26 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 16 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
وفایی‌یگانه در گفت‌وگو با صنعت مالی:

طبق برنامه هفتم باید سالانه 20 درصد از ناترازی بانک‌ها کاهش یابد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: رفع ناترازی تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه است و طبق قانون بانک‌ها باید سالانه 20 درصد از ناترازی خود را کاهش دهند تا اینکه وقتی به پایان برنامه هفتم رسیدیم دیگر ناترازی نداشته باشند.

رضا وفایی یگانه

رضا وفایی‌یگانه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با صنعت مالی، درباره رویکرد دولت چهاردهم به رفع ناترازی‌ بانک‌ها و یا ادغام آنها گفت: اینکه دولت در مقوله برخورد با بانک‌های ناتراز باید محتاط رفتار کند، قابل پذیرش است چون نمی‌توان در این باره دست به رفتارهای هیجانی زد.

وی افزود: بانک‌های ناتراز می‌توانند به یک چالش جدی برای دولت چهاردهم تبدیل شوند و لذا باید وضعیت آنها را تعیین‌تکلیف کرد. البته بهتر است فرصتی به این بانک‌ها داده شود و اگر نتوانستند ناترازی خود را رفع کنند سپس برای ادغام یا انحلال آنها تصمیم گرفت و در نظر داشته باشیم پیش از هر اقدامی باید منافع سپرده‌گذاران را در نظر گرفت تا مبادا حقوق کسی ضایع شود.

رفع ناترازی بانک‌ها تکلیف قانونی است

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: رفع ناترازی تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه است و طبق قانون بانک‌ها باید سالانه 20 درصد از ناترازی خود را کاهش دهند تا اینکه وقتی به پایان برنامه هفتم رسیدیم دیگر ناترازی نداشته باشند.

وفایی‌یگانه با بیان اینکه اگر دولت چهاردهم به دنبال رفع ناترازی نظام بانکی است چاره‌ای جز مقابله با بنگاهداری بانک‌ها ندارد، گفت: تا زمانی که بنگاهداری بانک‌ها از بین نرود هر ایده‌ای را هم که آقای همتی، آقای رئیس جمهور و یا دیگر دولتی‌ها بدهند اثربخش نخواهد بود. چرا بانک‌ها ادغام یا منحل می‌شوند؟ مگر ما علاقه‌ای به انجام این کارها داریم؟ اگر بانک‌ها بنگاهداری نکنند و املاک و دارایی‌های خود را واگذار کنند معلوم است انحلال یا ادغام اتفاق نمی‌افتد. متأسفانه بانک‌ها حاضر هستند ناتراز باقی بمانند و یا به طرق مختلف از شفافیت مالی فرار کنند ولی املاک و دارایی‌های خود را نفروشند؛ این اصلاً قابل پذیرش نیست و باید دولت جدی به این مسائل ورود داشته باشد.

بانک‌های دولتی هم ناتراز هستند

وی بیان کرد: امروز فقط بانک‌های خصوصی ناتراز نیستند بلکه بانک‌های دولتی هم ناترازی دارند. براساس ماده 16 و 17 رفع موانع تولید باید 33 درصد اموال منقول و غیرمنقول خود را واگذار کنند و اگر به این قانون عمل نکردند بانک مرکزی موظف به برخورد قانونی با بانک‌های متخلف است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر بانک‌ها هتل می‌‌سازند، کارخانه تأسیس می‌‎کنند و انواع و اقسام ویلاها و برج‌ها را می‌سازند. بانک نباید این کارها را انجام دهد و اصلاً جزء وظایف نظام بانکی نیست. اگر بانک‌ها اموال خود را بفروشند مشکل ناترازی‌شان هم حل می‌شود ولی مسئله این است که حاضر به فروش اموال خود نیستند و باید بانک مرکزی با این موضوع به طور جدی برخورد کند و قانون را دقیقاً اجرایی سازد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *