حمله سایبری به زیرساختهای بانک سپه در جریان جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، موجب اختلال در ارائه خدمات بانکی شد؛ اما بانک سپه با اجرای اقدامات فوری توانست طی کمتر از دو هفته، خدمات حضوری و غیرحضوری را بازیابی و به مشتریان بازگرداند.
به گزارش خبرنگار صنعت مالی، صبح روز سهشنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۴، چهار روز پس از آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران، خبری مبنی بر حمله سایبری به زیرساختهای بانک سپه منتشر شد.
این حمله از نوع DDoS (اختلال گسترده در دسترسی) بود و اگرچه مهاجمان موفق به نفوذ یا دسترسی به اطلاعات حسابهای بانکی مشتریان نشدند، اما خدمات مختلف بانک از جمله اینترنت بانک، همراه بانک و دستگاههای خودپرداز دچار اختلال جدی شد. به دنبال این حمله، برداشت وجه با کارتهای بانک سپه عملاً غیرممکن شد.
با توجه به نقش پشتیبان بانک سپه از برخی جایگاههای سوخت، فعالیت برخی از پمپبنزینها نیز مختل شد. همچنین، نانواییهای سراسر کشور در دریافت وجوه حاصل از فروش نان یارانهای دچار مشکل شدند؛ زیرا سامانه «نانینو» تنها به زیرساخت بانک سپه متصل است.
گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» که وابسته به رژیم صهیونیستی است، مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده گرفت.
در واکنش به این حمله، بانک سپه بخشی از وجوه مشتریان را بهصورت علیالحساب از حسابهای آنان برداشت و به حسابهایشان در سایر بانکها منتقل کرد تا امکان انجام تراکنشهای مالی و دسترسی به موجودی فراهم شود.
همچنین، حقوق خردادماه نیروهای مسلح، بازنشستگان و مستمریبگیران که احتمال تأخیر در دریافت آن وجود داشت، به حسابهای فعال آنان در بانکهای دیگر واریز شد.
پس از چهار روز از این حمله سایبری، در روز شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۴، خدمات حضوری در شعب بانک سپه از سر گرفته شد و با تأمین نقدینگی موردنیاز و ارسال رمز جدید کارتهای بانکی، برداشت وجه نقد بهصورت موقت برای مشتریان امکانپذیر شد.
مصطفی پرتوافکنان، عضو هیئتمدیره بانک سپه، در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما در روز دوشنبه ۹ تیرماه اعلام کرد: با هماهنگی انجامشده با بانک مرکزی، برداشت وجه از طریق دستگاههای خودپرداز نیز مجدداً امکانپذیر شده است.
در روز سهشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۴، خدمات غیرحضوری و اینترنتی بانک سپه مجدداً فعال شد. پرتوافکنان اعلام کرد که استفاده از همراه بانک و اینترنت بانک برای مشتریان ممکن شده و خدماتی نظیر کارت، ساتنا، پایا، خرید از POS، پرداخت قبوض و تغییر رمز نیز به پایداری رسیدهاند.
در روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۴، امکان پرداخت چکهای عهده بانک سپه بهصورت حضوری در شعب و همچنین از طریق سامانه چکاوک در سایر بانکها فراهم شد. همچنین، امکان واگذاری چکها از طریق سایر بانکها در سامانه چکاوک نیز مجدداً فعال شد.
برای حمایت از فعالان اقتصادی و کاهش فشارهای ناشی از اختلالات، بانک سپه اعلام کرد که خسارت تأخیر یا وجه التزام مشتریان اعتباری از ابتدای جنگ تحمیلی تا پایان تیرماه ۱۴۰۴ مشمول بخشودگی خواهد بود.
در نهایت، حمله سایبری به زیرساختهای بانک سپه در میانه جنگ ۱۲ روزه، نشان داد که زیرساختهای مالی کشور میتوانند در جریان درگیریهای ترکیبی هدف قرار گیرند.
هرچند نارضایتی هایی در این زمینه وجود داشت اما با واکنش سریع بانک سپه، خدمات بانکی بهتدریج احیا شد، اما با توجه به احتمال تداوم حملات سایبری از سوی رژیم صهیونیستی، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، تقویت زیرساختهای سایبری و آمادگی عملیاتی از سوی بانکها و نهادهای مالی کشور بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
چرا در مورد اینکه حساب های بلند مدت هنوز قابل دسترسی نیست چیزی نمی گید؟ همه سایت ها طوری خبر زدن انگار همه چیز درست شده
سلام و ارادت …
امروز هجدهم تیرماه است،و من هنوز تراکنشهای دستگاه کارتخوانم مغایرت دارن و کاملا پرداخت نشده،بعلاوه سود سپرده کوتاه مدتم هم برام واریز نشده،چرا مسئولان رسیدگی نمیکنن،تا کی این بی تدبیری ادامه داره،چرا به فکر مردم نیستین.