امروز: پنجشنبه, 29 شهریور , 1403

29 شهریور , 1403

اشتغال و رفاه 10 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با صنعت مالی:

پرداخت یارانه‌ها به شیوه فعلی منسوخ شده است

انارکی محمدی گفت: شیوه پرداخت یارانه‌ها در کشور ما یک شیوه منسوخ و از رده‌خارجی است و باید این شیوه اصلاح شود چون نه‌تنها قدرت خرید مردم را افزایش نمی‌دهد بلکه امکان دارد به عاملی برای تشدید تورم تبدیل شود.

پرداخت یارانه انارکی

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صنعت مالی، درباره ضرورت شیوه اصلاح پرداخت یارانه‌ها در دولت چهاردهم اظهار کرد: شیوه پرداخت یارانه‌ها در کشور ما یک شیوه منسوخ و از رده‌خارجی است و باید این شیوه اصلاح شود. اینکه ماهانه 300 یا 400 هزار تومان به هر فرد تعلق می‌گیرد اصلاً منطقی نیست و نه تنها قدرت خرید مردم را افزایش نمی‌دهد بلکه امکان دارد به عاملی برای تشدید تورم تبدیل شود.

وی افزود: به نظر من در دولت جدید باید این شیوه اصلاح شود و چند راهکار برای آن مطرح شده است؛ راهکارهایی از جمله افزایش درآمد متناسب با تورم، افزایش سالانه مبلغ یارانه متناسب با تورم و نیز اعطای طرح کالابرگ الکترونیک که این هم باید تورم را پوشش دهد.

افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم بیان کرد: متأسفانه شیوه پرداخت حقوق و دستمزد هم ایراد دارد؛ یعنی یک بار ابتدای سال حقوق و دستمزدها افزایش پیدا می‌کند و تا انتهای سال ثابت باقی می‌ماند در صورتی که نه تورم را پوشش می‌دهد و نه تأثیری در قدرت خرید مردم دارد. در دولت جدید بهتر است برای رهایی از شیوه منسوخ پرداخت یارانه نقدی، حقوق و دستمزدها به اندازه تورم افزایش پیدا کند و آن را محدود به یک بار در سال نکنیم بلکه متغیر باشد.

انارکی محمدی راهکار بعدی را مربوط به افزایش مبلغ یارانه‌ها دانست، گفت: مرسوم بوده که مبلغ یارانه‌ها ثابت باقی بماند و هر دولتی که روی کار آمده تغییر جزئی در مبلغ آن داده است؛ در صورتی که قرار بر این بود مبلغ یارانه‌ها هر ساله افزایش یابد. اگر دولت جدید به دنبال افزایش قدرت خرید مردم از طریق پرداخت نقدی یارانه است باید مبلغ آن را هرساله متناسب با تورم افزایش دهد و حتی این موضوع به یک قانون تبدیل شود.

وی درباره کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: شیوه کالابرگ الکترونیک هم که سال‌هاست مطرح هست ولی اجرایی نشده البته در دولت قبل اظهارنظرهایی درباره آن صورت گرفت ولی در نهایت شاهد بودیم که مبلغ محدودی به هر کد ملی تا دهک هشت داده شد. باید پذیرفت با این مبالغ نمی‌توان شکاف طبقاتی را کاهش و قدرت خرید مردم را افزایش داد.

مهار تورم؛ بهترین اقدام حمایتی از اقشار ضعیف

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم بهترین راهکار را مربوط به مهار تورم دانست و در این باره گفت: اگر دولت جدید به دنبال افزایش قدرت خرید مردم است بهترین راهکار مهار تورم و ثبات قیمتی در بازار است. اگر قیمت‌ها ثابت باقی بماند بعد از مدتی قدرت خرید مردم با تورم یکسان خواهد شد ولی اگر قرار باشد میان قدرت خرید مردم و تورم رقابت وجود داشته باشد آن را باید به دو ماراتن تشبیه کرد که مردم عادی هیچگاه به آن نخواهند رسید و بازنده این ماراتن خواهند بود.

انارکی محمدی تأکید کرد: من معتقدم یارانه و دیگر اقدامات حمایتی تا زمانی که تورم مهار نشود خیلی اثرگذار نخواهند بود و صرفاً تأثیرگذاری کوتاه‌مدت دارند و مقطعی هستند. دولت جدید باید به صورت علمی و کارشناسی تورم را مهار کند، دلایل تورم را شناسایی و با آن مقابله کند تا رفاه مردم افزایش یابد. اقتصاد ایران به بیماری تورم مبتلا شده و دولت‌ها برای اینکه فشارهای تورمی را از روی مردم بکاهند کاری جز پرداخت یارانه و یا کمک‌معیشتی انجام نداده‌اند و به همین خاطر دولت جدید باید بداند با این شیوه نمی‌توان به رفاه مردم کمک کند.

وی در پایان گفت: در اقتصادی که متورم است باید دلایل تورم را شناسایی کرد و به نظر من تحریم‌ها، نظام بانکداری، بی‌ثباتی بازار ارز و دیگر موراد در تشدید تورم نقش داشته‌اند و لازم است در دوره جدید برای این سه معضل راهکاری اساسی اندیشیده شود بتوان تورم را مهار کرد. مردم انتظار ارزانی ندارند ولی انتظار ثبات اقتصادی را دارند.

بیشتر بخوانید:

با آزادسازی یارانه پنهان انرژی به هر نفر 5 میلیون تومان در ماه تعلق خواهد گرفت

توضیح مشاور وزیر کار درباره قطع یارانه‌ها/ اگر این کار را نکنید، یارانه‌تان حذف می‌شود + جزییات

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *