امروز: سه شنبه, 12 تیر , 1403

12 تیر , 1403

تیتر دوم 25 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سقوط طلا؛ حتمی یا محتمل؟

به گزارش صنعت مالی ، قیمت طلا (XAU/USD) همچنان به مبارزه‌ی خود برای جذب خریداران ادامه داد و در معاملات روز دوشنبه اروپا به زیر سطح روانی 2000 دلار یا پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر سقوط کرد.

در چشم‌انداز داده‌های کلیدی، گزارش تورم مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده منتشر شده در روز سه‌شنبه که فراتر از انتظار بود، مجدداً بر انتظارات فعالان بازار مبنی بر بالانگه‌داشتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو آن هم به مدت طولانی‌تر صحه گذاشت. گفتنی است اگرچه ترکیبی از عوامل حمایتی وجود دارد و به محدود‌کردن جنبه‌ی منفی کمک می‌کنند، اما این امر به نوبه‌ی خود باعث تضعیف فلز زرد غیر بازده می‌شود.

اما از منظر نوسانات ارز ایالات متحده، در بحبوحه‌ی کاهش اندک بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، دلار آمریکا (USD) از بالاترین سطح خود از 14 نوامبر که در روز سه شنبه لمس شد، عقب نشینی کرد. این امر، در کنار لحن ضعیف‌تر در بازارهای سهام، در دفاع از میانگین متحرک ساده 100 روزه (SMA)، به قیمت طلا کمک می‌کند. با این حال، پس‌زمینه‌ی بنیادین فوق‌الذکر حاکی از آن است که مسیر کمترین مقاومت برای طلا XAU/USD به سمت نزول است. از این رو، هر تلاشی برای بازیابی ممکن است به عنوان یک فرصت فروش در نظر گرفته شود و به سرعت نیز از بین برود.

بهای طلا همچنان تحت تاثیر شرط‌بندی‌های تاخیری کاهش نرخ فدرال رزرو، کاهش می‌یابد

داده‌های تورم ایالات متحده که روز سه‌شنبه منتشر شد، چشم‌انداز کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تضعیف کرد و همچنان قیمت طلای بدون بازده را به سمت نزول برد.

کاهش نرخ بهره

از سوی دیگر، در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، اداره آمار کار گزارش داد که شاخص CPI آمریکا در ژانویه، 0.3 درصد افزایش یافته و کاهش سالانه‌ای از 3.4 درصد در دسامبر تا 3.1 درصد در سال را تجربه کرده است که این میزان فراتر از انتظار بود. علاوه بر این، CPI اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، از برآوردهای مورد توافق پیشی گرفت و با افزایش 3.9 درصدی دسامبر مطابقت داشت.

اما نباید فراموش کرد که در پس‌زمینه‌ی داده‌های کلان قوی‌تر اخیر ایالات متحده، تورم مصرف‌کننده که هنوز هم بسیار بالاست، انگیزه‌ی اندکی به فدرال رزرو برای تعجیل در کاهش نرخ‌های بهره می‌دهد.

براساس ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه آوریل کمی بیش از 35 درصد است و احتمالاً فدرال رزرو تا جلسه‌ی سیاست ماه ژوئن، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

این انتظارات بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله دولتی ایالات متحده را به بالاترین سطح خود از اول دسامبر رسانده که به عنوان بادی برای دلار آمریکا عمل می‌کند.

گفتنی است نگرانی‌های مجدد در مورد نرخ‌های بهره‌ی بالاتر به مدت طولانی‌تر، نه‌تنها از تمایل سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های پرریسک‌تر می‌کاهد، بلکه به طلا XAU/USD کمک می‌کند تا از حمایت ۱۰۰ روزه SMA برخوردار شود.

طلا و دلار

تجزیه و تحلیل تکنیکال: به نظر می‌رسد طلا در آستانه‌ی سقوط بیشتر و آزمایش SMA 200 روزه نزدیک به منطقه 1965 دلار است.

از منظر تکنیکال، برخی از فروش‌های متعاقب زیر منطقه 1990-1988 دلاری (SMA 100 روزه) ممکن است پشتیبانی بسیار کلیدی 200 روزه SMA را که در حال حاضر نزدیک به منطقه 1965 دلاری است، به تصویر بکشد. شکست متقاعدکننده به زیر دومی، علاوه بر آنکه به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی تلقی می‌شود، راه را برای حرکت کاهشی بیشتر در کوتاه‌مدت هموار می‌کند. پس از آن قیمت طلا ممکن است تا سطح حمایت متوسط در نزدیکی منطقه 1952-1950 دلار سقوط کند و در نهایت به پایین‌ترین سطح نوامبر 2023، در حدود منطقه 1،932-1،931 دلار کاهش یابد.

از طرف دیگر، هم‌اکنون به نظر می‌رسد هر تلاشی برای بازیابی به بیش از مرز 2000 دلار با مقاومت سختی در نزدیکی منطقه 2011-2012 دلار روبرو می‌شود. با این حال، برخی از خریدهای متعاقب، که منجر به افزایش قدرت بعدی فراتر از سطح 2015 دلار می‌شوند، ممکن است افزایشی کوتاه‌مدت را رقم بزنند و قیمت طلا را به SMA 50 روزه برسانند، که در حال حاضر حدود 2030 دلار است. سطح دومی باید به عنوان یک نقطه‌ی محوری کلیدی عمل کند که اگر به طور قاطع حذف شود، راه را برای سودهای اضافی فراتر از مانع میانی 2044-2045 دلار به سمت منطقه عرضه 2065 دلار هموار خواهد کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *